Neiging tot kleiner

Ik zou’t wel doen in je plaats, maar niet alles tegelijk natuurlijk :slight_smile:

Het leuke aan de Rolex Explorer van 39 naar 36 is dat je gewoon hetzelfde horloge krijgt, maar dan in een andere maat. Inwisselen voor een OP 36 vind ik riskant, omdat je mogelijks je Explorer teveel gaat missen. Zoals hierboven vermeld is’t toch een van je favorieten…

Die Zenith chrono is werkelijk prachtig, maar ik dacht dat @Bauhaus die gepast had en zei dat de leesbaarheid niet echt denderend was? En een Aqua Terra ipv je Railmaster is misschien ook weer wat te “gewoontjes”? Zo is’t toch altijd iets hé :wink:

Waarschijnlijk is’t gewoon een gril en gaat je wel wat anders weer beginnen tegenstaan na verloop van tijd :stuck_out_tongue: Geniet van wat je hebt zou ik zeggen en een enkele wissel die je makkelijk ongedaan kan maken zonder al teveel verlies kan altijd natuurlijk (Rolex dus). De andere twee verkopen en herkopen zal pijnlijker worden gok ik.

Wat een hobby toch…

2 likes

Dat ding werd door m’n partner te iel bevonden toen ik 'm omhad, maar dit is naar mijn smaak één van de mooiste wijzerplaten die Rolex ooit gefabriceerd heeft. Als die er in 36mm was ging ik direct aan het sparen.

Kiek 'm dan, met die oranje details en dat prachtige zachte subtiele groen. Man man man man man.

1 like

Kijk @tompj, hier gratis het allerbeste advies van @illewoare.

Niks van wat je eventueel wil veranderen heeft haast (geen LE’s toch?).

De Explorer zou ik ook gewoon op 39mm houden. Het is een sportief horloge, geen dress watch.
En je kunt die maat prima hebben.

2 likes

De Zenith veranderen naar:
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/4X/9/5/c/95c2690f5043c35a49a0d2a131fe4475caa26f70_1_690x460.jpeg

Is wel een sublieme keuze.
Erg fraai is bovenstaand exemplaar.

7 likes

:clap:

Dank, dat is wel een mooie reactie waar ik over na kan denken. Te snel handelen is in ieder geval geen goed idee.

1 like

Nou kan @lasteraar volgens mij zelfs een drol mooi fotograferen, maar deze OP34 is inderdaad heel erg fraai :sunglasses:

2 likes

36mm, 44mm en alles er tussen is prima, er is altijd wel een moment waarop een bepaalde maat me meer aanspreekt, maar de variatie is wat mij betreft beter dan alles omgooien naar 1 maat

1 like

Ik heb zelf ook een 16014 en een 214270, prefereer zelf het comfort van de 36mm kast maar in sommige gevallen is de voor mij wat bulky explorer met zijn 39mm kast eerder de ideal horloge. Te groot moet natuurlijk ook niet maar ik zou oppassen met ineens je hele collectie om te gooien!

Afijn, om nog maar even follow up te geven hier: ik dacht er dus over om naar kleinere horloges over te stappen, ingegeven door de aankoop van een vintage Datejust.

Mede op basis van jullie adviezen heb ik me even koest gehouden en niets overhaast gedaan. Conclusie: ik ga niet ‘verkleinen’. Ik merk gewoon dat ik na het dragen van de 36mm Datejust een aantal andere horloges vreemd groot vind lijken. Komt gewoon door het plotselinge contrast.

Ik ga wel mijn Omega Railmaster weg doen, maar daar komt weer een 40mm horloge voor terug.

En wellicht gaat de Datejust er nog uit, die ‘veroorzaakte’ de twijfel. Ik ben na het weer even dragen weer ouderwets blij met de 39mm Explorer bijvoorbeeld.

15 likes

Wat een heerlijke hobby hebben wij toch :joy:
Ik ben er voor mezelf inmiddels achter dat ik niet 1 formaat wil aanhouden maar me per type focus op de daar het best bij passende formaat (dresser rond de 36mm, diver wat groter, flieger weer wat groter).

1 like

Ik ben overgestapt van 43mm naar 29mm. Eigenlijk wil ik nooit meer anders. Staat geweldig en je ziet ook nog iets van je pols. Hoe mooi is dat?

1 like

Logisch - Zo zoek ik naar 12 mm

4 likes

Dat kan ik me goed voorstellen. ‘Hoe kleiner hoe fijner’…
Maar op mijn 24cm pols voor mij net iets aan de kleine kant.

24cm? Je enkel bedoel je?

Nee, zijn pols.
Van duim tot binnenkant elleboog gemeten :joy:

2 likes

Ik kan ook niet meer het formaat verdragen dat ik 10 jaar geleden nog droeg. Die horloges zijn nu de deur uit. Als je in een foto alleen op de pols inzoomed zien ze er nog ok uit. Maar bij mij persoonlijk vind ik de gehele look van oversized horloges gewoon niet passen als je een stapje achteruit doet zeg maar.

Onderstaand horloge is 39mm diameter op een pols van 19+ cm. Dat is voor mij echt groot zat. Niet echt een goede foto. Maar illustreert toch een beetje wat ik bedoel. Zelfs een kleiner horloge kan flink aanwezig zijn. Het is afhankelijk van je eigen stijl en het ontwerp van het horloge. Maar boven de 40mm staat bij mij al snel niet proportioneel. Ze dragen gemiddeld ook nog eens een stuk lekkerder.

Je 39 mm Explorer is helemaal niet te vergelijken met de 36 mm DJ.

De DJ heeft een hele andere look, andere feel en daar past de 36 mm gewoon bij.

Deze 39 mm staat je geweldig, maar de 36 mm DJ op zijn manier ook. Je kan ze beiden prima hebben.

1 like

Na een tijdje zonder Seiko in de doos te hebben gezeten, begon het vorige week weer te jeuken. Ik dacht aan een SKX007 maar -hoewel ik twee 007’s en een 009 heb gehad- leek 42mm me ineens te groot. Nu heb ik een SKX013 besteld, 38mm lijkt me een stuk beter te doen met mijn 16,5/17cm polsen. En dan te bedenken dat ik mijn eerste SKX007 aan de kleine kant vond 10 jaar geleden :thinking: Maar goed, toen had ik ook een Orsa van 45mm en een Aeronavigator van 47mm(!).

1 like

Hij is binnen. Het gekke is dat de 013 in het echt vrij klein lijkt, maar op de foto weinig onderdoet voor de 007. Dat komt denk ik doordat de lug to lug afstand van de 013 vrij groot is tov de diameter, en natuurlijk doordat het om close-ups gaat.

SKX013

SKX007

2 likes