NA: Zonnepaneel verstopt in horloge

Na een hele serie aanwinsten en vertrekkers in de categorie handwinders en automaten werd het, de zomer in gedachten, tijd voor een duiker met voor de variatie eens een andere ‘aandrijving’. Ook wel een keer leuk. Duiken doe ik niet, afgezien van even afkoelen in de zee of een kopje onder in de hot tub (in de zomer cold tub). Het is meer het robuuste karakter zodat ik niet hoef op te letten tijdens klussen en tuinonderhoud. Het is een Citizen met eco-drive geworden. Zeg maar een zonnepaneel verstopt in een horloge. En wat ik bij mijn dak-zonnepanelen nog niet heb heeft dit horloge wel; het slaat overtollige energie op in een batterij. Om de nieuwprijs hoef je het niet te doen, heel acceptabel.

56 likes

Leuke aanwinst! Een solar hoort zeker in de collectie. Ik heb zelf een Seiko solar Tuna. Lekker robuust en praktisch horloge!

6 likes

Of niet te “laten” :wink::blush:

Mooie aanwinst! Veel draagplezier!

2 likes

Groeten van de grootvader van alle zonne horloges
Eerste model uit 1976

Niet echt verstopt die zonne cellen :blush:

31 likes

aha, klopt, slordigheidje :wink:

1 like

Gefeliciteerd met je leuke en betaalbare NA

1 like

Doen ze echt goed, die eco-drive/solars van Citizen👍🏻

Groetjes van zijn neef

4 likes

De Citizen BN0100-42E. Heb exact dezelfde en is mijn klus/weekend/vakantie beater.
Heb er een bracelet voor gekocht want was niet helemaal weg van de rubberen band waar hij op zat.

Tophorloge en voor nog geen €175 een geweldige deal.
Geniet ervan!

4 likes

Ik kan me herinneren dat zoiets al best lang bestaat. Ik had in de jaren ‘80 al een horloge met een zonnecelletje. Overigens geen idee of het toen ook goed werkte.

1 like

Mooie aanwinst. Heb zelf een Seiko Prospex met solar, leuk principe en heen batterijtje meer vervangen. Ben wel heel benieuwd hoe lang de levensduur van zo’n accu’tje is.

3 likes

Lcd horloge met zo’n balkje er boven?

1 like

ik heb een Citizen Nighthawk (ecodrive) van ongeveer 15 jaar oud met nog de originele accu: still going strong :ok_hand:

3 likes

Groetjes van zijn volle broer. Was eerste aanwinst hier op HF in 2014 en werkt nog perfect. Blauwe band was wel kapot, vervangen voor de zwarte :+1:

3 likes

afbeelding

Al 5 jaar zonder problemen :+1:

2 likes

Hoewel ik al meer dan genoeg horliges heb: zo’n citizen eco-drive wil ik ook ooit.
Veel plezier ermee!

1 like

Ik heb een Junghans uit midden 1990 met originele accu, loopt nog steeds perfect op tijd.
Als je zorgt dat de accu niet leeg gaat zijn ze bijna onverwoestbaar in mijn ogen.

3 likes

Werkt dit horloge na al die jaren nog goed?
Ben wel benieuwd of ‘zonne-horloges’ lang meegaan of bijv na een paar jaar niet meer goed opladen.

Edit: ok deze vraag was al voorbij gekomen

2 likes

Doet het prima met een nieuwe accucel

1 like

Ah. Die moderne ecodrives doen het wel 15 jaar met de zelfde cel.

1 like

Idd.

1 like