NATO Straps is blijkbaar een geregistreerd handelsmerk.

TLDR (samenvatting voor de managers en HF-ers met een concentratiespanne van 7 seconden: NATO straps is door een patententrol als merk geregistreerd en maakt nu het leven zuur van webshops die bandjes aanbieden. Als ze geen doekoe geven aan die patententrol gaat die webshop op zwart.

Wat is een patenttrol? Volgens wikipedia is dat:

De term patenttroll wordt internationaal gebruikt voor veelal kleine bedrijven die zelf een octrooipakket opbouwen of beheren voor een groot bedrijf. Ze octrooieren ideeën maar produceren zelf niets. De octrooien worden ingezet om actief rechten af te dwingen. Patenttrolls worden publiek bekritiseerd omdat ze niets produceren en maatschappelijk dus niets bijdragen. Dit argument geldt echter met name voor de kleine patenttrolls die zelfstandig opereren

De patententrol International Watchman Inc heeft het dus voor elkaar gekregen om het woord NATO strap te patenteren. Hij maakt nu jacht op alle bedrijven die zonder zijn goedkeuring het woord NATO strap gebruiken. Dit oneigenlijk gebruik kan rechtgezet worden door een licentie bij hem af te nemen. Je dokt dan een x bedrag voor elke NATO strap die je verkoopt bijvoorbeeld. Of je betaalt een x bedrag om een of meerdere jaren de naam NATO strap te mogen gebruiken. Er zijn meerdere meerdere webshops die op zwart zijn gegaan omdat ze niet willen/kunnen betalen. Hieronder het relaas van het sympathieke bedrijf Cheapest NATO straps.

Ok, so this happened: a trademark troll somehow managed to trademark “NATO strap” although most of us would consider it to be a generic word for a watch strap that has been around for over 50 years now, and also had a couple of million google matches when registered.

This trademark troll is now trying to extort me into paying licensing fees for me to keep my brand name, and to be able to keep calling NATO straps by their right name.
I refuse to do so, and that caused a temporary shutdown of my webshop this last weekend. But fortunately, I was luckier than some other small business and watch strap artisans who had their sites and Etsy’s shut down, some of them weren’t even selling NATO straps. This really sucks, because it kills so much creativity. What is left is the generic, boring old straps that most vendors sell.

I started Cheapest NATO Straps 10 years ago with the same goal as I have now, to provide the best and largest collection of NATO straps at reasonable pricing. I have lost count of how many unique designs I have made over these years, but I try to average about 20 a month. More than most of my competitors make together over a full year.
Besides NATO straps, I have also put some effort into making more leather watch bands at a reasonable price. All leathers I sell now are full-grain leathers.

I really want to keep doing this, that’s why I am forced to change my business name from www.cheapestnatostraps.com to www.cnswatchbands.com
I would be eternally grateful if you could help spread the word or if you have any suggestions on how to get this trademark troll off of my back. If you want to read more about him, google International Watchman, Inc. And I would personally stay away from vendors that have a little quote at the bottom of their pages saying that International Watchman Inc owns the trademark, because the more vendors that are doing so, the more legitimacy that company gets, and it will be a lot more difficult it will be to get the incorrect trademark registration revoked.

14 likes

Houdt dat juridisch stand? Een algemeen gebruikte term (of in bepaalde kringen gebruikte vakterm) patenteren?

1 like

Wat je je af moet vragen of de mogelijke kosten om er tegenin te gaan het waard zijn.

In het geval van Cheapsestnatostraps gaat hij er alleen maar op vooruit. Wat een slechte naam was dat :expressionless::blush::no_mouth:

8 likes

Wholesale sharks met geld. Oud nieuws hoor.

1 like

Daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens!

3 likes

Op Reddit oud nieuws, dat de lieftallige eigenaresse van CNS is aangepakt was afgelopen weekend.
Hier het bericht van vandaag.

3 likes

Dit is al gaande sinds omstreeks 2010. Ongelofelijk dat dit trademark zolang stand gehouden heeft :man_facepalming:

1 like

Die patenttrol perst dus al 12 jaar bedrijven af.

Dat zal ze leren. Die dingen heten G10.

1 like

https://casetext.com/case/intl-watchman-inc-v-barton-watchbands-holdco-llc

Grappig wat je zoal tegenkomt tijdens Googlen. Niet voor Barton trouwens, want die hebben ze recent nog aangepakt zo te zien.

1 like

Gebluf. Dit houdt bij de rechter geen stand. Het “merk” is al heel lang een algemene term

Zo ken ik er nog wel een paar:

2 likes

Geldt het trademark in de EU of Nederland, en hoe makkelijk is het om prior art aan te tonen?

Als de winkelnaam Cheapest NATO straps ouder is dan het trademark, dan heb je prior art. Het helpt bovendien niet dat de NATO een overheidsorganisatie is die met geld uit publieke middelen al sinds 1949 bestaat.

Ik zou kort met een advocaat overleggen, maar de kans dat ik me gedwongen zag om op zwart te gaan is nihil.

Of ik zou uit pure balorigheid een domein en legal entity op Tonga registreren en de trol succes wensen met het vervolgen van het naamloze vennootschap cheapestnatostraps.to

:wink:

Niet alleen dat, maar de banden zijn ook kut. Één keer, nooit weer. Miro’s time verkoopt nog gewoon banden, dus prima.

Zweedse toch? Ik kan wel een Eiffeltoren doen met @Zulu.

Maar ik geloof ook niet dat dit in Zweden stand zou houden. Merk op dat Barton dat in de VS van tafel probeert te krijgen, en de VS zijn raar.

2 likes

Het heeft als ik mij niet vergis al standgehouden bij de rechter, zoals @Zulu al aangeeft met de rechtzaak tussen Barton Watchbands en International Watchman. Die is nog niet helemaal uitgevochten, maar in eerste instantie toch al niet onontvankelijk verklaard.

Daarbij is voor veel verkopers het probleem dat hun geen kans gegeven wordt. Websites zoals Etsy en Ebay sluiten de winkels van de “overtreders” gewoon direct omdat ze geen zin hebben in dat hele gedoe.

3 likes

Het is ietsie erger. Het gaat om wat wij kennen als NATO straps NATO straps noemen. Barton heeft dus blijkbaar geprobeerd dat foppatent op NATO strap door te laten halen.

CNS heeft zijn handelsnaam dus gewijzigd maar ook vanaf deze week heten die dingen dan ook geen NATO straps meer.

edit: zie dat jij sneller tikt Chris, antwoord had je ook al gegeven

De vraag is ook niet of zoiets stand houdt, maar of degenen die ermee afgeperst worden zin/geld hebben om te procederen tot ze hun gelijk krijgen.

Dit soort strategieën is ook bij grote, “respectabele” bedrijven aan de orde van de dag: ze hebben massa’s patenten waar je dan zogenaamd inbreuk op maakt. Als je tegen één patent gaat procederen trekken ze er gewoon nog 25 tevoorschijn, zodat de kans ongeveer nihil wordt dat je als kleiner bedrijf de juridische strijd overleeft. Of je nou gelijk hebt of niet. En dan ben je dus meer geneigd een klein percentage van je omzet af te staan dan je die hele ellende op de hals te halen. Voor die grote jongens is het gewoon een verdienmodel.

3 likes

Als het om de technische spec NATO stap zelf gaat is het een patent, maar als het om de bemanning gaat is het toch merkenrecht? Dan kom je toch in de trademarks terecht?

Je hoeft alleen te procederen als intellectueel eigendom binnen jouw jurisdictie beschermd is. Een Amerikaans patent is niet per se een wereldwijd patent, als ik me dat goed herinner.

1 like

Het gaat inderdaad om een trademark hier, geen patent. International watchman gaat al meer dan 10 jaar het internet inclusief Etsy en Ebay af op zoek naar verkopers die de naam “NATO” gebruiken.

2 likes

Geen idee hoe het in dit geval precies zit, maar het lijkt me sowieso al stug dat je een naam kunt patenteren en het bandje zelf is al veel te oud.

Ah ja, dit dus. :slightly_smiling_face:

1 like

En inderdaad, in Europa heb je met Amerikaanse patenten weinig te maken, behalve als je iets probeert te patenteren wat in de VS al gepatenteerd is. Dan is het immers niet nieuw.

1 like

Ben benieuwd wie het meeste geld heeft voor een rechtszaak, de trol of Omega;

11 likes