The Citizen AQ4091-56M
Tijd voor een watchwinder. Als je tenminste je automaten onnodig wil laten slijten.
Ben je er nou nog overstuur van?
Je mist nog steeds de charme van dit ontwerp uit de jaren 60…
Volgens mij is het slechter voor je automaat om hem op te winden dan om ze af en toe stil te laten staan…
Maar een watchwinder haalt het momentje met mijn horloges weg…
Nu verwacht ik toch wel dat ik aan het idee zal gaan moeten wennen dat er zo nu en dan eens eentje stil staat. Ik heb nog drie automaten incoming en mijn vrouw vraagt zich nu al af wat ik 's avonds toch uitvoer bij mijn bureau terwijl zij al lang en breed in bed ligt. Als ik het dan probeer uit te leggen zucht ze eens flink en rolt met haar ogen.
Wellicht dat ze het binnenkort begrijpt want één van de drie incoming is voor haar omdat we volgende maand vijftien jaar samen zijn.
Ik zou toch wat meer aandacht aan haar besteden i.p.v. elke avond meerdere horloges opwinden… kan een obsessie worden.
Dat zit wel goed hoor. Ik ben hooguit een kwartiertje bezig. Met de horloges welteverstaan.
Wauw
Ja, erg hè.

Tijd voor een watchwinder. Als je tenminste je automaten onnodig wil laten slijten.
Blokcitaat

e winden dan om ze af en toe stil te laten staan…
Hoe lang kan een automaat stilstaan zonder er nadeel van te ondervinden? Staat hier überhaupt een limiet op?
Nee, geen enkel probleem om stil te liggen. De olie droogt wel uit, maar dat is niet anders als hij draait. Ik zou zelfs denken dat de olie een tikkeltje sneller uitdroogt als hij draait.
Dat is ook het enige dat ik kan bedenken.
Is het binnenseipelen van stof en vuil via de crown bij het afstellen een reël gevaar?

binnenseipelen van stof en vuil via de crown bij het afstellen een reël gevaar?
Nee, het horloge is toch minimaal 30m WR ook bij de kroon.
En ja, een mechanisch horloge heeft bij regelmatig gebruik service nodig elke 5 a 10 jaar.
Een originele stalen bandje heeft ook een ‘verbredende werking, optioneel.’ Dus dát is ook een mooie oplossing zó.

ik word steeds kritischer van blik, ook voor ik iets aanschaf.
Heb ik ook,vandaar dat er al een jaar niets bijgekomen is en wat er al is dat blijft
Wijsheid en inzichten komen normaliter met de jaren, ook in onze horloge reis

Ik ben hooguit een kwartiertje bezig.
Ik vind 14 minuten voorspel wat overdreven