Onlangs kwam ik deze head to head tegen op internet. Een heuse strijd der titanen. De Grand Seiko is een frisse wind in de wereld der horlogerie met veel nieuwe innovaties zoals een Spring Drive uurwerk. De Rolex Submariner een icoon dat in ruim 60 jaar tijd geëvolueerd en geperfectioneerd is. De king of divers. Desalniettemin laat deze video zien hoe absurd hoog de afwerking is op de Grand Seiko. Ik stond echt versteld! Zelfs een fluted ring om de hour markers, never seen that before!
Ik vond het een prachtig filmpje met mooie macroshots en zeker het delen waard.
Wat vinden jullie? Welke van de twee zou je voorkeur hebben?
De Rolex, natuurlijk. Ik heb wel eens zo’n Japanner gehad maar Seiko is voor mij een afgesloten boek, wel een waanzinnig mooi boek, but time to move on. Nothing more nothing less.
Deze twee zijn interessant vergelijkingsmateriaal. Op het eerste gezicht veel overeenkomsten, maar feitelijk totaal verschillend. Qua looks is de Sub natuurlijk een klassieker, een icoon. Daar kan niets tegenop. De naam Rolex staat garant voor status, uitstraling en weet ik niet wat nog meer voor irrationele pluspunten.
Seiko heeft natuurlijk de naam tegen in dit prijssegment. Qua looks veel minder iconisch dan de Sub natuurlijk. Maar qua innovatie laat Seiko hier Rolex ver achter zich, net als de mate en kwaliteit van afwerking. Rolex is hiermee vergeleken gewoon middelmatig, Seiko top. Toch kiest in het Westen negen van de tien voor de Sub. Zou ik zelf ook doen. Totaal niet rationeel, maar zo is de hobby.
De wijzers van de GS gaan echt nergens over en de verhouding tussen het formaat van de dial en de bezel is totaal niet in balans. Het geheel is daardoor veel te lomp en schreeuwerig. GS maakt mooie bijzondere horloges, maar de duikers vallen daar wat mij betreft niet onder. Een perfecte afwerking kan daar niks aan veranderen als het ontwerp niet klopt.