Nauwkeurigste mechanisch horloge?

Mijn Breitlings en Tudors (alle vier cosc) lopen allemaal erg netjes met geringe tot geen afwijking op de Weishi. Ook mijn niet-COSC Breitling deed niet onder voor COSC broertjes overigens. Na een paar dagen dragen begint er pas een afwijking te ontstaan.

Ik heb ook een San Martin met een PT-5000 die onwaarschijnlijk nauwkeurig loopt. Aangeschaft in april en na twee weken dragen nog geen seconde afwijking. Doet het nog steeds spot-on. Dat vind ik toch wel knap voor een klokje van 300 (en een beetje) eurootjes.!

Blijkbaar moet je soms ook geluk hebben.

4 likes

Neen.

2 likes

🤷

Een spring drive is nog zo’n grail, die komt er ook ooit nog wel eens. :heart_eyes:

3 likes

Precies! En dan blijkt uit mijn ervaring dat in dagelijks gebruik de timing niet hetzelfde blijkt als op de grapher. Maar een chinees van 300 euro die het ook kan zet de rest mooi te kakken. :+1: :sweat_smile:
Mijn ervaring met een aantal Seiko’s (zeker niet alle) is dat ze vanaf nieuw inderdaad +/- 5 lopen, maar na een poosje ineens vertragen tot pak ‘m beet -20 tot -30.
Maar na 4 dagen nog spot on was voor mij bijzonder.

1 like

Hier heb ik al eerder een post gedaan over de nauwkeurigheid ervan. Uiteindelijk na 10 dagen dragen was er 1 seconde afwijking.

Voor een COSC-gecertificeerd horloge vind ik het minder bijzonder. Maar voor een dergelijk horloge was ik inderdaad positief verrast.

In algemeenheid vind ik het inderdaad fascinerend dat een mechanisch horloge zo accuraat kan zijn.

1 like

Niet volledig mechanisch, dus valt eigenlijk buiten dit topic. Jouw Springdrive heeft namelijk gewoon een printplaat… Alleen de aandrijving is dus mechanisch…

1 like

Ze zijn erg gaaf, maar je moet wel een klein beetje tegen het steriele karakter kunnen.

Door de chips te kort hebben ze die wegbezuinigd :grin:

Ziet er toch redelijk mechanisch uit, al zeg ik het zelf.

4 likes

Dat is me toch wel een knap gemaakte printplaat :ok_hand:

4 likes

Ik denk dat deze plaat geprint moet worden :ok_hand:t2:

3 likes

…is ontwikkeld voor zakhorloges en niet voor polshorloge. Dus, voor polshorloge heeft het minder toegevoegde waarde.

afbeelding

Ik zie de IC zitten…

2 likes

Ik vind het ook heel bijzonder dat zoiets kan werken.
Maar het is toch eigenlijk wel waar dat een quartz-uurwerk uiteindelijk ook mechanisch is. Er zit letterlijk een kwartskristal in dat 32786 maal per seconde echt beweegt

3 likes

Wie weet loopt je stopwatch wel 14sec per dag uit de maat.?!

4 likes

Zo is dat😉

Quis custodiet ipsos

1 like

Vooruit, maar dan lopen ze allebei precies evenveel uit de maat. :face_with_raised_eyebrow:

1 like

image

Inderdaad, hij liep verder na dat hij kennelijk gestopt was :wink:

1 like

Dat was rechtstreeks uit de doos. Het omcirkelde deel was de “start”.

1 like

Mijn Explorer heb ik nu sinds maandagavond om en de afwijking is nog steeds minder dan een halve seconde in totaal.

1 like