NA: Zenith Pilot Type 20 Montre D'Aéronef "Bastaard"

Je enthousiasme over alles Zenith werkt aanstekelijk! Bedankt voor je verhaal, zo’n posts maken de zondagnamiddag weer een stukje aangenamer.

De bronzen 40mm vind ik ook een mooi stuk. In staal natuurlijk nog iets tijdlozer :blush:

2 likes

Bijzondere flieger. Mooi exemplaar.

1 like

Heerlijk leesvoer. Ik heb persoonlijk niets met fliegers, maar na zo’n stuk historie kriebelt het wel een beetje.

Heel veel draagplezier gewenst!

1 like

Prachtige aanwinst, gefeliciteerd :+1:
Mooie toelichting ook, een leuke post om te lezen :white_check_mark:

1 like

FAQ wat cool, en zo’n mooi verhaal erbij. Heerlijk, dit heeft me echt anders laten kijken naar deze Zenith Pilots. Bedankt voor het delen en heel veel plezier van je NA gewenst!

1 like

Gefeliciteerd!
Waanzinnig mooi horloge!

1 like

Gaaf horloge.
Leuk om te lezen en bedankt voor het delen.
Proficiat met je NA.
Draag hem met liefde.

1 like

Ondertussen heb ik geprobeerd te achterhalen wat de werkelijke beweegredenen waren voor Zenith om terug te grijpen naar een ingekocht Sellita loopwerk. Voor zover ik kon zien waren dit de mogelijke redeneren:

• Komende van een productie van 8000 loopwerken midden jaren negentig, produceerde Zenith ongeveer 50.000 loopwerken in 2013 waarvan er 10.000 werden doorgeleverd, ondermeer aan zustermerken binnen de LVMH groep. Met andere woorden: er was niet voldoende capaciteit om alles zelf in huis te produceren;

• Een andere reden werd hierboven reeds aangehaald, men wou de kosten van het instapmodel Type 20 drukken en zo een nieuw publiek bereiken;

• Een derde reden zou kunnen zijn dat Zenith begonnen was aan het updaten van zijn eigen Elite loopwerk wat pas tegen 2015 op de markt verscheen en waarna er niet langer nood was aan inkopen bij Sellita. Dus misschien was het gewoon een tijdelijke maatregel om die ontwikkelingsperiode van het vernieuwde Elite loopwerk te overbruggen?

• Tenslotte kan het ook te maken hebben met de visie van de toenmalige CEO. Dat was Dufour, de man die Zenith flink heeft doen groeien alvorens hij naar Rolex vertrok als CEO. JC Biver (toenmalig president van de horlogetak binnen LVMH) heeft in een interview gezegd dat Zenith als manufacture door het leven moest gaan en dus enkel zijn eigen loopwerken gebruiken. Het kan dus goed zijn dat bij het vertrek van Dufour, in de loop van 2014, de beslissing om Sellita te gebruiken terstond werd teruggedraaid.

Mocht ik de ware reden alsnog ontdekken, zal ik het hier op het forum ook delen.

5 likes

Prachtig horloge.:+1:

1 like

Pracht klok!

Mede door je enthousiasme Chrono24 weer afgestruind
Heeft zo moeten zijn

Daar was er weer een voor een hele nette prijs
Weliswaar uit Polen maar wel compleet met doos/papieren/factuur

De band wel behoorlijk versleten
Dus vandaag knoop doorgehakt en mijn 3e (bastaard) Zenith aangekocht

Direct ook het “1000-mysterie” opgelost zoals hieronder te zien met HB - 1030

9 likes

Top! Nogmaals gefeliciteerd!!

@harpoen heeft me ook een foto van HB1368 doorgestuurd…

1 like