Nederlands fabrikaat

Luitjes.

Ik wil een beetje reclame maken voor de neef van mijn vrouw die zelf aan het produceren is geslagen.

Hij heeft ooit een duur horloge gekocht, toen deze kapot ging en hij de kast openmaakte kwam hij plastic ringen tegen en dunne rubbertjes voor de waterdichtheid.

Daardoor kwam hij op het idee om zelf eens te trachten een behoorlijk horloge te ontwikkelen met een geheel eigen stijl vooral in het deel van de opwindknop.
Hij wil niet afhankelijk zijn van leveranciers dus de rubber ringen schroeven etc moet gewoon te koop zijn in de plaatselijke gereedschapwinkel.

het uurwerk dat hij gebruikt in dit horloge is van Tenor en Dorley een automatich uurwerk uit de jaren 70 waarvan nog alle onderdelen kunnen worden besteld.

zie de site www.dingemansmechanischehorloges.nl

Graag hoor ik jullie commentaar op dit nederlands fabrikaat.
Een heeft al gereageerd m.b.t. het logo hij vond dit niet bijzonder. ik moet daarbij wel opmerken dat de foto een wat vertekend beeld geeft.
zelf heb ik ook een horloge bij hem gekocht met een zwarte wijzerplaat. ik ben er erg tevreden over alleen wil ik nog de rotor volledig zwart laten spuiten met het rode logo omdat dit volgens mij beter staat bij de rest van het uurwerk.
ik heb maar een opmerking m.b.t. de wijzers, die hadden m.i. wel wat langer gemogen.
krijg wel ontzettend veel reacties omdat de opwindknop er toch wel bijzonder uitziet.
om de klok gelijk te zetten moet je een staafje indrukken en dan een ring een halve slag ronddraaien zodat de druk op de rubber ring in de opwindstift afneemt hierdoor word de waterdichtheid opgeheven en kan je de wijzers gelijk zetten of het uurwerk opwinden als deze een poosje stil heeft gelegen.
al de opmerkingen worden doorgegeven zodat deze kunnen worden meegenomen met de verdere fabricage.

Groet
Arie

De horloges zijn erg mooi. Maar als ik een tip mag geven dan zou ik zeggen dat de website echt een makeover nodig heeft. Hij maakt een exclusief product, maar de website straalt dit totaal niet uit. Als ik hem was dan zou ik een mooie website laten ontwikkelen wat bij zijn product past.

Ook is de naam van de website naar mijn mening te lang, www.dmh.nl zou prima volstaan. Uiteindelijk is dat de naam/logo die ook op het horloge staat. Dus snel even die naam registreren. :wink:

EDIT: Ik zie net dat de naam al geregistreerd is, ik hoop van harte dat het jouw neef is die hem in bezit heeft.

Vind het best knap om dit te doen, maar wat zit er voor uuwerk in. Ik neem toch niet aan dat dit ook huisvlijt is?

hans

Mijn insziens niet om aan te zien, maar goed over smaak…

Logo is niet mooi en teveel aanwezig evenals die schroeven door de wijzerplaat heen.
Verder zijn de indices en wijzers niet echt exclusief te noemen, een en ander vloekt ook qua combinaties.

het idee heeft wel iets vind ik, maar ik kan niet zeggen dat ik de horloges mooi vind, vooral de vorm van de kast en de look van de wijzers vind ik eigenlijk niet dat.
desalnietemin een zeer leuk idee.

greetz

Thomas

Knap werk, hoor(tu). Ik hou wel van een eigen ontwikkeling.

Als wijzerplaat vind ik de zwarte het mooist, maar de wijzers hierbij minder geslaagd en zoals eerder opgemerkt is het logo iets te groot; dit kan wellicht iets subtieler.

De schroefjes op de 3 en 9 uur doen wat afbreuk op de wijzerplaat. Een beetje zonde eigenlijk, misschien is dit door wat aanpassing in het ontwerp te voorkomen.

d.m.g. succes met verdere ontwikkelingen(tu)

Groet, Mark

Ik vind het wel wat hebben, juist doordat het wat afwijkt. En … de vorm is ondergeschikt aan de functie gemaakt (terugkeer van Bauhaus :slight_smile: )

Ik ben wel benieuwd naar de prijzen.

Mijn beste,

Hulde aan de Nederlandse ‘Koopmanskunst’.
Het geeft altijd een goed gevoel als iemand van zijn hobby zijn (semi)beroep kan maken. Dat doet de mens deugd. Zeker in een zo’n specifieke sector als het mechanische horloge. Deze start alleen al verdient een pluim. (tu)
En nu nog werken aan de verdere vervolmaking van een instrument waarop men het voortschrijden der tijd kan meten.
Het klankbord van het ‘Horlogeforum’ vormt hierop een heldere kijk.

Mijn persoonlijke visie op deze bijzondere horloges zijn van dien aard dat ik mijn smaakpupillen niet kan strelen met een der horloges. Ik vind ze aan de sobere kant te fragiel. Het brengt mij niet in beroering. Het doet me enigszins denken aan de doos met ’meccano’ onderdelen waarmee ik in vroeger jaren menig uurtje op de zolder heb gespeeld.

Maar laat nou het toeval zijn dat ik met mijn twee linker handen toenmalig weinig creativiteit uit de ‘meccanodoos’ kon toveren, en ik in de zekerheid verkeer dat jij dit nu wel kan. Dan heb ik er alle vertrouwen in dat de horlogelijn welke zich door jou vakmanschap verder zal ontwikkelen er een zal zijn van grote allure, creativiteit en exclusiviteit.

Heel veel succes, het is je gegund. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Tissot62 Schreef:

smaakpupillen

Ehh…

:wink:
Smaakpapillen misschien?

Jongens, wat jullie er ook van vinden, weet dat over smaak niet valt te twisten. Het is ook niet zo direct mijn smaak, maar ik vind het absoluut een prestatie dat iemand zijn eigen horloges bouwt en er op bescheiden schaal ook nog succes mee heeft.

Dat de horloges niet voldoen aan mijn smaak, vind ik dus helemaal niet zo belangrijk. Ik mocht wel willen dat ik de creativiteit en het technisch vernuft had om dit te doen!

Snooker Schreef:

Tissot62 Schreef:


smaakpupillen

Ehh…

Mijn beste,

Een smaak-pupil is in deze context een verbastering van smaak-papil, m.a.w. ‘de (horloge)smaak zal nog moeten groeien’ (pupil = nog niet volgroeit, papil = kleine smaakverhevenheid op de tong).
Wat spelen met onze kleurrijke taal, dat maakt het lezen en dus het leven zoveel aangenamer. :slight_smile:

Orologio Signaturis Temporis

Tissot62 Schreef:

Een smaak-pupil is in deze context een
verbastering van smaak-papil, m.a.w. ‘de
(horloge)smaak zal nog moeten groeien’ (pupil =
nog niet volgroeit, papil = kleine smaakverhevenheid
op de tong).

Nou vooruit dan. Dat je “volgroeit” schrijft in plaats van “volgroeid” zal ik dan ook maar onder de dichterlijke vrijheid scharen. :wink:

Snooker Schreef:

Tissot62 Schreef:


Een smaak-pupil is in deze context een
verbastering van smaak-papil, m.a.w. ‘de
(horloge)smaak zal nog moeten groeien’ (pupil =
nog niet volgroeit, papil = kleine
smaakverhevenheid
op de tong).

Nou vooruit dan. Dat je “volgroeit” schrijft in
plaats van “volgroeid” zal ik dan ook maar onder
de dichterlijke vrijheid scharen. :wink:

Mijn beste,

Tja, werken en het horlogeforum gaan niet altijd samen, en ik wil mijn baas …:slight_smile:

Orologio Sgnaturis Temporis

Maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er voor uurwerk in tikt. Lijkt me toch niet geheel onbelangrijk…

hans

Een loffelijk streven, vind ook ik. Uurwerk zou volgens de mail van Jordy een automatic van Tenor-Dorley uit de jaren '70 moeten zijn. Als ik me niet vergis - maar ik leg me graag neer bij de deskundige mening van de echte experts - een middle of the road uurwerk uit die tijd. Dat de onderdelen daarvan nog volop te krijgen zouden zijn, waag ik te betwijfelen. Het kan zijn dat iemand er een partij van op de kop heeft getikt, maar als die op is zal het denk ik niet meevallen om er meer te vinden. Maakt niet uit, het is leuk om zoiets te zien opbloeien. Jordy, hou ons op de hoogte. Aanvullende informatie is altijd welkom.

Gaaf ! Vooral de kroon en de manier waarop de bandjes dicht op de kast zitten vind ik erg mooi.

Tenor Dorley ken ik niet.
Ontwerp is origineel maar valt niet in mijn smaak. Toch goed gedaan.

Ik geloof dat het officieel Tenor-Dorly heet(te). Ook wel met alleen Tenor op de plaat.

Het is een eigenwijs horloge en ik hou van eigenwijs. Wat het horloge nodig heeft om het meer toonbaar te maken is een ietsie pietsie minder spartaans en een beetje meer ondeugende lef. De maker van het horloge doet duidelijk moeite om bepaalde delen zelf te maken en als je bepaalde delen ziet dan zit hij duidelijk in de goede richting. Wat hij doed is ook apart te noemen, maar ik mis een beetje finishing touch, alhoewel ik op basis van wat ik zie denk dat hij het wel degelijk kan. Toch heeft het horloge iets wat dwingt om te onderzoeken, maar daar moet beter gebruik van gemaakt worden. Het horloge moet meer worden “benadrukt”. Daar bedoel ik mee als je dit horloge een bepaalde uitstraling wil geven moet je dat op een subtiele manier benadrukken. Iemand gebruikt de Bauhaus stijl als beschrijving, en daar zou iets in kunnen zitten. Benadruk dat dan ook in met name de afwerking. Al eens gedacht aan een uitvoering als zakhorloge?

Arjay