Vintage horloge-advertenties

@automaatje heb alleen deze.
Ben nu wel benieuwd naar de andere 2

11 likes

@automaatje. Die zijn mooi👌

1 like

13 likes

10 likes

Met dank aan Jeroen @Proenski

Deze week m’n leuke Lip NA ontvangen van Harry @anon34385602, zie NA Rallye Chrono Panda 1969 van LIP

16 likes

Mooi Hans! Die oude Franse advertenties zijn absoluut prachtig! :ok_hand: Ik moest er trouwens ineens aan denken dat ik ergens in mijn eigen vintage laatje volgens mij nog een vintage Lip (tank model) heb liggen, van hetzelfde model als Churchill cadeau kreeg van de Fransen. Ik zal eens gaan zoeken dit weekend… Als ie het nog doet zal ik een foto posten… ach nee, dat hoeft natuurlijk niet…hahaha… als ie niet loopt kan ik ook een foto posten natuurlijk; dat zien jullie toch niet… :joy: :wink:

2 likes

Dat is de T18 dan waarschijnlijk, gewoon een foto posten Harry, of die loopt of niet. Die T18 ziet er heel fraai en authentiek uit.

1 like

Sinds kort heb ik een erfstukje op tafel liggen. Helaas :frowning: niet van mijzelf, maar van de vriend van mijn dochter.
Het Omega horloge kwam tevoorschijn tijdens de verhuizing van zijn oma en was ooit van zijn reeds lang geleden overleden grootvader. Het loopt nog steeds perfect op tijd. Het gaat, na zeker 30 jaar of langer in een la gelegen te hebben nu een grote servicebeurt krijgen.

On topic: Het is altijd leuk als je een paar advertenties kunt terugvinden waarin vrijwel exact hetzelfde horloge staat afgebeeld, zelfs met vermelding van het kaliber wat er in zit (23.4SC) . Het bovenste horloge uit de advertentie in dit geval.
Bijzonderheid van dit Omega caliber uit ca.1935: Het was een van de eerste horloges met een centrale seconden wijzer (trotteuse central).

Het horloge van Opa:


Het 23.4SC caliber.

De aanduiding SC staat waarschijnlijk voor ‘Seconde Central’
Het bovenop de brug liggende rad wijst op een modificatie van het oorspronkelijke 23.4 uurwerk met een kleine seconden wijzer. Het extra rad dient om de beweging naar de as van de centrale seconden wijzer over te brengen. Dit model Omega was een van de eerste horloges met zo’n centrale wijzer constructie en is door vele fabrikanten overgenomen. Bij latere ontwerpen ‘verhuisde’ dit extra rad naar een plek ònder de brug.
Een ander interessant detail bij dit exemplaar is het ingeslagen nummer (op de foto vaag te zien) op de onderzijde van de lug rechtsonder. Hier staat het nummer ‘748’. De familiegeschiedenis vermeldt dat de (Zwitserse) opa dit horloge kreeg of verwierf en in ieder geval droeg tijdens zijn leven als Zwitsers militair.
Is er iemand op het forum met veel kennis van enerzijds Vintage Omega modellen en anderzijds kennis van ‘Military Issued’ horloges die kan bevestigen dat dit een military issued exemplaar is? Het zou leuk zijn om dit verhaal bevestigd te krijgen!

15 likes

Antwoord op mijn eigen vraag over een eventuele aanduiding als ‘Military issued’ exemplaar.
Nee dus. Bij nog even verder zoeken op het web naar dit horloge met de typenaam ‘Najad’ kwam ik het volgende zeer uitgebreide artikel tegen:
[Omega - Omega Naïad “Medicus” (watchprosite.com)]

Daarin wordt het verhaal van de eerste centrale seconden wijzer bevestigd, met de leuke bijkomstigheid dat daardoor het horloge ook de bijnaam ‘Medicus’ kreeg. Door de grote secondenwijzer was het voor de dokter eenvoudig om de pols bij een patient op te nemen.
Een andere bijzonderheid was dat dit model het eerste waterdichte Omega horloge was.
Op de fraaie en zeer gedetailleerde foto’s in dit artikel zag ik ook het ingeslagen nummer op de lug.
Dat zelfde nummer staat ook aan de binnenzijde van de caseback. Ik vermoed dus nu eerder dat het een serienummer (voor dit kastmodel) is en geen militair uitgifte nummer.

image image
(deel)foto’s uit het artikel van Watchprosite.com

6 likes

Hier is ie dan … wel wat gehavend, maar loopt exact op tijd…:blush:

Ik sluit het weekend af met deze authentieke vintage Franse Lip T18 uit +/- 1940. Hetzelfde horloge als wat Churchill na de 2e Wereldoorlog van de Fransen cadeau kreeg. Die was destijds in goud, deze niet… maar hij is wél minstens even leuk…

:wink::+1:

19 likes

Prachtig deze echte oude Lip, het lijkt me iets verfijnder uitgevoerd dan het huidige model T18. Hij staat goed Harry👍!

1 like

Kan het Belgischer :belgium:


Mét de Nageur :yum:

28 likes

Was vast waterdicht.:innocent:

1 like

8 likes

Onlangs weer twee vintage folders erbij gescoord!

9 likes

Heeft ie ook nog een “nageur”?

1 like

Blijkbaar wel :hugs:


Allemaal Omega kwarts horloges uit de jaren zeventig en in guldens.
Folder van juwelier Holthuis uit Nijmegen waar ik destijds mij Omega Albatros heb gekocht Juwelier bestaat nu niet meer. ik dacht dat nu van Baal in het pand zit maar weet het niet zeker.

11 likes

Ik ben de afgelopen twee dagen zo bezig geweest met advertenties in mijn postje over mijn Bifora NA (zie elders in het bruine deel), dat ik nog veel meer advertenties die ik als eens had gevonden heb bekeken. Altijd weer leuk om er hier nog een paar te posten. Het gaat hier niet om advertenties van horlogemerken die ik zelf in mijn collectie heb, maar ik plaats ze hier, gewoon omdat ik ze mooi vind.

1920

Dit is er een voor schoenpoets! Maar er zijn hier op het Forum zo vaak horloges te zien die we ook ‘schoenpoetsdoosjes’ noemen, dat deze uit 1927 er ook wel bij mag, vind ik :slight_smile:

Tenslotte nog een viertal in kleur uit 1930:

(Klik op de plaatjes als je ze groter wilt zien)

16 likes