New release: Omega 'First Omega In Space' Speedmaster

De Ed White is voor mij wel de ultieme Speedmaster. Ook gezien z’n 321 uurwerk. Volgens mij net zo moeilijk aan te komen als een Daytona.

1 like

Nope, bij Pertijs ligt die al sinds april in de vitrine, de hoge RRP van 17.1k zal daar debet aan zijn imho.

3 likes

Toffe hands-on review op YouTube.

10 likes

Ones seen, it can’t be unseen.
Bedankt… :sweat_smile:

3 likes

Moet hem nog in het echt zien en bepotelen maar on looks alone denk ik dat de eerste Speedmaster een feit zal zijn. Wat een prachtig horloge en die band maakt het af.

3 likes

Exact mijn gedachten !
( zal eerst maar iets het blauw moeten zetten om deze te kunnen financieren )

3 likes

:drooling_face: :drooling_face:

Kolere wat is ie mooi

2 likes
4 likes

Mijn eerste reactie is dat ik hem zeer geslaagd vind.

• step dial is echt een toevoeging
  • de standaard matte dials van de speedmasters zijn altijd wat korrelig waardoor ze ietswat “cheap” overkomen omdat de tekst e.d. hier niet mooi scherp op gaat. Op deze dial komt alles veel scherper over (de witte doet dat ook goed ivm gelakte dial)
  • de flatlink oogt prachtig (ben benieuwd hoe scratchy hij is)
  • leuk dat ze het glaasje boxshaped hebben

Zou hem graag eens in handen willen hebben om hem aan te voelen.

Iemand een idee hoe vlot zoiets bij de NL ADs ligt?

2 likes

Echt hoor. :100:
Ben ook gek op deze band. Zoveel mooier dan dat ding met die gepolijste schijven er tussen…

1 like

Disclaimer: klinkt zwartgallig, ik heb er echter weinig emotionele betrokkenheid bij, ik vind ‘t allemaal best:

Soms vraag ik me bij Omega’s duizenden variaties af, of ze wel weten wat ze willen.
Er wordt een horloge ontworpen, en dat blijkt echt geslaagd. Het model wordt superpopulair, krijgt legendarische status in de horlogewereld door zijn design en kwaliteit. Het is zelfs een onvervalst deel van de ruimtevaarthistorie.
De speedmaster wordt terecht een beetje de de facto standaard voor een kwalitatieve chrono in de wereld. Een en ander gaat zo ver dat er zelfs een dag naar genoemd wordt.

Over de jaren evolueert het model. Je introduceert een beter gangwerk, brengt technische en optische verbeteringen aan. Saffierglas, een kunststof rem, lyre lugs, andere wijzers die de subdials minder bedekken, zelfs hoe je de bezel nummert wordt op punt gezet. Na jaren evolutie heb je de ultieme chrono. Zwart, witte print, elk detail perfect.

En dan ga je twijfelen… wat als er nu toch beter een sunburst op die plaat gezeten had?
Waren die wijzers toch niet beter met een brede pijl?
Witte plaat?
Misschien twee registers en een maatje groter?
Sandwich dial?
Of toch die rechte lugs en dat oude kaliber?
Moesten we nu niet verder gegaan zijn in het moderniseren, kleur gebruikt hebben en een stuk meteoriet in de wijzerplaat gestoken hebben?
Of hadden we beter bij het oude gebleven, gezorgd dat de nieuwe er exact uitzien als de oude vandaag?
Wat als jaren ‘60 plastic toch beter was dan saffier?

Je hebt al die overwegingen gemaakt in het proces.
Overal bewuste, terechte keuzes gemaakt gebaseerd op waar je vond dat de prioriteiten correct lagen. Je bent uitgekomen bij een eindresultaat dat op punt staat.
En vervolgens ga je al die opties die tijdens het ontwerp- en evolutieproces zijn afgevallen, alsnog releasen in speciale edities… Voor mensen die een speedmaster willen, die eigenlijk ook maar gewoon een speedmaster is maar niet echt een speedmaster is.

Dat zie ik bij deze: een speedmaster. Maar niet dé speedmaster. Anders? Misschien miniem. Beter? Niet echt. Mooi? Absoluut. Leuk? Zeker! Nodig? Mwah…

5 likes

Ik denk het wel, niet voor de klanten, maar om de geldstroom niet te doen verslappen.

3 likes

Had iemand al gezegd dat ie duur is?

4 likes

Vanuit functioneel standpunt wel super goed. Maar net als een submariner ook een beetje saai.

1 like

Dat is de speedmaster prof. ook. Hier is de prijs kwaliteit wel beter in balans. Het is geen limited dus gewoon een jaartje wachten

1 like

De speedy en de sub zijn niet gemaakt voor status, maar functie.

2 likes

Maar bij het duiken heb ik liever geen €10k om de pols.

1 like

Dat is nog een heel ander probleem…

Een sub is een €1500 horloge, at best, moest de horlogemarkt een beetje serieus zijn.

2 likes

Van origine misschien, maar dat is natuurlijk allang niet meer het geval.

2 likes

Het is 1 van de weinige merken die een model in huis heeft die zo weinig veranderd is sinds de jaren 60. En inderdaad, ze maken varianten op de reeks.

Enerzijds met moderne materialen, bijzondere wijzerplaten en grote cases voor de liefhebbers die het graag wat opvallender hebben. Anderzijds hebben ze modellen die teruggrijpen naar designelementen van in de beginjaren, zoals de 57 en nu de FOiS. De LE varianten zijn ze al een tijdje mee gestopt, tot spijt van sommige verzamelaars.

Het basismodel is de referentie, altijd te koop en mooi mee geëvolueerd. De 3861 is mijns inziens de beste Pro tot nu toe. Alle reeksen en uitvoeringen errond zorgen gewoon voor extra keuze. Voor diegene die die retro modellen kunnen smaken of graag een ceramic case willen. voor ieder wat wils, allemaal goed toch?

7 likes