Even rondgezocht en je kunt op veel plekken de kennelijk onterecht bewering vinden dat de “W” van Wilhelmina is. Als er één hard genoeg roept neemt de kudde het wel over. Altijd kritisch blijven dus…
De Hembrug geweren en karabijnen (eigenlijk al het wapentuig) uit de Wilhelmina-periode hadden ook allemaal een W-stamp in het ijzerwerk. Vergelijkbaar met de crows-foot op Gemenebest-spul.
Het zou een horloge voor werknemers van dit bedrijf kunnen zijn. Een verhaal over wilhelmina en het nederlandse leger levert heel wat meer geld op.
En een paar honderd horloges voor het Nederlandse leger dat net helemaal gemobiliseerd is klinkt mij ook vreemd in de oren.
Waarom eigenlijk? Een leger is een van de grootste organisaties in een land. Er komt een voortdurende goederenstroom binnen, met of zonder mobilisatie. Van wc papier tot vliegtuigen, van paperclips tot horloges.
edit: of bedoel je dat het er zo weinig waren? Ik wacht eerst je bericht wel af, ik zie je schrijven
Het nederlandse leger had toen meer dan 100.000 man. Horloges behoorden niet tot de standaarduitrusting. Ze hadden een tekort aan alles. Waarom een paar honderd horloges, of zelfs een paar duizend?Misschien voor elite eenheden, of hogere rangen, dat zou kunnen, maar ik geloof het niet snel zonder officiële documentatie.
De gemiddelde soldaat zou liever nog wat meer kogels gehad hebben, overigens.
Ok, heel interessante vraagstelling, waarom een paar honderd.
(Waar zie je dat trouwens, een paar honderd?)
Als er inderdaad een zeer beperkte verstrekking is geweest dan zal deze verstrekking functiegebonden zijn geweest. Bv Artillerie officieren, of een officier Aan en Afvoertroepen die Stationscommandant is etc. etc.
(en niet zo snel aan een hele “elite” eenheid).
Mogelijk zijn horloges ook van meerdere merken cq kwaliteitsniveaus verstrekt. (edit: in deze draad natuurlijk al ERA naast Universal). Er was van heel veel produkten geen standaardisatie binnen Defensie. Wapens, voertuigen: zo mogelijk wel. Typemachines, benzinebranders bv, en horloges waarschijnlijk niet.
Allemaal voor mijn tijd natuurlijk. Toevallig heb ik nu het horloge om van een vriend van de familie, nu dik in de 90 jaar, die zelf een horloge kocht na in WO II te hebben gevochten, en daarna naar Indië moest. Hij kreeg er geen van defensie inderdaad, ook later in WO II niet. Het is een “Feal”. Geen foto, maar zoiets qua wijzerplaat:
Vergelijkbare van zilver naar geel verkleurde wijzerplaat. Wel andere kastvorm.
Hoe deden ze dat eigenlijk he, met die 0.001 ATM waterdichtheid, want regenen doet het wel op Java.
Dat denk jij vast niet echt, maar wist je dit:
“WWW stands for Watch, Wrist, Waterproof and was the descriptive code used by the British Army to identify it as a piece of equipment.”
een paar honderd komt van de tweede reactie in het topic. Die dat gepost heeft is al jaren weg hier. Ik vind het best het te geloven hoor, je kunt gissen wat je wilt. Ik heb nog nooit een officieel stuk gezien, geen bericht van een soldaat die hem ooit gedragen heeft. Dat is bij de Britse horloges wel even anders.
Van de tweede wereldoorlog weet ik heel wat meer. Het was een kolerezooi, dat nederlandse leger. Ik ga geen paar plaatjes op het internet geloven, of wat berichten van mensen. Voorlopig geloof ik dat de wens van de bezitters de vader van de gedachte is.
Edit, de post over Wikepedia komt wat logischer over, maar dan nog staat er niet dat ze ooit geleverd zijn.
Tijdens de koude oorlog was het beter dan nu, ik heb niet één keer pang geroepen.
Op oefeningen was het wel richtlijn om met de Uzi alleen single te vuren. We lieten ze liever 32 keer gericht vuren op de schietbaan, dan in één burst van 3.5 seconde.
“Universal’s popularity with the chronographs caught the attention of high-ranking government officials throughout Europe, including the Dutch Royal Family, who granted the Swiss brand a Royal Warrant in 1939 to issue a military watch for the nation’s army, with then-Queen Wilhelmina’s initials embossed on the dial.[9] The Dutch army utilized this watch up until […] Germany sacked Rotterdam in May of the same year and occupied the Netherlands until 1944.”
Met als referentie: “Wesolowski, Z.M. (August 23, 1999). Concise Guide to Military Timepieces. The Crowood Press. p. 68. ISBN 1-86126-304-X.”
Zo, dat is geloofwaardig, zeg. Zelfde jaar en 1944. Wauw. In beide gevallen een jaartje ernaast, dat is in elk geval consequent.
Maar goed, het zal wel.
Ik ga ff off topic, maar slechts een klein beetje.
Dat is heel lang het adagio geweest in de geschiedschrijving, maar ik heb daar de afgelopen jaren regelmatig wat over gelezen wat daar wat nuance in aanbracht.
Beetje gezocht voor je, maar er is vast meer over te vinden:
Dat was dus ruim meer met 300.000 man. En slechts één tank, dat dan weer wel want:
“Nederland had in de jaren dertig veel geld geïnvesteerd in het leger, ondanks de economische crisis (vanaf 1929). Wel was het geld voornamelijk gegaan naar forten en verdedigingswerken in plaats van dat er geïnvesteerd werd in mobiliteit” (uit de eerste link).