Even voorstellen
Hi allen! Ik voeg me bij de groep mensen die na enige tijd neuzen op dit forum de stoute schoenen aantrekt en deel gaat nemen aan het feestje. Al jaren bestaat er bij mij een sluimerende interesse in horloges, een interesse die ik lang onderdrukt heb.
Voor mij vallen horloges in een speciale categorie producten die het liefhebben waard zijn vanwege hun verhaal, kwaliteit, techniek, vakmanschap en legacy. Een goed ander voorbeeld van een dergelijk product is whisky, maar ook (oude) kaarten en boeken tellen wat mij betreft mee. Producten voor mensen met een oude ziel, zullen we maar zeggen. Tegelijkertijd ben ik echter niet iemand die groot geld over heeft voor zulke producten. Een goede whisky hoeft geen fortuin te kosten, prachtige boeken vind je ook bij de kringloopwinkel en de magie van een kaart wordt alleen maar groter als hij reeds achterhaald is. Echter kon ik die stap in omdenken lang niet maken als het over horloges gaat, en om eerlijk te zijn vind ik dat nog steeds lastig. Immers, als je een horloge wilt, dan wel kwaliteit! Wellicht een mooi merk, Zwitsers. Of van een andere gerenommeerde partij. En dat betekent vaak investeren, al heb ik ondertussen ondervonden dat je niet altijd je nier hoeft te verkopen voor iets moois. Daarom heb ik besloten dat het tijd is om horloges in het licht te zetten omdat ik merk dat ik ze fascinerend en prachtig vind. Dus, bijdeze!
Wat draag ik dan?
Mijn collectie is nog klein, maar je moet ergens beginnen. Jaren geleden ben ik in het bezig gekomen van een Alfex 5672/782. Een kwalitatief goed product, sportief, eigenwijs ontwerp. Ik draag het al jaren met plezier en het laat me niet in de steek. De kast is ondertussen zichtbaar beschadigd maar dit horloge heeft dan ook veel meegemaakt.
Recentelijk heb ik daar een ontzettend toegankelijk maar leuk en beroemd horloge aan toegevoegd. Een Casio F91-W. Eigenlijk wilde ik een eenvoudige timer hebben voor bij het hardlopen, maar ik merk dat het gewoon een leuk apparaatje is. Zeker in het groen! Ik las ergens dat dit het meest verkochte horloge ter wereld is, en dat het ooit gevreesd werd door overheden omdat het makkelijk te gebruiken was voor het ontsteken van bommen.
Mijn nieuwste aanwinst is het bewijs dat ik horloges een plek heb gegeven. Een serieuze aankoop, hoewel ik 'm voor een erg goede prijs heb gekregen. En ik ben er ontzettende blij mee! Een Frederique Constant FC-303nn5b6. Prachtige afwerking, draagt erg fijn. En dan dat nubuck bandje! Maakt 't helemaal af.
Creatieve aspiraties
Een van de beste manieren om objecten een verhaal te geven, is door ze zelf te maken. Creativiteit is in mijn ogen altijd het supporten waard, en ik vind het dan ook prachtig om te zien dat er op dit forum ook aardig wat creatievelingen te vinden zijn die hun eigen projectjes opstarten. En daar wil ik me bij voegen!
Ik ben opgeleid als industrieel ontwerper. Ik heb voorheen gewerkt als product designer en werk nu als product engineer. In mijn vrije tijd doe ik niets liever dan dingen maken, en dat kan allerlei vormen aannemen. Je voelt 'm al aankomen; ik ben voornemens mijn eigen horloge te ontwerpen en te maken. Het gaat dan in eerste instantie om een eigen kast-ontwerp en een eigen wijzerplaat. Het uurwerk zal ik gewoon kopen, samen met wat andere rand-onderdelen. Voordat ik mensen tegen me in het harnas jaag die dit nogal ambitieus vinden: dat vind ik ook! Maar dat maakt niet uit. Ik heb allerlei ideeën om dit haalbaar te maken, en het lijkt me erg leuk om die hier te delen! Ik zal hier eerdaags een apart topic voor maken en ik zal dan ook meteen wat van mijn ontwerp laten zien (ik kon uiteraard niet wachten om te beginnen). Ik hoop dat er mensen zijn die me tips kunnen geven, inspiratie, kritiek… Altijd leuk om te sparren en te leren. Dus ik zou zeggen, stay tuned.
Groeten!