NA zevende Omega

Prachtige bumper Hans! En een heel persoonlijk verhaal! Heel mooi!

1 like

Dank je wel Jan!

1 like

Hans, wat een prachtige gebeurtenis, om zoiets moois te krijgen. Ondanks de treurige achtergrond is het fijn een horloge te dragen met het verhaal.

1 like

Dat gevoel heb ik ook Louis, dank je wel!

1 like

Nog een paar sfeerfoto’s van m’n “nieuwe” Omega. Verder begreep ik dat deze oude Omega’s (uit de jaren veertig) niet van roestvrij staat zijn gemaakt, maar gemaakt zijn van verchroomd koper. Ook met de loep vind ik geen koper doorschijnen, ook niet bij de krasjes en butsen, zie de foto’s.

En deze foto zojuist gemaakt:

6 likes

Hoewel het horloge in 1947 in Nederland nieuw is gekocht, heb ik aan de hand van het serienummer 10702*** kunnen achterhalen dat het productie jaar van het horloge 1944 is, dus 77 jaar geleden.

1 like

Deze niet hoor, deze Omega is gewoon van RVS gemaakt, kijk maar in het achterdeksel, daar staat “acier inoxidable”; als de kast verchroomd was geweest had er gestaan “fond acier inoxidable”.

Omega en Tissot werkten in de jaren 40 al samen, en bij Tissot (daar weet ik wat meer van dan van Omega) waren in de jaren 40 de waterdichte en de duurdere modellen al niet meer verchroomd maar van staal. De bumpers waren toen de topmodellen en voor zover ik weet zelden meer met verchroomde kasten geleverd.

1 like

Dank je wel Wilko, dat vermoeden had ik al. De kast ziet er ondanks de gebruikssporen nog heel scherp uit.

Ik las dat in de jaren veertig met deze modellen werd geadverteerd met “Ambassador” van de Zwitserse horloge industrie.
Als ik het horloge om de pols heb, is het nauwelijks voor te stellen dat het in WO2 is gemaakt, het ziet zo “nieuw” uit.

1 like

Er is goed voor gezorgd, je ziet ze genoeg in mindere staat voorbij komen :+1:

1 like

Mooi Hans.
Heel bijzonder om dit horloge te dragen.
En het is nog een mooie ook!
Veel plezier ermee!

1 like

Dank je wel Henk!

1 like

Omega all the way

1 like

Ω Absoluut Ω :+1:

1 like

Heel mooi horloge welke je moet koesteren.

Ben wel benieuwd naar een plaatje waar alle 7 Omega’s op staan.:yum:

1 like

Dank je wel, ik ga binnenkort een mooie foto van de zeven Omega’s maken!

1 like

De zeven Omega’s, beschrijving hieronder is van links naar rechts en van boven naar onderen.

Omega handwinder diameter zonder kroon 33 mm, International Collection, 1962, caliber 601. 17 jewels, Goud 20 micron.

Omega handwinder diameter zonder kroon 32,8 mm, International Collection, caliber 269. Dial geen cijfers, service en revisie door Omega (Zwitserland). Cross-Hair, Small seconds. Part of the last generation of Omega’s 30mm family of movements. Diameter uurwerk (inside) 30.00, 17 jewels, reserve 43, frequency: 18000.

Omega Speedmaster Date Silver 2000, Automatic, 25 Jewels, caliber 1152, 39 mm. Omega version of ETA / Valjoux 7750. Originele Omega Steel Bracelet en Omega ref. 98000073 Alligator Dark Espresso Strap for Speedmaster.

Omega Seamaster Professional SMPc 41 mm Blauwe dial Co-Axial Chronometer 300m / 1000 ft. Ceramic. caliber 2500d. 27 Jewels. Caliber 2500 is een doorontwikkeling van Caliber 1120.

Omega 2421/1 Bumper Automaat 35 mm Calibre 351 17 jewels jaar 1944 ongepolijst roestvrij staal (Patent Acier Inoxydable)

Omega International Collection 1979, 35 mm ex kroon - 38 mm, Omega in-house made caliber 1370, 7 jewels.

Omega DeVille Automatic Date 14 karaat goud massief 34,5 mm Calibre 565, 24 jewels jaar 1972.

In de zevende Omega hemel😁

4 likes

Wow, hele mooie collectie :heart_eyes:

1 like

Wat een bijzonder verhaal en een prachtige toevoeging aan je collectie.

1 like

Wat een puntgave vintage! Zeker met die leeftijd, zijn vorige eigenaar heeft deze duidelijk met liefde behandeld, waarvoor gecondoleerd.

Ik ben hier gekomen via NA Rallye Chrono Panda 1969 van LIP, blij dat ik ben komen kijken :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Onderstreept voor mij maar weer eens dat we dit anno nu (nog steeds) serieus moeten nemen…

Wel een mooi verhaal en een pracht horloge Hans! En ondanks de leeftijd ervan nog steeds heerlijk draagbaar. Doe dat vooral in goede gezondheid.

1 like