Neiging tot kleiner

Ik heb momenteel de neiging naar kleinere horloges te kijken/over te stappen.

Laatst mijn grootste horloge, een Speedmaster, geruild voor een 36mm Rolex (1601). Draagt klein, maar mooi. Mogelijk daardoor een hang naar kleiner gekregen lijkt het.

Inmiddels lijkt een soort ‘verkleiningsvirus’ toe te slaan.

Zo zou ik mijn Explorer 39 kunnen vervangen door een 36mm of door een OP in 36.
Dus bijvoorbeeld dit:

Voor dit:

Mijn Zenith UT Central Seconds (40mm) vind ik waanzinnig mooi, maar best groot ineens. Zou ik voor iets kleiners kunnen vervangen.
Dus dit:

Voor bijvoorbeeld dit:

En zelfs dit:

Tegen de 38,5 (wat kleiner ogende):

Ik merk dat ik open sta voor ruiltjes. Is dit gewoon ‘gezond’ of slechts een gril?

12 likes

Naar mijn idee een excuus om weer op jacht te gaan en de honger te stillen. Waar overigens niets mis mee is.

6 likes

Oei, blijf die Zenith Heritage 148 Chronomaster echt prachtig vinden. :heart_eyes:
Een van de weinige moderne horloges die me iets bekoren.

2 likes

Vreemd, mijn vriendin zegt meestal het tegenovergestelde :thinking:

5 likes

Tsjonge wat voorspelbaar.

3 likes

Ik schreef het gisteren ook al ergens, maar: 34mm is dressy, 36mm is casual en 38mm is sportief :sunglasses:

Was getekend, een vintage-freak!

10 likes

Zij vind juist dat ik grotere horloges moet kopen, ze vindt die kleine vintage dingen niet zo staan. Ondanks dat ik smalle polsen heb. Wat zegt de jouwe daarover?

1 like

Ik heb de OP 36mm en ben van mening dat het echt niet lullig draagt zoals je misschien van 36mm kan verwachten. Gewoon perfecte maat!

Ik zou zelfs durven zeggen dat 36 mm de perfecte maat is voor een heer. Kijk maar naar de tijdloze Datejust, die staat op iedere pols, dik of dun.

2 likes

Ook ik zit middenin dit proces en wordt van 35mm naar 42mm geslingerd. Dan is dit weer goed, dan dat. Je hebt het gelezen in mijn Nomos-topic. Om gek van te worden :smile:

1 like

6 likes

Het heeft beiden z’n charme.

Een collectie kan wat mij betreft goed wat grotere en wat kleinere horloges hebben.

5 likes

Kan je mijn vrouw vertellen welk ontharingsmiddel jij gebruikt? :joy:

12 likes

Die Railmaster is zo groot niet of wel?

Nee klopt. Band is aan de stevige kant. De AT in 38,5 oogt nog iets kleiner.

Oh gewoon van de Kruidvat, top spul!

2 likes

Exact.

Dit herken ik ook. Waar voorheen 42 de standaard was (want past beter bij mij etc etc) moet ik nu niet denken aan groter dan 41.

En heel eerlijk gezegd, die 41mm is natuurlijk gebaseerd op mijn DJ41 :slight_smile: Daar ben ik nog altijd erg blij mee, dus die blijft nog wel een tijdje. Zo ook de Damasko DC58 met 40mm.

Maar in de toekomst ga ik ook kleiner kopen. Met 36mm is mijn Longines een geslaagde eerste test naar echt kleiner, en die bevalt heel erg goed. Dus wie weet zet het bij mij ook verder door.

Ik juich ze allemaal toe, behalve de laatste. Ik heb een AT gehad en was niet echt een fan. Maar ik ben daarentegen dan ook weer niet echt een fan van de Railmaster, dus inruilen zou ik hem wel :stuck_out_tongue:

1 like

Goed bezig Freek.

En @tompj natuurlijk ook. Ik stem voor.

2 likes

Mijn Sinn 556i van 38,5mm is voor mij de bovengrens. Ik kan groter hebben maar dan wordt het horloge zo aanwezig. Heb nu m’n Glycine Airman van 36mm om en da’s perfect.

Een smaak kan veranderen, ik zelf vind een ondergens van 39mm tot een bovengrens van 42mm mooi. En het ligt eraan hoe je gebouwd bent vind ik.