Weer wat lessen geleerd! Met verschillende effecten die je op je messing bezel kunt bereiken.
Ik had een extra bezeltje besteld om boven het mininale bestelbedrag van Meranom te komen. Ik wilde nog een bezel met windrichtingen in plaats van cijfers erop, dus kwam mooi uit. Chroom vind ik ze niks, dus weer zoutzuurmod en dit keer met geduld, want ik ging een paar dagen weg.
Tot mijn verbazing heeft het zoutzuur door de extra duur (ik denk in totaal 5 á 6 dagen) een rosé/koper kleurtje gekregen! Kijk zelf maar in vergelijking met mijn andere waar nog amper patina op zit.
Ik heb tussentijds niet kunnen kijken, dus weet niet zeker of het door het zoutzuur komt of dat het oorspronkelijk al een andere kleur had.
Anyway, leuk maar niet echt de kleur die ik wil. Ik ben maar eens aan de slag gegaan met de ‘azijn en zout’ patina methode.
Deksel erop, laten stomen. Halfuurtje, toen was het verdampt. Effect:
Je zou het dan een paar dagen zo moeten laten liggen, maar ik zag al dat je dan geen egaal effect krijgt, de vlekken zouden volgens mij alleen maar erger worden.
Dus afgespoeld en over naar de volgende methode: ammoniak-damp! Zelfde principe, maar dan niet boven het vuur. Ik heb de tijd niet bijgehouden, maar na ongeveer 2 uur dacht ik, eens kijken of het wat doet. En dat ging snel!
Echt een oude verweerde look, alsof het in de Titanic verstopt heeft gelegen. Niet echt waar ik voor ging maar eerlijk gezegd best tof! Toch even op de Vostok gezet . Hieronder eerst een side-by-side vergelijking van de ‘normale’ mod, effect van lang in zoutzuur, azijn en zout en ammoniak:
Zo zie je dat je toch veel effecten kan bereiken, mocht de kleur je niet helemaal aanstaan.
Op de vostok:
Bedankt weer voor het lezen, commentaar is welkom!