NA Rallye Chrono Panda 1969 van LIP

In maart van dit jaar schreef ik op het forum dat ik een prachtige zwarte hoogglans vleugel heb kunnen aanschaffen en dat ik mijn vrouw heb beloofd dat ik dit jaar geen nieuwe horloges zou gaan kopen.

Vorige maand kwam er wel onverwacht nog een prachtige Omega automaat uit 1944 bij, die mij behalve een nieuwe band, verder niets heeft gekost, ik heb het gekregen, zie m’n NA verslag: NA zevende Omega

Eigenlijk mistte ik in mijn horloge verzameling nog een Quartz horloge die ik tijdens mijn werk als koordirigent kan dragen. Een mechanisch horloge tijdens het dirigeren dragen is niet verstandig. Het is al eens gebeurd dat mijn toenmalige Tissot Chronograaf Automatic van de pols is gevlogen en met een klap op de grond voor de sopranen is terecht gekomen. Het liep redelijk af, maar de Chronograaf wijzer was van slag geraakt en er volgde een reparatie.

In de afgelopen dagen moest ik thuisblijven i.v.m. een hardnekkige griep (gisteren gelukkig een negatieve PCR test) en zag ik op een YouTube filmpje van Nigloswatches.com een erg leuk (Quartz) horloge voor een erg leuk bedrag. Het horloge is uit 2020, gloednieuw, een enkele keer is horloge gepast, maar ongedragen dus.
Mijn vrouw vond het ook een mooi horloge en toen ik de “leuke” prijs noemde vond ze net als ikzelf, dat ik het horloge ondanks mijn eerdere belofte dan maar moest bestellen.

Ik ken Nigloswatches.com al vanaf het eerste moment van bestaan en Harry @anon34385602 ken ik al vanaf het begin dat ik lid van ons Horloge Forum werd. Iedereen hier op het Horloge Forum kent @anon34385602 (Harry) als een bevlogen horloge mens met veel kennis en een goede smaak!
Het contact met Harry @anon34385602 van Niglo verloopt erg prettig, Harry beschrijft uitvoerig de oorsprong van het horloge en het verloop van de bestelling. Een eventueel volgende NA bij Harry hoop ik persoonlijk op te halen, ik heb per slot van rekening een snelle mintgroene Fiat 500!

M’n NA is een LIP (Emmanuel Lipmann) Rallye 1969, de naam LIP spreek je uit als “Liep”, op z’n Frans dus.
Omschrijving van de LIP Rallye Chrono Panda 1969 ref. 671802:
Het horloge straalt de sfeer uit van de rally wereld in de jaren 60. Met de originele vintage stijl neemt LIP je met zijn Rallye Chrono Panda 671802 horloge mee in de tijd.
Geïnspireerd door het ontwerp van de dashboards van auto’s uit die tijd, creëerde LIP in 1969 dit horloge met een sportieve uitstraling, toentertijd natuurlijk alleen met een mechanisch uurwerk.

Tegenwoordig maakt LIP hetzelfde horloge met een mechanisch uurwerk voor € 1490,00 en in een Quartz uitvoering voor € 220,00.
Mijn LIP Rallye is dus de uitvoering met een Quartz uurwerk (Miyota OS21).
Het horlogehuis LIP werd in 1867 opgericht door Emmanuel Lipmann in Besançon Frankrijk, het is een van de oudste Franse horlogemerken. Besançon was aan het einde van de 18e eeuw de bakermat van de Franse uurwerk industrie.

Enkele indrukken van de LIP Rallye Chrono Panda 671802:
De horlogekast is gemaakt van gepolijst roestvrij staal met een diameter van 38 millimeter. De dikte van de kast is 13 mm, dus niet de dunste. Deze afmetingen doen wel recht aan de originaliteit van het horloge, misschien zijn hiervoor bij de productie wel de oorspronkelijke mallen gebruikt.

De panda dial heeft een witzilveren Sunburst ondergrond, zodat je wel kunt spreken van een echte zwart/witte Panda uitstraling met de twee zwarte subdials: 24 uurs en 60 minutentellers, op 3 en 9 uur.
De horloge kast is voorzien van gewelfd mineraalglas.
De achterkant is geschroefd, de ​​waterdichtheid is 5 atmosfeer, dus spatwaterdicht.
De uurmarkeringen zijn uitgevoerd met mooie zilveren indices.
De tachymeterschaal is verfijnd uitgevoerd. Het datumvenster is op de 6-uur-positie geplaatst met een witte achtergrond.
Het merk “LIP” is gestileerd weergegeven onder “12 uur”.

Onder het datumvenster, en net boven de secondenindexen, aan weerszijden van de 6-uur-index, is in zwart "Besançon France” vermeld.
De uren- en minutenwijzers zijn staalkleurige batonwijzers, de secondewijzer (chronowijzer) is ook in staalkleur. De twee kleine witte staafwijzers van de subdials verwijzen naar de naaldwijzers op oude wijzerplaten van auto’s.
Het betrouwbare Miyota-kaliber OS21 is een logische keuze van LIP voor deze Panda met twee subdials.
De leren rallyband met de bekende grote perforaties is een verwijzing naar de rally wereld uit de jaren zestig en zeventig. Het model is voorzien van een zwarte leren band met grote perforaties.
Het leer is niet gestikt, maar er is wel een reliëf gedrukt langs de randen van de band.
In de toekomst lijkt me een cognac kleurige band met perforatie ook wel heel fraai passen bij dit horloge.

Technische omschrijving:
Horlogekast 316L roestvrij staal
Uurwerk Miyota OS21 Quartz
Glas gewelfd mineraal kristal
Diameter 38mm
Dikte kast inclusief gewelfd glas 13 mm
Achterkant geschroefd
Band: Geperforeerd zwart leer 18 mm tussen de lugs
Waterdichtheid: 5 ATM / 50 m

Samenvatting:
Vintage rallysfeer, gerenommeerd merk: “Maison LIP”, elegant, aantrekkelijk en “technisch” model, zoals een Franse criticus het onlangs noemde.
De Rallye Chrono Panda 1969 is een overtuigend origineel “1969” ontwerp van het merk LIP zelf, het is een moderne heruitgave van 50 jaar later.
De autowereld, bijvoorbeeld de sfeer van de “24 uur van Le Mans” in de sixties is subtiel geïntegreerd in het design en in de inscripties op de achterkant van het horloge.

Deze LIP Rallye Panda is een bescheiden, efficiënte en originele quartz chronograaf. Dankzij de montage in Besançon profiteert het merk van “Made in France”, zelfs als sommige elementen van elders komen, zoals het Japanse uurwerk van Miyota.

Het eerste gevoel bij het horloge na het uitpakken was hetzelfde gevoel als ik had toen ik in 1969 m’n eerste echte horloge kreeg van m’n ouders, het bolle glas, het model van de kast en de glans van het horloge. Dit is toch het ware vintage gevoel!

Het horloge werd geleverd met een degelijke LIP horlogebox en Omdoos, LIP certificaat, garantiekaart van Nigloswatches.com. Een Niglo’s mondkapje en Niglo’s Zilver/goud doekje zat er ook nog bij.
Het was erg prettig om een horloge van Harry @anon34385602 te kopen, voor herhaling vatbaar!

In november hoop ik voor het eerst opa te worden, onze schoondochter is een elegante Française, ons kleinkind is dan Frans/Nederlands en dat voelt als een Grand Prix😀, GP = Grand-Père, dus dan wordt ik eigenlijk “GP Montre” (Opa Horloge). Een Frans horloge is dus nu helemaal op z’n plaats.

Ik zag bij Nigloswatches.com nog een ander prachtig Frans (automatisch) horloge voor een erg aantrekkelijke prijs, maar ik mocht er dus nu maar één kiezen (vanwege de vleugel) en dat werd dus de Lip Rallye met het Quartz uurwerk i.v.m. dirigeren. Als nu niemand anders die prachtige Franse “moonwatch” automaat koopt bij Niglo’swatches, kan ik hem volgend jaar misschien wel ophalen, dus kijk maar niet op de mooie website van Nigloswatches.com naar die mooie Wolbrook Skindiver WT automaat, anders koop je hem ook nog😀!
(Mocht iemand van ons hem toch kopen, zal ik de eerste zijn om haar of hem er mee te feliciteren)

Hierna volgen enkele zojuist gemaakte foto’s van m’n leuke LIP Rallye Chrono Panda 1969:

Dank jullie wel voor het lezen,
Met een groet uit Enschede,
Hans

120 likes

Mooi hoor, Hans. Smaakvolle chrono. :+1:

1 like

Prachtig horloge :ok_hand:t2: gefeliciteerd

1 like

Prachtig horloge geniet ervan!!

Gr,

3 likes

Leuk verhaal, mooi horloge! Gefeliciteerd Hans, veel draagplezier.

1 like

Dank je wel Tokes, eigenlijk had ik jou ook nog even moeten noemen als de horlogemaker van Nigloswatches.com!

2 likes

Mooi horloge veel draagplezier.

1 like

Top!!! :slightly_smiling_face::+1:

1 like

een indrukwekkend en gedetailleerd verslag van een pracht van een horloge :ok_hand:
met de verschillende lichtinvallen maakt dit horloge toch indruk :star_struck:
geniet ervan :smiley:

1 like

Dank je wel, het een heel origineel horloge!

1 like

Dank je wel Frank!

1 like

Dank je wel, ik heb op het verhaal ook wel een beetje m’n best gedaan😀.

1 like

Dank je wel Sjaak!

1 like

Dank je wel Ben, het horloge voelt ook zo👍🏻.

1 like

Dank je wel Ludo, eigenlijk is het een heel eenvoudig model, maar het horloge speelt inderdaad met licht.

1 like

Mooi hoor, van harte!

Maar de rode draad in jouw voornemens om voor de rest van het jaar geen horloges meer te kopen is dat je toch weer ergens tegenaan loopt :slight_smile:. Ik herken het van eerdere jaren maar zodra het je niet ergens een tekort oplevert zou ik me er ook niet zo druk over maken.

1 like

Mooi Hans,draag hem in gezondheid.

1 like

Het klopt helemaal wat je schrijft, maar mijn vrouw gaat gelukkig over het geld en zij vond dat ik het maar moest bestellen, dus ik kon niet anders😀, dank je wel!

2 likes

Dank je wel André!

1 like

Snap ik Hans, dan moet je wel :smile:
Was trouwens vergeten te vermelden dat je een lieve vrouw hebt, ze belet je niet in je hobby :+1:

1 like