Een vriend van me zat al een hele tijd te geilen op mijn moderne Ploprof maar ik hield voet bij stuk; deze was en bleef een keeper! Sjah… tot die volledig originele vintage Ploprof op m’n pad kwam natuurlijk…
Toen zat ik daar met 2 Ploprofs, dat vond ik wel wat gek in de verzameling van 10 “grails” die ik mezelf toelaat (je moet ergens eens een grens trekken). Dus goed, die vintage zou ik nooit meer in dergelijke staat zo terug vinden (en al zeker niet voor wat ik ervoor betaald heb), dus de moderne mocht eruit.
Dat kwam echter voor hem net niet goed uit op financieel vlak, maar nu had die vriend toevallig een horloge dat me totaal van m’n sokken blies toen hij er de eerste keer een filmpje van doorstuurde met een chrono die aan verbazingwekkende snelheid liep. Dat was dus deze mooie jongen:
Na wat onderhandelen bleek al snel dat de Ploprof en de Zenith van eigenaar zouden wisselen en dat is dus gisteren geschied. Ik moet zeggen, hij is nog mooier in ‘t echt. Het is zo’n horloge waar je maar niet op uitgekeken geraakt dankzij de piekfijne afwerking en het oog voor detail. Velen noemen Zenith “haute horlogerie” en ik moet zeggen; er is wat van. De rest van de Defy reeks vind ik persoonlijk nogal “tacky” aangezien het allemaal skeletons zijn. Deze is de enige met een “gesloten” wijzerplaat, en dit is dan nog eens een versie die maar een 2-tal jaar gemaakt is. De huidige versie heeft een zwarte keramische bezel en die vind ik persoonlijk minder mooi smoelen:
Het leuke aan deze El Primero is dat er eigenlijk 2 movements in deze jongen zitten: de El Primero zelf die aan 36000bph tikt en de tijd houdt (deze is ook automatisch gewonden). En dan nog een apart chronograph movement met een eigen escapement & power reserve dat aan 360000bph tikt (en deze is manueel gewonden). Die laatste kan maar 50 minuten lopen tot je hem moet bijwinden, de eerste tot 50u. Dat wilt dus wel zeggen dat deze chronograaf tot 1/100ste van de seconde accuraat is en dat de centrale secondenwijzer 1 omwenteling doet per seconde. Die gaat er dus vandoor als een malle, prachtig om te zien.
Kleine foto van het movement, waarop je dus 2 balanswielen kan zien als je goed kijkt:
Omdat ik nogal een “sucker” ben voor metaalbanden, heb ik er ook de originele titanium band bij besteld. Het was wel even schrikken toen ik hoorde dat die band maar liefst €3000 kostte bij Zenith. Ik heb gelukkig wel een kleine korting gekregen, maar het blijft een zware investering. Echter is die band voor mij een vereiste omdat alle horloges op leder mij uiteindelijk toch enkel maar gaan vervelen.
Maar dus grote blij; ik heb een nieuw “icoon” in de verzameling; vanwege het legendarische El Primero uurwerk en ook het technologisch hoogstandje van de chrono!