het is zaak bij spiralen het buigpunt goed te zoeken, als je buigt net voor of na het buigpunt krijg je een nieuwe buiging en dan is het einde zoek als je dat een paar keer doet.
Dus goed kijken naar waar het buigpunt is en dan heel precies je beetpakpincet vlak voor dat buigpunt zetten en dan op het buigpunt met de oliegever tegenduwen in de juiste richting.
Verbuiginen in het vlakke zijn moeilijker, principe is het zelfde: goed je buigpunt bepalen, heel precies de beetpakpincet vlak voor het buigpunt plaatsen en met de torsiepincet knal op het buigpunt in de juiste richting gaan torsen.
Spiralen terug in vorm zetten is kwestie van oefenen en oefenen en oefenen. Oefening maakt de meester en dan nog loopt het soms mis, bij mij ook hoor.
Ook je tijd nemen, ik heb nogal eens de neiging dat alles vooruit moet gaan, behalve bij spiralen, dat duurt wat het duurt.
Goede tip. Ik had al een nummer Dumont 5 voor dat doeleinde aangeschaft, en met een andere nummer 5 (Cousins titanium), de spiraal geplooid. Maar met een oliegever lijkt me dat veel gemakkelijker!
Maar ik had ook gehoord, dat een nr. 7 handiger zou zijn, omdat die gebogen zijn, waardoor je niet recht boven de spiraal hoeft te hangen.
ik kan met de nr 7 niet werken. Ik krijg er niets mee voor elkaar net omdat ik er dan niet boven hang, dan is het moeilijk om heel precies de spiraal beet te pakken. Ik denk dat dat van persoon tot persoon afhangt.
Kwestie pincetten, ik werk met pincetten van minimaal 60 jaar oud, die zijn steviger dan de hedendaagse. Alleen moeilijk om nog te vinden in NOS staat. Heb net 6 NOS fontaxen nummer 4 laten overkomen uit de USA. Nog een tip: de tanic, de fontax en de taxal pincetten vind ik beter dan de dumonts, zijn steviger. Fontax bestaat nog, taxal en tanic dat weet ik niet. Even prijzig als dumont wel.
de nummer 4 is trouwens mijn pincet voor alles, het is ook mijn werkpincet. Ik gebruik ze en eens ik ze een keer heb moeten aanslijpen vind ik het de perfecte werkpincet, maar dat is opnieuw persoonlijke voorkeur
Toevallig heb interesse in het vakboek voor de moderne uuwerkmaker Hans Jendritzki. Vooral omdat deze in het nederlands is. Kent iemand deze en wat zijn de bevindingen?
vind ik nu niet dadelijk een goed naslagwerk voor beginners, dit boek vertrekt vanuit enige voorkennis en de prentjes zijn minder veelvuldig.
ik heb veel boeken gelezen van D DeCarle over H Fried over G Daniels en alles er tussenin, de Jendritzki vond ik de minste eruit. Maar opnieuw dat is elk zijn persoonlijke voorkeur.
ja deze is ook goed. heb hem ook gelezen, ik geef de voorkeur aan de H Fried boeken, die zijn watchrepairerâs manual is nog iets meer vertrekkend van basis dan deze, maar deze is idd ook goed.
van pincetten gesproken, afgelopen zaterdag 30 december kocht ik 6 fontaxen nummer 4. Ze zijn zonet afgeleverd, de resterende 4 ook maar ineens gekocht. Goeie pincetten zijn een zeldzaamheid, de nieuwe dumonts moet ik niet hebben en die gecoate bergeon pincetten al helemaal niet. De voorkeur gaat uit naar oudere fontax / taxal pincetten in NOS conditie en dan bij voorkeur de nummer 4 en die slijp ik doorgaans een keertje aan om hem dan als werkpincet te gebruiken - ja ja ik weet het dat doet ook niet iedereen een nieuwe gekochte 4 ineens aanslijpen om hem als werkpincet te gebruiken
moet je kijken wat een mooi gevormde pincetten, met deze 6 en de 4 die nog onderweg zijn kom ik toe tot het einde van de hobby. Als ik dan iets tegenkom aan een goede prijs, koop ik doorgaans voldoende zodat ik niet 10 keer verzendkosten moet betalen en een eindje toekom, hier ga ik echt wel tot einde hobby mee toekomen gezien ik terugkijkend op de afgelopen 10 jaar slechts 1 pincet per jaar verbruik en dan is t ie eigenlijk nog niet helemaal afgeschreven. maar wat een verdomd mooie pincetten, tot nu toe had ik vooral dumonts en een 3 tal fontaxen, blij dat ik nu meer fontaxen heb.
De no 4 is absoluut mijn favoriete pincet, met name voor het pakken en plaatsen van schroeven en kleine onderdelen, repareren van de balansveer, etc.
Maar voor de grotere delen gebruik ik een messing pincet. Hoofdzakelijk omdat zoân fijne stalen pincet snel krassen veroorzaakt, wat met een messing pincet eigelijk niet of nauwelijks kan. Niets is zo erg als van die haarfijne krasjes, die je maakt met je pincet op een brug of kloof⊠Zo zonde.
Daar gebruik ik dan weer titanium pincetten voor. Die grippen lekker, voelen stevig aan en zijn ook nog sterk genoeg. Dat ze lichter zijn, daar doe ik het dan niet voor, maar ze zijn zachter dan staal, het lukt niet om er krassen op te maken.
dat begrijp ik, voor mezelf heb ik met de jaren die stalen pincetten zo leren hanteren dat ik er geen krassen meer mee maak. Dus hier is het de 4 voor spiraalwerk en de aangeslepen 4 als werkpincet.
En dan geen hedendaagse 4, de deze zijn nog fontax junkers gesigneerd en dateren van bij de oprichting van fontax ergens begin jaren 60. de ervaring leerde me dat de oudere tools veel slijtvaster zijn dan de hedendaagse tools. Heb een set nieuwe schroevendraaiers ooit gekocht, de blades eruit geflikkerd en oude blades er in gezet. Veel harder en meer slijtvast. De voorkeur gaat hier uit naar oud gereedschap en ook oude horloges
Daar valt iets voor te zeggen. Ik gebruik gewoon de pincetten, die voor mij het handigste in de hand liggen en toch goede grip houden op de onderdelen.