Nico Rijsman

er zijn vele firma.s die wijzerplaten opmaken
hierbij zijn er goede, erg goede, maar ook slechtere
een horlogemaker zal in vele gevallen de keus maken naar welk bedrijf hij dit stuurt.
dit heeft te maken in welke kwaliteis klasse het horloge valt / natuurlijk wel in overleg met de klant.
Zo stuur ik bijv. zelf een wijzerplaat van bijvoorbeeld een prisma in overleg met de klant vaak naar de mindere kwaliteits bedrijven en bijv. een breitling met meerdere registers naar de betere.
dit alles heeft gewoon ook met geld te maken. er zijn goedkopere en duurder bedrijven.
verder moet je goed begrijpen dat een wijzerplaat wordt opgebouwd uit meerdere lagen
elk woord, streepje, logo, register, heeft zijn eigen cliche.
deze cliche.s zijn zeer kostbaar om te maken en wanneer je een wijzerplaat wilt die precies lijkt op het origineel zullen er bij sommige bedrijven nieuwe cliche,s gemaakt moeten worden.
je zult begrijpen dat dit in de uiteindelijke prijs doorberekent zal worden
overleg gewoon met je horlogemaker welke keus je maakt, dan weet hij wel naar welk bedrijf hij het zal moeten sturen.
wanneer je een stempelmachine wilt zien met de diverse cliche.s dan heb ik dat in mijn atelier.

Gr jan Ubels

Beste Jan,

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik ga er nu zelf geen werk meer van maken. Dat moge helder zijn. Ik heb in het gehele traject vertrouwd op de inschatting van Nico Rijsman. Hij is deskundig en bepaalt of hij mijn Favre, in jouw woorden naar de Breitling club of naar de Prisma club, stuurt. In mijn geval is het, ik kan niet anders menen, naar de Prisma club gegaan. Tja. Zo gaat het.
Je aanbod om meer inzicht te krijgen in de techniek vind ik erg aardig. Alleen al uit interesse wil ik daar wel meer van zien.

dank jaegersk

Graag, ik heb een Omega Seamaster dial die wel wat TLC kan gebruiken en ben erg benieuwd hoe zo iets gaat.

:~

Kleine aanvulling van mijn kant, al gaat het niet over bovenstaande klok, maar wel over Nico Rijsman.
Vandaag ben ik bij hem geweest om mijn Certina met nieuw binnenwerk op te halen.
Hij heeft hier echt mooi werk afgeleverd en voor een zeer net (van te voren afgesproken) bedrag!

Ook had ik 2 horloge’s mee waar ook wat werk aan zat, dit had ik al bij hem aangeven.
Die pakte hij direct even mee en zette van 1 klok het binnenwerk weer netjes recht.
Ik ben met deze klok al bij 2 andere juweliers geweest, die elke keer zeiden dat het niet beter kon dan het zat. Echter Nico heeft het keurig opgelost!

De andere klok moet even blijven ivm bestelling van wat onderdelen, maar die gaat hij zonder twijfel top in orde maken!

Al met al zeer tevreden en ik kan hem aan iedereen aanbevelen!

Groeten Chris.

Bert1 Schreef:

Nico Rijsman Schreef:

Mag ik je danken voor de laatste uitgebreide
reactie op het forum. Kan hier aan toevoegen
dat
ik eerst even de kat uit de boom gekeken heb om
te
zien waar het verhaal naar toe gaat en ik
sommige
reacties ook niet echt een aanvulling vind.
In de afsluiting van je verhaal geef je subtiel
aan om toch nog de wijzerplaat opnieuw op te
laten
maken. Bij deze wil ik je uitnodigen om mijn
nieuwe leverancier uit te proberen om te zien
of
deze het beter doet.

(tu)

+1(tu)

klokken Schreef:

er zijn vele firma.s die wijzerplaten opmaken
hierbij zijn er goede, erg goede, maar ook
slechtere
een horlogemaker zal in vele gevallen de keus
maken naar welk bedrijf hij dit stuurt.
dit heeft te maken in welke kwaliteis klasse het
horloge valt / natuurlijk wel in overleg met de
klant.
Zo stuur ik bijv. zelf een wijzerplaat van
bijvoorbeeld een prisma in overleg met de klant
vaak naar de mindere kwaliteits bedrijven en bijv.
een breitling met meerdere registers naar de
betere.
dit alles heeft gewoon ook met geld te maken. er
zijn goedkopere en duurder bedrijven.
verder moet je goed begrijpen dat een wijzerplaat
wordt opgebouwd uit meerdere lagen
elk woord, streepje, logo, register, heeft zijn
eigen cliche.
deze cliche.s zijn zeer kostbaar om te maken en
wanneer je een wijzerplaat wilt die precies lijkt
op het origineel zullen er bij sommige bedrijven
nieuwe cliche,s gemaakt moeten worden.
je zult begrijpen dat dit in de uiteindelijke
prijs doorberekent zal worden
overleg gewoon met je horlogemaker welke keus je
maakt, dan weet hij wel naar welk bedrijf hij het
zal moeten sturen.
wanneer je een stempelmachine wilt zien met de
diverse cliche.s dan heb ik dat in mijn atelier.

Gr jan Ubels

Hey! Dat is een bekende naam!! Klokken klokken… daar lees ik zo overheen, maar bij reageren zag ik ineens Ubels, en toen ging er een lampje branden. Jan “Facelift” Ubels :smiley:

Enneh… leuk idee voor een roadtripje mensen? :wink:

Nico Rijsman heeft een hele goede klus gedaan bij de revisie van de wijzerplaat van mijn Favre Leuba uit 1980. Kijk voor en na. Voor een grote corrosie vlek rond drie uur, wijzerplaat ernstig aangetast. Na … weer heerlijk strak. Een dresswatch waar ik trots op ben.
Voor:

Na:

Pracht resultaat! Hoe heeft hij het gedaan, weet je dat ook?

Mag ik eerlijk zeggen dat ik niet heel enthousiast ben. Streepje tussen Favre en Leuba is verdwenen terwijl dit er wel tussen hoort. Daarnaast is het accent op Geneve ook verdwenen en staat Swiss Made er scheef op.

1 like

Tom Koerts Schreef:

Mag ik eerlijk zeggen dat ik niet heel enthousiast
ben. Streepje tussen Favre en Leuba is verdwenen
terwijl dit er wel tussen hoort. Daarnaast is het
accent op Geneve ook verdwenen en staat Swiss Made
er scheef op.

• 1, nog afgezien van het andere font. Dit is de reden dat ik een wijzerplaat nooit opnieuw zou laten opmaken. Maar als jij er blij mee bent: (tu). Veel plezier ervan!

Volgens mij staat ‘Swiss Made’ niet scheef, maar komt dat door de rare hoek van de foto. Verder snap ik wel dat je het hebt gedaan, want de oude plaat was inderdaad in slechte staat. Ik ben het echter eens met Tom en Jack dat de belettering niet heel netjes is gedaan.

Volgens mij heeft dit niks met de hoek vand e foto te maken. De 12 uurs marker valt namelijk precies tussen Favre en Leuba. Als het aan de hoek lag dan had dit ook scheef moeten staan.

Scherp Tom hat van dat streepje en accent had ik niet gezien. Het totaal beeld vond ik wel goed. Zal eens kijken of swiss er idd scheef opstaat.
Verder is de wijzerplaat wel echt vooruit gegaan vind ik maar jij hebt zeer zeker ook een punt met je opmerkingen.

Is gedaan door bedrijf in Antwerpen. Hoe weet ik niet.

Volgens mij staat het swiss made een fractie te ver naar rechts onder de 6 marker maar de curve van het swiss made is anders dan de curve van de kast.
Verder vindt ik het allemaal niet zo storend hoor, wel jammer van het accent en het streepje, blijft toch een mooie klok. Als je het voor en na vergelijkt vindt ik het erna toch mooier en frisser.
Veel plezier met deze mooie klok

groetjes Lenno

lenno Schreef:

Volgens mij staat het swiss made een fractie te
ver naar rechts onder de 6 marker maar de curve
van het swiss made is anders dan de curve van de
kast.
Verder vindt ik het allemaal niet zo storend hoor,
wel jammer van het accent en het streepje, blijft
toch een mooie klok. Als je het voor en na
vergelijkt vindt ik het erna toch mooier en
frisser.
Veel plezier met deze mooie klok

groetjes Lenno

Helemaal mee eens, het blijft een verbetering!

Scherp opgemerkt! (tu) (tu)

Fijn dat die vlek weg is. Maar vind persoonlijk het meest jammer dat Swiss made er schreef op staat.

Ik had persoonlijk de boel gelaten zoals het was. Ondanks dat de wijzerplaat niet helemaal egaal qua kleur was, geeft dat het horloge wel meer ‘karakter’ :slight_smile: Nu is het jammer dat de dial gewoonweg niet goed is gedaan met de scheve Swiss Made tekst en het ontbrekende streepje. Zulke fouten mogen mijns inziens niet gemaakt worden.