Hoe cool was het (tijd terug al weer tijdens een Fratello meeting in Noordwijk) om plaats te mogen nemen in het "maankarretje"naast Jim Ragan, de ingenieur die de leiding had bij het testen van de horloges voor de ruimtemissies.
Het is “maar een casio”, omdat ze niet mechanisch zijn. Maar velen vergeten dat sommige modellen meer testen en certificeringen hebben dan menig mechanisch horloge.
Heren, het gaat hier om Omega en diens ingenieur waar die ouwe @HorlogeOpa naast mocht zitten. Leuk! Dat Casio [en overigens nog wel wat andere merken] ook leuke spacedingen hebben gedaan doet in dit topic niet heel erg terzake volgens mij en volgens @Jaroen.
Absoluut, met een gedenkwaardige lunch met alle Omega Bobo’s erbij. Was geweldig. Jammer iderdaad dat sommige forumleden (en ik heb dat sinds mijn herintrede hier vaker gezien) er plezier in scheppen om een topic een compleet andere richting op te willen sturen. Ik heb niets tegen Casio. Heb er zelf ook een, maar daar ging het ff niet om hier.
De nieuwe generatie Speedmasters zullen zeker minimaal aan de NASA eisen uit de jaren 60 voldoen. Maar ik weet niet of die eisen tussentijds nog zijn bijgesteld.
Correctie. Andre had naast zijn verplichte missie horloge (nieuwste model Omega X33) twee eigen horloges meegenomen. Beide idd R.O.1 Space die overigens ook aan de NASA specs moesten voldoen. De quartz Omega’s vertoonden soms kuren in de display en het model is volgens mij al niet meer in productie.
En die is geschikt bevonden door de ESA, aldus Omega zelf…
Calibre: Omega 5619
Highly precise thermo‑compensated multi‑functional quartz movement with special functions developed and tested and qualified by the European Space Agency (ESA). It powers the Omega Speedmaster Skywalker X‑33 whose analog hands and LCD windows display, among other values: three different time zones, chronograph, timer, MET (Mission Elapsed Time), PET (Phase Elapsed Time), three alarms and perpetual calendar.
Met zijn 45mm een tikje aan de grote kant, anders zou ik hem wel willen hebben.
Wel dus, ref. 318.90.45.79.01.001 of is dat weer een nieuwere?
Weet idd niet welk model Andre en zijn collega’s toen bij zich hadden. Heb alleen van hem vernomen ( is nooit in het nieuws geweest) dat ze niet helemaal voldeden. Issues met wegvallend display. Ook erg opvallend dat Omega nooit publiciteit heeft gemaakt tijdens of vlak na de missie…