Gisteravond was ik met mn dagelijkse rondje op marktplaats bezig en zag ik een partijtje Seiko’s. Mijn mond viel open toen ik daar een klokje tussen zag waar ik al meer dan een jaar naar opzoek was. Ik hou echt van marktplaats, wat voor bijzondere klokjes daar toch voorbij komen als je gewoon geduld hebt. Foto van MP :
Waarschijnlijk zien jullie vooral ouwe troep. Maar ik zoek al meer dan een jaar naar een vintage Seiko met militaire wijzerplaat. Een lastige zoektocht want ze zijn zeker in Europa zeldzaam. Natuurlijk snel gereageerd en een deal kunnen maken Ik was er enorm blij mee en vandaag in de trein gesprongen om ze op te halen. Ook zitten er genoeg andere leuke klokjes bij om weer op te lappen.
Leuk zon Seiko maar wat is er nou zo bijzonder aan? Voor 75 euro koop je de nieuwe variant en ligt hij de volgende dag op de mat. Maar dat haalt het echt bij lange na niet bij dit klokje met het prachtige creme kleurige patina.
Er zit ook een bijzonder verhaal achter deze Seiko’s. Deze horloges waren onderdeel van de uitrusting van de Amerikaanse Studies and Observations Group (SOG) tijdens het conflict in Vietnam en staan beter bekend als de SOG Seiko’s. Ze kregen deze klokjes omdat hun operaties uiterst geheim waren, niks mocht duiden op Amerika’s betrokkenheid van de operaties. Daarom kregen deze soldaten deze neutrale Seiko’s zonder verdere markeringen in plaats van de standaard Amerikaanse militaire horloges. Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat deze modellen niet aan burgers verkocht zijn.
Kortom ik ben enorm blij met dit stukje geschiedenis. Erg blij om na zo’n lange zoektoch er toch tegen aan te lopen. Morgen maak ik hem schoon, zal er een stuk beter uit zien dan denk ik. Daarna nog een service en een groene nato is op