Nauwkeurigste mechanisch horloge?

Al sinds ik bezig ben met horloges heb ik er lol aan om ze te timen mbv een digitale stopwatch, om te kijken hoe nauwkeurig ze de tijd bijhouden tijdens het dragen. Enorm nerd, dat weet ik. Maar hier durf ik dat wel toe te geven. Tot dusver loopt alles zo’n beetje binnen de -10/+20 seconden per dag. Vintage en antiek wat minder, mijn Speedmaster wat beter, de Seiko’s als goede middenmoot. Alleszins acceptabel voor het feit dat ik geen tourbillons, remontoirs, of spring drive’s bezit. Onlangs een nieuw horloge gekocht, een nieuwe Rolex Explorer. Geen fanboy, word ik ook niet. Maar de Explorer in 36mm is voor mij gewoon een grail en toen hij opnieuw in 36mm werd aangeboden heb ik de stap gezet. Op papier doet die -2/+2 seconden per dag. Iets wat ik op zich al verbazingwekkend vond. Wat blijkt echter: tot mijn stomme verbazing loopt de stopwatch nu al ruim 4 dagen mee en loopt de explorer nu minder dan een seconde voor. Dat is een afwijking van minder dan 0,25 seconde per 24 uur! Dit met een conventioneel (zij het automatisch) uurwerk, zonder fratsen als de eerder genoemde complicaties/exotische uurwerken als de springdrive van Grand Seiko. Dit is gewoon zo goed als quartz nauwkeurig. Hoe bestaat het? Ik had dit niet geloofd als ik het niet zelf had gezien. Ik weet niet wat ik ermee zeggen wil, maar ik wil gewoon mijn enthousiasme hier delen met mijn mede-horloge nerds, ik bedoel liefhebbers. Zouden ze er niet, zoals bij het wielrennen schijnt te gebeuren stiekem een batterijtje in gestopt hebben? :sweat_smile:

27 likes

Een beetje geluk moet je hebben!

4 likes

Overigens betekent remontoir niks anders dan dat ie opgewonden wordt met een kroon in plaats van een sleuteltje. Dus remontoir draagt niet bij aan de nauwkeurigheid.

Ik heb hier eens screenshots gezien van iemand die een Vostok heeft en die bijna exact met de live timing op zijn PC loopt.
Sommige horloges kunnen erg precies lopen. Kan best zijn dat je horloge na een paar maanden toch wat meer gaat afwijken.

4 likes

Vooral Rolex is hier wel goed in, mijn Milgauss uit 2008 heeft ongeveer +0,3 per dag. Terwijl mijn gloednieuwe Speedy Pro al direct +2 is.

1 like

Als je een zelfde bedrag neertelt als voor een (kleine) auto mag je ook best wel wat verwachten toch :innocent: Dat verliezen we soms wel wat uit het oog.

11 likes

Ik heb ooit een Speedmaster reduced gehad die in 14 dagen ongeveer een seconde afweek en ook op een Witschi vrijwel perfect liep. Zo goed als geen positionele variatie, mooie amplitude enz.

Je moet gewoon wat geluk hebben.
Binnen de chronometerwaardes komen lukt tegenwoordig wel, voor het overige, nogmaals, een beetje geluk en goed afstellen zijn dan de benodigde ingrediënten voor echt substantieel betere
precisie.

En bij de eerstvolgende beurt kan datzelfde horloge ineens stukken slechter gaan lopen, of de mainspring slijt en is minder krachtig, met negatief effect op de precisie. Het is ook niet een statisch dingetje…

2 likes

Dank, dat verlies ik zeker niet uit het oog! Ik realiseer me dat het een absurd bedrag betreft voor een horloge. Maar dan nog: hoe kan het, mechanisch gezien. Met 8 tiks per seconde zijn dat 28.800 tiks per uur, of 691.200 tiks per dag. Het horloge maakt er dus 691.202. Dat is een afwijking van 2/691.200x100% = 0,0003%. Ongeacht de prijs, hoe kan dat in een mechisch apparaat dat beweegt en in temperatuur fluctueert, dus uitzet en krimpt en de factoren die ik niet eens bedenk. 🤷

4 likes

Evenmin als een tourbillon overigens :wink:

3 likes

Zoals ik het begreep zou de remontoir bijdragen aan de nauwkeurigheid door bij het afwinden van de veer toch te zorgen voor een constante kracht op het uurwerk.
Een tourbillon zou het effect van zwaartekracht op de balans (veer) opheffen.
Beide zouden dus een positief effect moeten hebben op de nauwkeurigheid. Waar zijn ze anders voor ontwikkeld?

Dat is bij zakhorloges die in 1 verticale positie hangen het geval. Een polshorloge verandert met dragen continue en is het niet echt nodig.

Jaren langen ontwikkeling en finetuning van een miljarnden bedrijf :wink: Fabricage met een heel grote precisie. Het is mooi wat de mens allemaal heeft weten te maken.

4 likes

Ja, dat was ik, als het een Amphibia 100 case betrof.
Heb hem nog steeds, loopt nog spot on.
Hoogstwaarschijnlijk een toevalstreffer.
Ik draag al een tijd weer wat anders.
Maar ik doe hem nooit weg, minstens 1 Amphibia in de collectie :+1:
Heeft historie en een vrij bijzondere en heel slimme constructie.

Maar ik ben er niet meer zo streng op.
Het kan me weinig bommen als een horloge er
een paar seconden naast loopt :grin:

6 likes

Ik denk dat je een snek bedoelt.
Een remontoir is alleen een naam voor kroon opwindmechanisme.

3 likes

Tobbert de mijne doet 32,768 Hz en loopt +1s in de maand :wink: :partying_face:
Omdat uit te rekenen in % is teveel werk, iig heel veel nullen na de komma

Wat doet een stemvork tegenwoordig?

4 likes

Positie blijft ook meespelen. Face up of down kan uitmaken.
Ik heb de horloges die ik veel draag met bijv een Valjoux 7750, eta 2824 afgeregeld op mijn draag gedrag en krijg ze meestal wel binnen 2 sec per dag.
Maar ongedragen wijken ze toch meer af.
Maar het ‘nerd’ precisie stukje herken ik wel😄

1 like

🤷

De jouwe maakt geen enkele tik tijdens zijn gehele leven :wink:

1 like

Hij sweept er wel flink op los :heart_eyes:
Is dit bij een rolex ook niet het geval? Voor mij onbekend terrein.

Swooshen.

1 like

https://www.ensie.nl/betekenis/remontoir

Jij hebt het over remontoire en in je eerste post schrijf je remontoir :roll_eyes:

1 like

De ZEP 7 maanden geleden met de klok gelijk gezet daarna 's nachts in één van de 6 posities en gisteren stond die op -0,2s van internet tijd:

5 likes