De rado diastar 1 die eigenlijk voor onder de kerstboom was had toch wel enige gebreken waardoor er een veer en een tige voor besteld moest worden. Hij raakte niet meer onder de kerstboom, maar dan nu onder de nieuwjaarsboom want gisteren kwamen de veer en de tige binnen.
Bij aankomst doet ie niets, het machientje blijft leeg
Dat belooft niet veel goeds en bij de demontage van de tige werd al snel duidelijk dat er een verkeerde tige in zat, eentje voor in een monobloc kast. We bestellen een nieuwe en hopen dat het hier bij blijft
helaas daar bleef het niet bij, de veer was kapot, sliptong afgebroken. die bestellen we dan ook maar ineens en dan hopen we dat het daar bij blijft
Helaas toen bekeek ik de spiraal, ai ai ai. Heb hem dan eerst gekuist en daarna door de demagnetiseur gehaald. Spiraal was nog steeds vervormd. hier ligt alles in de pot en zie je de vettigheid van olie op de basisplatine, zo kan je alles laten lopen, spuit maar wat olie, de vraag is hoe laat je het dan lopen en voor hoelang.
!na het kuisen en demagnetiseren dan eerst de spiraal aangepakt m.b.v. een nummer 5 en de blauwe oliegever. er waren een 7 tal verbuigingen in het ronde en een 2 tal in het vlakke. Laatste foto zijn een paar verbuigingen in het ronde aangeduid. Zo hoort een spiraal dus echt niet te liggen
!Dan gaan we aan de slag met een nummer 5 en een blauwe oliegever en krijgen we het volgende eindresultaat

tot slot moeten we dan nog de laatste winding corrigeren zodat deze mooi in de regelsleutel komt te liggen en deze bewogen kan worden zonder de spiraal te misvormen
Toen zag ik ook dat er gefreesd is op de balansband, allez de verwachtingen voor de timing zijn zonet ook gekelderd
dan gaan we verder met de montage, te beginnen bij incabloc en dekplaat montage
Gevolgd door de montage van de veerton en het raderwerk
dan gaan we verder met de voorzijde: wijzerwerk, opwindwerk en datumwerk
Vervolgens gaan we weer naar achteren voor de anker- en balansmontage
Nu de timing
de vraag is laten we het verschil van 50-60sec tussen de horizontale posities tov de verticale positie zitten. Voor mij is dat een volmondige ja, dat compenseer ik later wel met gecompenseerd afregelen.
de standaard voor nieuwe horloges zoals ik het aangeleerd kreeg is een max positioneel verschil van ca 25sec in de onderlinge standen. Voor een horloge van 60 jaar oud kan ik dus echt wel leven met een verschil van 50-60sec, die je ook wegwerkt door gecompenseerd afregelen. Waarom begin ik er niet aan:
1 niet de volle 50-60 seconden zijn te wijten aan één of meerdere zwaartepunten
2 er is al gefreesd op die band en dan niet op de exact juiste positie, wss het zwaartepunt dynamisch gezocht ipv op de balanswaag, dus de kans is heel groot dat het meerdere piepkleine zwaartepuntjes na mekaar zijn. Of het eindresultaat zoveel beter zal zijn na een goed uur afwegen op de balanswaag en aanpassen, ik betwijfel het. Uiteindelijk gaat om slechts 50-60 seconden en dat valt echt wel binnen de marge van gecompenseerd afregelen
Dus ik laat deze timing voor wat ze is en ga nu verder met de montage van de automaat module - de lubeta is ook binnen, dus lubeta voor de cliquetwieltjes gebruikt. Laat het me zo stellen ik ben geen lubeta fan, het zal in de toekomst terug zo worden zoals ik het aanleerde op de uurwerkmakersschool. Het klubervet voor de automaatveer, dat zit nog.
Nu kunnen de wijzerplaat en de wijzers er op, we stellen ook ineens de datum juist in en dan vliegt alles de kast in.
rest nog de tige. Die vervangen we door een nieuwe. We passen en zetten hem op maat. ik doe dat met een heel degelijke kniptang en dan vlak zetten en de knipbraam wegwerken op een diamantplaatje
De eindtiming, ja helaas een klein zwaartepunt dat nu in deze afregelpositie normalerwijze gecompenseerd is en het ding zal binnen de 30 sec op tijd lopen
bandje eraan zetten en dan straks de nieuwjaarsboom onder. de band is niet helemaal onze goesting, dus die zal wss nog wel vervangen worden door iets anders, wss leder.
Nu staat op het programma de espoir horloge voor de ouders van forumlid onrust, heb een 3tal mechanieken gevonden, zal tegen vrijdag wel lukken om er iets van gemaakt te krijgen
Eindigen doen we met een prentje van de nieuwjaars-rado-diastar-1 om de pols. Ja hij is echt zo lelijk (vormgeving bedoel ik) dat ie mooi is.
Prettig eindejaar en een goed begin van het nieuwe jaar aan allen. Dat 2024 alles mag brengen wat jullie dromen en wensen!
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer!