NA+Zoutzuur mod: Vostok Amphibian (+blauwe ammoniak mod)

Weer wat lessen geleerd! Met verschillende effecten die je op je messing bezel kunt bereiken.

Ik had een extra bezeltje besteld om boven het mininale bestelbedrag van Meranom te komen. Ik wilde nog een bezel met windrichtingen in plaats van cijfers erop, dus kwam mooi uit. Chroom vind ik ze niks, dus weer zoutzuurmod en dit keer met geduld, want ik ging een paar dagen weg.

Tot mijn verbazing heeft het zoutzuur door de extra duur (ik denk in totaal 5 á 6 dagen) een rosé/koper kleurtje gekregen! Kijk zelf maar in vergelijking met mijn andere waar nog amper patina op zit.

Ik heb tussentijds niet kunnen kijken, dus weet niet zeker of het door het zoutzuur komt of dat het oorspronkelijk al een andere kleur had.

Anyway, leuk maar niet echt de kleur die ik wil. Ik ben maar eens aan de slag gegaan met de ‘azijn en zout’ patina methode.

Deksel erop, laten stomen. Halfuurtje, toen was het verdampt. Effect:

Je zou het dan een paar dagen zo moeten laten liggen, maar ik zag al dat je dan geen egaal effect krijgt, de vlekken zouden volgens mij alleen maar erger worden.

Dus afgespoeld en over naar de volgende methode: ammoniak-damp! Zelfde principe, maar dan niet boven het vuur. Ik heb de tijd niet bijgehouden, maar na ongeveer 2 uur dacht ik, eens kijken of het wat doet. En dat ging snel!

Echt een oude verweerde look, alsof het in de Titanic verstopt heeft gelegen. Niet echt waar ik voor ging maar eerlijk gezegd best tof! Toch even op de Vostok gezet :grinning:. Hieronder eerst een side-by-side vergelijking van de ‘normale’ mod, effect van lang in zoutzuur, azijn en zout en ammoniak:

Zo zie je dat je toch veel effecten kan bereiken, mocht de kleur je niet helemaal aanstaan.

Op de vostok:

Bedankt weer voor het lezen, commentaar is welkom!

22 likes

Mooi verslag! En prachtig resultaat. Zeer bedankt voor het kijk en lees plezier! :+1:

1 like

Yep…dat verweerde ziet er wel goed uit zo.
Bandje maakt t ook wel af ,moet nog ff zoeken voor die van mij…niet helemaal tevreden nu. Ik haal er wel eentje op de beurs,online valt toch alles tegen. Kleur en materiaal moet ik zien en voelen.

1 like

Prachtig hoor…een puik resultaat! :thumbsup:

2 likes

Kleurt nu veel beter bij je leren band.

1 like

Dankje! @Emdee Ja vond ik tot mijn verrassing dus ook, als blijft hij net wat te ‘rossig’ van kleur

1 like

Wat je met een beetje scheikunde al niet kunt bereiken :+1:

@Proenski Op dit soort momenten zou ik willen dat ik meer basiskennis scheikunde had :sweat_smile: maar zelf ontdekken is ook leuk

1 like

Laat ik het zo zeggen; ik ga er in elk geval niet aan beginnen :innocent::wink:

1 like

Nog wat foto’s geschoten net:

14 likes

GAAF resultaat!

1 like

Geweldig mooi resultaat.

1 like

Kijk… das nog eens patina! Gaaf gedaan weer

1 like

Oké jongens… Het volgende is niet bedoeld als een serieuze mod maar als experimentje :joy: Geïnspireerd door @TheFinalHour die zijn bezel wat langer boven de ammoniak had gehangen, waardoor er wat blauwige oxidatie ontstond… Wat nou als we dat even in het extreme trekken? Dan krijg je dit!! (Let niet op het te smalle bandje, gaat ff om het idee).

Geinig toch :stuck_out_tongue: ik geloof niet dat ik hem zo buitenshuis ga dragen haha, maar eerlijk gezegd wel een bijzonder effect.

16 likes

Heel bijzonder, alleen de glimmende kast detoneert nogal hier.
Misschien met een klauwhamer wat op inslaan, en een roestspray daar over ? :innocent:

1 like

Ik vind het wel heel gaaf :+1:

1 like

Blauw met glimmend staal combineert juist goed!.

1 like

Don’t tempt me :joy:

Haha nee met die extra bezel van €5 wil ik nog wel experimenteren, maar die kast verzieken vind ik dan weer zonde :stuck_out_tongue:

Ik vind het resultaat juist wel gaaf!
Zo ik heb ze trouwens nog nooit eerder gezien, en dat zegt wat bij Vostok mods :wink:

3 likes

Vind dat juist wel heel cool zo en zou hem zeker dragen .

1 like