Dit is trouwens de info rond het trademark, is inderdaad al sinds 2010 zoals ik dacht.
Als ik een trademarktrol was zou ik mijn vingers denk ik liever niet branden aan een juridische strijd met de Swatch Group. Ik vermoed dat ze de bedrijfjes eruit pikken waarvan ze denken dat ze die wel op de knieën krijgen, en die dan een dreigbrief sturen om vervolgens wat van hun omzet mee te snoepen.
Ik ben wel benieuwd wie er nou achter zoân âInternational Watchmanâ zit. En wat diegene om zijn/haar pols heeft
Een NATO strap vermoed ik waarschijnlijk van 24 karaat goud.
Ron Sabo, verkoopt al jaren bandjes en horloges via zijn eigen website. Ga er niet over uitweiden hier maar hij heeft geen onomstreden verledenâŠ
NATO lijkt me niet iets wat te claimen valt omdat de organisatie al heel erg lang bestaat en er geen onduidelijkheid is over wat het is.
Ik zou bijna geneigd zijn om de NATO aan te schrijven om ze er op te attenderen dat mensen hun organisatie naam claimen. Die zou ik weer leuk vinden.
Of een brief terug naar deze trademarkhouder met de NATO op CC.
Ik mis Manitou.
Bizar verhaal. Ik hoop / denk dat zoân algemene term niet te patenteren is. Dan kan bijvoorbeeld Omega ook gaan dokken?
Doe het! Haha
Overigens werden van mij al ebay-listings gesloten in 2016 om precies deze reden
Zou het kunnen dat ze bij die Ronnie Sabo gewoon een licentie hebben genomen?
Via VPN op de Omega site als Amerikaan:
Die moest ik even opzoeken. Visual is binnengekomen. Can not be unseen.
Cool. Ik ga patent aanvragen op het getal 2023 en op het woord genderneutraal.
Ja, baardmans volgens mij, maar die vrucht van een Eik had dat recht alleen in de USA dacht ik.
Onze forum sponsor heeft er nog geen last vanâŠ
Even wat feitjes op een rij, want alle termen worden nu zowat door elkaar gebruiktâŠ
Een patent (octrooi) kun je verkrijgen op een uitvinding⊠Bijvoorbeeld een technische toepassing, maar niet op een naam. Daar heb je een merkregistratie voor (ook wel trademark genoemd). Een merkregistratie kun je alleen verkrijgen als de naam onderscheidend vermogen heeft. Op generieke of beschrijvende namen kan je geen merkrecht krijgen.
Als je een naam al gebruikt voordat er een merk werd gevestigd op die naam, dan heet dat voorgebruik, geen prior art. Prior art is een term uit het modellenrecht en betekent zoiets als vormgevingserfgoed. Ook voor modellenrecht geldt dat vormen nieuw moeten zijn. Als het model al bestaat, of in een te verwaarlozen andere vorm al bestaat, dan blokkeert dat prior art de geldige bescherming.
Nou goed, als die partij een merkrecht heeft op de naam NATO, dan heeft ie in principe de exclusieve rechten om die naam te gebruiken. Hij kan een ander ervan weerhouden ook NATO te gebruiken als het geen bandje is van het merk NATO. Zo kan ook Kleenex optreden tegen gebruik van dat merk als dat door een amder wordt gebruikt voor doekjes. Dit zie ik niet als een troll maar als het goed recht (en de plicht) van de merkhouder. Doet hij dit niet, dan verwatert zijn exclusiviteit.
Tot op zekere hoogte is dit ook gebeurd, want NATO wordt tegenwoordig als soortnaam gebruikt voor die bandjes. Het onderscheidende kracht gaat daarmee verloren, maar alleen als iemand een procedure start om dat merk door te halen. Anders kunnen ze gewoon hun gang gaan.
International watchman heeft inderdaad een merkrecht op NATO, maar alleen in de VS. Daarbuiten dus niet en ze kunnen een winkel in Europa er dus niet van weerhouden NATO te gebruiken, tenzij ze zich ook op de VS richten. Als een Nederlands bedrijf, gericht op NL consumenten, een brief van ze krijgt waarin staat dat ze moetem stoppen met de naam, dan heeft de NL shop sterke poten om op te staan door te stellen dat IW geen rechten heeft in de EU.
Hopelijk is dit nu wel wat duidelijker
Oja nog een toevoeging. Ik vermoed dat Omega originele NATO bandjes verkoopt. Ze betalen dan geen licentie, maar ze verkopen het daadwerkelijke product en gebruiken dan het merk om het product aan te kunnen duiden. Kan IW ook vrij weinig tegen doen als die bandjes al een keer eerder door ze op de markt zijn gebracht.
Sorry ik mis the (hidden) message. Do explain!
Volgens mij is een NATO strap een horlogeband met een NSN (Nato Stock Number). Deze werd aangeduid met NATO xxxx strap kortweg NATO strap. xxxx is hierbij het NSN.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een patent op de naam daardoor houdbaar is.
Maar, ik ben geen deskundige en heb niet in de NSN database kunnen kijken
Dat Omega in de VS geen NATO banden verkoopt omdat ze anders inbreuk maken op de handelsnaam van die Ronnie. Net zoals CNS die ook geen NATO meer verkoopt.