Leuk om te lezen hoe je dit toch vol goede moed hebt aangepakt en het geduld
ja idd, die is alvrijgegeven zie ik nu net. De tweede nog niet. Er is ook nog een derde, maar die is echt vet gevorderde materiaal
heb ik ook moeten leren
Soms lees ik “het moet lopen binnen de 10 seconden”, als je dan een kast vol NOS wisselstukken zitten hebt - heb ik niet - dan kan dat, in het andere geval moet je soms toch enige afwijking toestaan. Het gaat erom dat je de afwijking zo klein mogelijk maakt op verantwoorde wijze.
voor deze diastar heb ik het getimed, wel maar 1 dag nu, en ik heb een afwijking van 25 seconden. daar kan ik wel mee leven als je de ingefreesde balansband in rekening brengt.
zorg dat je dat goed onder de knie krijgt, veel oude vintage dingen hebben spiraal en zwaartepunt issues. Ook het plaatsen van rondellen aandacht geven, kom ik ontzettend vaak tegen dat spiralen te kort zijn en dan zijn die rondellen echt een uitkomst.
Daarvoor neem ik binnenkort een Omega 26.5 mee naar je toe
Zal er eerst eens een nieuwe opwindveer insteken.
steek er die nog niet in, we halen hem helemaal uit mekaar en plaatsen dan de nieuwe veer en dan zien we wel waar we eindigen. Is dat die ene waar ik van zei “er zit slag op je balans”? Dan wordt het een ander paar mouwen
Haha hetzelfde horloge, maar een ander uurwerk.
Dit was het origineel:
Maar na het breken van de spiraalveer is het uurwerk vervangen door deze
Zou opzich wel leuk zijn als die weer teruggeplaatst kan worden in het origineel:
zit er een breguetspiraal of een vlakke in?
Zou ik even moeten checken
ik heb nog even fotootjes gemaakt van de onmisbare boeken nodig bij het verzamelen en herstellen van vintage en antieke horloges. Die boeken zijn echt wel conditiones sine qua non
verenboek
verenboek voor automaatveren
ronda tiges
ronda assen
ingekorte breguetspiraal is niet simpel he: als die te kort is, dan moet allereerst de oude breguet bocht verplaatst en verwijderd worden. ik heb de tang om een nieuwe te maken maar de oude verwijderen dat is bijna niet te doen.
de onderste 2 zijn voor opwaartse bochten te maken. de bronzen heb ik zelf gemaakt, de stalen van leinen kwam nadien. De bovenste 3 zijn om bochten in het vlakke te vormen. En van die leinen om de opwaartse bocht te vormen heb je verschillende maten, ben met de jaren enkel deze tegengekomen en ik trek er mijn plan mee, maar vooral als ik van een vlakke een bregeut wil maken, een breguet bocht verplaatsen is ja niet easy. Als mijn tangen niet passen doe ik het met 2 nummer 4 pincetten via torsie, maar opnieuw de opwaartse bocht verwijderen is in dat geval nog steeds een onoverkomelijk iets
Wat heb je toch een gigantisch gereedschap-arsenaal
Dat met de spiraal, daar heb ik me laatst noodgedwongen mee bezig moeten houden. Wellicht met het nodig geluk, het horloge loopt nu weer “goed”, dwz. het loopt weer vanzelf, zonder kunsttrucjes uit te hoeven halen. Dat het beter kan, is absoluut waar, maar zo leer je wel weer, dat en veel beter kan.
Ik vind het niet erg om te leren, maar soms is het gewoon wat veel, en dan lukt het niet meer bij mij. Ik ben eerder autodidactisch, leer meer uit de praktijk. Soms is het voor mij eenvoudiger om het een keer voorgedaan te krijgen, en daarvan te leren, dan statisch uit een boek. Ik mag graag lezen en schrijven, maar dan vormt zich een soort blokkade in mijn hoofd, als het iets te ingewikkeld wordt… Dan komt er niets meer binnen, terwijl ik de materie op zich wel begrijp… Breng ik het dan in de praktijk, dan is het opeens niet meer zo moeilijk en kan ik ook verder met die materie. Raar hoe het menselijk brein soms werkt…
Ik heb veel bewondering voor je kennis en ervaring. Maar voor nu ben ik tevreden met wat ik kan, en leer met stapjes. Telkens komt er weer wat nieuws bij, en als ik het op mijn manier kan doen, kom ik er uiteindelijk ook wel. En soms is die leercurve erg hoog, soms heb je alleen het juiste materiaal nodig om het te bereiken. En dan zijn zulke posts van zo iemand als jij erg nuttig. Ik struikel nog wel eens over de “moeilijke” woorden, maar die horen er nu eenmaal bij.
Hoe dan ook: Een pracht van een horloge, die wellicht niet ieders smaak is. Maar gelukkig maar, want wat zou de wereld anders saai zijn!
Overzichtelijk is het geworden, 6 jaar geleden zat het gelijkvloers tot het plafond vol met onderdelen en gereedschappen. En nu kom ik nog dingen tegen dat ik denk, vanwaar komt dat nu weer.
Heb je reactie een paar keer gelezen, en daar krijg ik toch een goed gevoel bij. Je bent in ieder geval goed bezig, en knap van je hoor met die spiraal
de eerste van 2024 en zoals meestal een blauwe want dat is de favoriete kleur
We hebben zo een traditie sinds een paar jaar: om 23h op 31 december gooien we eentje uit mekaar die in de “hopeloos bak” zit, we kuisen die nog op de 31ste en dan lekker klinken met mekaar en de 1ste januari van het daaropvolgende jaar herstellen en monteren we het hopeloze geval dat anders sowieso niet gered zou geweest zijn.
Het was dit jaar niet anders: een pobeda met 2602 mechaniek in, blauwe plaat en eigenlijk helemaal naar de verdoemenis. Hij is klaar en zo eentje liefst niet meer tot 1 januari 2025. Spiraal verbogen en begaaid, 9,8 beat error, rubis kapot, 1 anker palet los, …
blauw blauw blauw we love blauw HAPPY NEW YEAR AAN ALLEN
Pfoe, klasse. Die spiraal zo goed terugkrijgen, dat zie ik mijzelf nog lang niet lukken
Oeioei. En wat behandelt dat dan zoal? Ik vond de dingen tot nu toe al ruim gevorderd genoeg
Quizvraag: is er een stuk gereedschap dat je niét hebt waarvan je weet dat het van pas zou kunnen komen?
Een echte Rus allez. Super resultaat! Die moet je ook in het CCCP topic plakken, het is een mooie
Weer een mooi en leerzaam stukje proza. Dank je wel voor het delen!
Dat je die spiraal weer zo strak hebt gekregen vind ik waanzinnig knap.
Waarvoor gebruik je de oliegever bij het spiraal plooien?
Dank je voor je reactie en dat van die spiraal, dat vond ik zelf ook. Ik vond het al heel wat, dat ik zelf uitvond, waar het probleem lag. En dat ik het kon fixen…
overal zal je lezen om dat te doen met 2 nummer 5 pincetten. Ik gebruik in de plaats een 5 om de spiraal bij het buigpunt beet te pakken en een oliegever om te corrigeren door duwen (naar binnen dan wel buiten naargelang de verbuiging in het ronde) omdat die ook dun is, stevig is aan de punt en vooral die kan niet open knallen en andere verbuigingen teweeg brengen
de 5 die ik gebruikt heb om de spiraal op het buigpunt beet te pakken - dat zie je niet op de foto - is een 5 die ook al een paar keer aangeslepen is. ik vind de nummer 5 pincet an sich die nog niet aangeslepen is geweest veel te dun en te zwak om te gaan plooien en buigen, vooral bij een wat stuggere spiraal. Dus doorgaans neem ik een 5 die al wat aangeslepen is gecombineerd met een oliegever.
als ik ga torsen om buigingen in het vlakke te corrigeren, durf ik zelfs 5 te nemen in combinatie met een 2 om te torsen omdat de 5 of de 4 doorgaans te zwak zijn om te torsen. Wel een beetje uitkijken als je een dikke pincet neemt dat je geen verbuiging in het ronde veroorzaakt door de dikheid ervan.
de volledige theoretische benadering van het echappement. Op pagina 1 begin je met een lijn te tekenen (als je het boek zou lezen en tekenen wat er uitgelegd staat) en op het einde van het boek heb je dan het hele echappement getekend op een theoretisch correcte wijze. Interessant wel.
ik heb geen verenwinder - nu zal ik wel een lawine over me heen krijgen
Ik heb ook niet dat leuke tooltje om opwindstiften in te korten, vond ik te duur voor wat het was dus prul ik voort met de kniptang en de diamantplaat
en tot 30 december 2023 had ik geen kolomboormachientje en deed ik inboren met het freesmachientje, kolomboormachientje is er nu wel en dat zag er echt vies uit. Als ik er mee klaar ben met het op te kuisen zal ik die eens op foto zetten met voor en na foto’s, echt een mooi machientje