Nep advertenties Seiko op Marktplaats: Pas op

Ja ik haal ze zelf vaak wel op. Zelfs een keer helemaal van Delft naar Maastricht gegaan, maar dat was uiteindelijk een leuk dagje Maastricht plus een leuke NA. Ik ben zelf erg oplettend en ook nog niet via MP opgelicht tot nu toe gelukkig (wel horloges die niet zo goed bleken te werken maar wel altijd wat ontvangen). Dit was meer gewoon als waarschuwing voor anderen.

1 like

Denk wel dat dat helpt; zelf ophalen maar het kan natuurlijk niet altijd en zomaar!

Ik heb een gezocht advertentie op marktplaats (ben op zoek naar een Oris) Zojuist benaderd door iemand op marktplaats die zogenaamd een aantal orissen verkoopt. Maar hij wil perse dat ik hem een email stuur voor meer info en hij wil verder geen info verstrekken via marktplaats. Ik denk dat het een scam zou kunnen zijn dus pas allemaal op als iemand om je email adres vraagt of je verzoekt hen een email te sturen. Hij heeft ook het hele gesprek afgekapt omdat ik hem geen mail wilde sturen. Heel raar

Of ze gebruiken zogenaamde ā€˜ezelsā€™. Geld wordt op het rekeningnummer gestort en dan gaan ze samen pinnen waarbij de ezel een deel mag houden.

1 like

Dat is 100% een oplichter.
Open eens een nieuw Hotmail emailadres, benader hem en kijk eens waar ie mee komt. Wedden dat ie je gaat proberen te tillen?
Zet maar eens een gezocht advertentie voor iets dat helemaal niet bestaat, wedden dat er binnen notime iemand is die het heel toevallig wel heeft en op een Wadden eiland woont zodat je het niet kunt ophalen.

3 likes

Maar ik snap niet wat ie dan wil of hoe ie het wil gaan doen?

1 like

Hij zal met een voorstel komen om te betalen en dan verzendt hij natuurlijk niets.
Of hij vraagt je via een betaallinkje 1 cent naar hem over te maken omdat dat vertrouwen zou moeten wekken. Je hebt immers elkaars gegevens en dat schept een band. Vervolgens betaal je via die link en wordt je rekening leeg getrokken.
Dat zijn denk ik de 2 meest bekende trucs die ze uitvoeren.

Het is sowieso al raar dat als jij iets zoekt er iemand is die heel toevallig zoiets heeft en te koop aan wil bieden. Als ie het zou willen verkopen via Marktplaats had ie al lang zelf een te koop advertentie geplaatst.

1 like

Inderdaad, ja vaag verhaal inderdaad van die gozer. Maar goed, iets om mee uit te kijken dus

1 like

Vandaag weer 2 van die typische advertenties gespot, van een 5717 en een 6139. Zo zie je dat deze ebay advertenties misbruikt worden.

Ik kwam er ook ineens meerdere tegen.
Ze vallen allemaal door de mand als je vraagt om een extra fototje met de juiste tijd en datum.
Daar hebben ze dan zogenaamd slechte ervaringen mee.
Maar inderdaad het aantal jaren actief zegt niks meer, over die handel in accounts dat wist ik nog niet.

2 likes

Sterker nogā€¦ ook boven de 3k en uit t buitenland nog nooit problemen gehad met pakjes ofzo. 90% gaat via de post, koop en verkoop en qua aantal loopt dat als flipperaar al ver in de 3 cijfers.

Die moet je dan eens uitleggen. Bij ING gaat er pas iets van mijn rekening, als ik in de ING app goedkeur op mijn eigen telefoon. Dus hoe zoā€™n oplichter dan even mijn rekening leeg zou trekken is mij niet duidelijk.

1 like

Via die link ga je naar een omgeving waar de oplichter kan meekijken naar jouw codes. Via de echte ING app trekt hij dan je rekening leeg.

1 like

Wat @Vinner zegt :point_up:ļø
Maar ik heb er gƩƩn verstand van, die gasten helaas wel.

Die 1 cent betaalverzoeken worden ook gebruikt zodat ze een abonnement op iets af kunnen sluiten op jouw bankrekening.

Als je een abonnement afsluit moet je vaak 1 cent betalen om je rekeningnummer te bevestigen

Ik dacht dat ze dan ook een kopie id of paspoort nodig hadden.
Dat 1 cent verhaal hebben ze bij mij ook een keer geprobeerd. Via een vage link moet je je bank gegevens invullen. Helaas helaas dat gaat uiteraard niet gebeuren

En nog 1

1 like

Zoā€™n tekst boezemt toch ook geen vertrouwen in? :joy:

1 like

Dat werkt dus niet. TAN codes gebruiken veel INGā€™ers dus niet meer, maar autoriseren een betaling op hun eigen geauthenticeerde telefoon. Daar kan een ander dus niks mee, en zeker geen rekening leegtrekken.
Broodje aap verhaal.

Voorheen kon dat, nu niet meer.

Prima, geloof jij dat lekker :+1: ik adviseer de rest om jouw opmerking even te negeren :wink:

1 like