Navitimer 1 GMT een echte navitimer?

Misschien een rare vraag want als Breitling een horloge onder de naam Navitimer uitbrengt is het natuurlijk per definitie een Navitimer. Maar de Navitimer 1 Chronograph GMT 46 (dit jaar uitgekomen, klik link voor foto: https://www.breitling.com/nl-en/watches/navitimer-1/chronograph-gmt-46/A24322121C2P1/) heeft

• Géén inhouse Breitling uurwerk.
  • Géén vleugels om de B.
  • Het datum venster op 3 uur i.p.v. tussen de 4 en 5 uur.

In hoeverre is het dan nog een echte Navitimer?

Verder vind ik het een erg mooi horloge, wat ik zeker zou overwegen om aan te schaffen. Alleen heb ik van die horror verhalen gelezen over dat het ETA uurwerk niet sterk genoeg zou zijn voor de chronograaf. Maar dat kan ik me bijna niet voorstellen bij een merk als Breitling.

Graag jullie advies…

1 like

Ik roep Navitimerexpert @Utrecht2 erbij!

1 like

Tja, Breitling heeft pas sinds een paar jaar in-house uurwerken, dus eigenlijk zijn die met in-house geen ‘‘echte’’

Dit is de opvolger van de Navitimer World die al sinds begin 2000 in productie is, nog voor de in-house uurwerken

2 likes

Je kan er nog steeds dezelfde functies mee uitvoeren als de “oude” Navitimer toch?

Ha, had ik nog geeneens over nagedacht :face_with_raised_eyebrow:

Ik voel me gevleid, maar expert zou ik mezelf niet willen noemen.

Maar wat ik wel weet is dat mijn ‘Old’ Navitimer datum op 3 heeft (mooiere symmetrische verhouding met 3 subdials vind ik) en een Valjoux 7750 aan boord.

Edit: geen datum en ander logo op de 806…:wink:

2 likes

De vraag is meer, wat zie jij als “echt” aan een navitimer. De dingen die jij aanhaalt zijn voor mij “echt” danwel geen probleem. Maar wat denk jij zelf? Jij bent de persoon die het evt zal dragen.

Een ontwerp veranderd nog wel eens door de jaren heen, een Rolex GMT lijkt ook op heel veel vlakken niet meer op een “origineel”, maar genoeg mensen die hem “echt” vinden en ook dragen :wink:

1 like

Prachtig horloge, zeker in het blauw, maar verre van begerenswaardig (voor mij althans), niet vanwege gebrek aan vleugels, twijfel over het uurwerk of de plek van het datumvenster: het is stomweg de maat die met zijn 46mm veel te groot is…

Ga je voor Breitling, houd je van blauw en kies je voor een Navitimer, dan is er voor mij maar eentje ‘de ware’:

En lekker een eigen pic dus geen last van nieuwe regeltjes :rofl: .

Succes met je keuze…

:sunglasses:
Otto

5 likes

Misschien binnenkort maar gewoon eens gaan “passen”.

Nou, aangezien dit model echt uit de fabriek in Zwitserland komt is het een echte Breitling Navitimer. Voorheen had de ‘echte’ Breitling Navitimer ook geen vleugeltjes op de B:

Zo’n model met aangepast Valjoux uurwerk is een stuk minder kostbaar in aanschaf en onderhoud. Aantrekkelijker dus om aan te schaffen.

Dat geloof ik niet. Een ‘normale’ Valjoux houdt het ook gewoon vol, dus dan zal een aangepaste door Breitling het nog beter doen.

3 likes

Bedankt voor al jullie antwoorden. Van dit forum kan je meestal veel meer leren dan van een juwelier. :grinning:

Ondertussen heb ik op het forum dit topic gevonden:

Eigenlijk beantwoordt dat mijn vraag. Misschien had ik beter moeten zoeken……

4 likes

Dat is gewoon een doorontwikkelde Navi van bijvoorbeeld deze 806 met Venus uurwerk. (en nog een ander logo).

Voor mij is de Navitimer 1 GMT een ‘echte’ Navitimer … en zelfs een mooie ook nog :wink:

Grappig dat je mijn oud topic.vanonder het stof haalt :sunglasses:

Zelf de Navitimer World en Navitimer 01 gehad … doch ondertussen echter geen Navitimer meer in de collectie :disappointed_relieved:

Wel nog een Breitling strap btw :joy:

1 like

Mag ik vragen waarom je ze weer van de hand heb gedaan? Ik overweeg momenteel juist om er eentje te kopen.

1 like

In die tijd gewoon te veel onrust qua horloges in het hoofd :wink:

De Navi World was prachtig, maar bleef maar kijken naar de panda dial van de Navi 01 en dus uiteindelijk de ene voor de andere ingewisseld …

De Navi 01 is dan uiteindelijk moeten vertrekken voor een andere grail … niet omdat er is mis mee was of zo …

Rationeel absoluut niet te verklaren :joy:

De Navi is voor mij samen met de Speedy, Sub en Monaco één van de absolute iconen qua horloges :heart_eyes:

3 likes

Onze hobby is rationeel ook niet te echt verklaren :joy:

3 likes