Net gekocht en meteen TK op forum

Hoi allemaal!

Allereerst de beste wensen!

Soms blader ik eens door het blauwe gedeelte en zie er dan horloges tussen staan die eigenlijk net nieuw gekocht zijn in de winkel. Kunnen verschillende redenen zijn, zoals net de verkeerde maat ofzo.

Wat ik me dan afvraag, waarom worden die horloges dan niet gewoon geretourneerd bij de winkel binnen de retourtermijn? Want dan krijg je toch gewoon je geld terug? Of werkt dat bij sommige winkels niet zo?

Ik snap het niet helemaal, dus hoop dat er hier mensen zijn die graag willen delen waarom ze liever het horloge te koop zetten op HF, dan terug te gaan naar de winkel.

Groet en geniet van deze mooie dag!

4 likes

Wettelijke retourtermijn is alleen op online aankopen.

3 likes

Ze gunnen hun mede-forumleden ook graag iets denk ik.

1 like

Wat bijzonder is dat bij enkele die online zijn gekocht geen factuur aanwezig is.

Met dikke korting gekocht en kleine hoop op een marge?

100% zeker dat een orderbevestiging, factuur, betaalbewijs ergens in een mailbox moet zitten…

4 likes

Maar zelfs dan verschijnt er wel es iets in het blauw. Mss omdat ze mede hf’ers een goede deal gunnen? Of ben ik te naïef?:slightly_smiling_face::thinking:

Dat is pertinent niet waar.
Zelfs aankopen op Marktplaats of iets dergelijks is een wettelijke retour termijn voor :wink:

Maar hebben de reguliere AD’s zoals schaap en gassan wel een retourbeleid? Heb daar nooit wat gekocht dus geen idee…

Haha nee joh niet bij een particuliere verkoop.

Maar een stenen winkel heeft ook gewoon 14 dagen retour, soms zelfs 30 dagen. Uitzonderingen (ondergoed etc) daargelaten. Is ook afhankelijk van de winkel. Er is hier wettelijk niks geregeld. Koop is in principe koop want je hebt het artikel in de hand kunnen beoordelen.

6 likes

Normaal gesproken wel, echter wordt er gebruikt van een verkoopplatform, in deze Marktplaats, en dan is het weer wel van toepassing. Maar ik wens je succes met je gelijk behalen

2 likes

“Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service”

Van de website van de consumentenbond en dit betreft een aankoop in een winkel. ( voor online is er wel een retour recht )

1 like

Ik twijfel

https://help.marktplaats.nl/s/article/consumentenrecht

Maar dit dus :point_down:

1 like

Je hebt gelijk. Ik ben in de war met Chrono24. Daar is het wel van toepassing.

2 likes

Ik bedoel trouwens geen marktplaats, maar gewoon de AD, zoals schaap…

1 like

Ook omdat ze daar die regels afspreken en handhaven dmv die derdengeld rekening. Volgens mij niets wettelijk geregeld.

1 like

Dit heeft betrekking op een ondeugdelijk of kapot product. Zichttermijn is niet van toepassing.

Ik twijfel of dat opgaat voor chrono24.

• handelaren preowned versus nieuw.
  • particulieren
  • Duits bedrijf.
  • chrono24 is zelf niet koper/verkoper.

Ik zie soms modellen in de stickers van een AD die men hier met dikke korting weg doet. Daar pakken ze weinig winst op denk ik, wellicht iets met koppelkoop en eentje lozen?

1 like

Koppel verkoop !

Hahaha, je hebt gelijk. Nu ik de tekst goed gelezen heb, klopt hij ook niet helemaal. Juist ook omdat er bij Chrono24 aangegeven wordt of een verkoper particulier is of niet. Ik had hem al verwijderd, maar je was te snel :wink:

1 like

Koppel verkoop?