Niet cool, maar wel mooi! [Chronoswiss]

Je ziet heel weinig Chronoswiss op dit forum. Logisch, het merk was op sterven na dood, is opnieuw leven in geblazen, maar heeft het volgens mij nog zwaar. Het merk verkocht best prijzige horloges en voor de bedragen die betaald werden voor een Chronoswiss, kon je een aardig horloge kopen van een destijds “populair” merk. Toch leek het me leuk eens een topic te wijden aan dit merk middels een van mijn horloges.

Al sinds 2003 heb ik dit horloge. Een Chronoswiss chronometer chronograph. Cosc gecertificeerd. De wijzerplaat is zilver guilloche. Echt zilver en “engineturned”. De Breguet wijzers zijn mooi geblauwd. Het horloge heeft een chronograaffunctie en geeft buiten de tijd de datum weer.

Ik werd destijds “getriggerd” doordat ik het horloge lekker dik vond. Ook vond ik het wel bijzonder dat op de wijzerplaat dit model genummerd was. Dit nummer komt ook weer terug op het uurwerk.

Het uurwerk is de welbekende 7750 ETA. Wel opgeleukt met geblauwde schroefjes hier en daar en met een vergulde rotor. Er is best werk van gemaakt, met cotes de Genève en circulair graining.
Zoals genoemd komt het individuele nummer dat op de wijzerplaat staat weer terug op het uurwerk zelf.

Toen ik het horloge kocht, zat hij op een zwarte alligatorstrap. Om hem wat sportiever te maken, gaat ie soms op blauw suède of zoals hier op de foto met een jeansband.

Zoals de titel al zegt: dit is geen cool horloge. En totaal anders dan mijn andere horloges. Maar deze heeft wel echt de liefde voor horloges en alles wat ermee te maken heeft doen ontstaan. Nog steeds kan ik genieten van de gedetailleerde wijzerplaat. En andere details, zoals bijvoorbeeld de chronograafsecondewijzer die licht gebogen is, zodat je de seconden zeer exact af kan lezen.

Al met al nog best wat tekst geworden dit ;-))
Mocht je het vol hebben gehouden: bedankt voor het lezen!

96 likes

Vind hem zeker niet lelijk.

1 like

Totaal begrijpelijk! Een topper! :ok_hand:t2:

3 likes

Voor mij duidelijk een horloge dat je eerst even goed moet bekijken :face_with_monocle: om het te kunnen waarderen. Voor mij geen liefde op het eerste gezicht :grin: maar kan m zeker waarderen :ok_hand:

1 like

Toen ik het kocht was ik nog geen 30 jaar. Best klassiek natuurlijk, voor die leeftijd. Maar had al paar jaar een “sportmodel” Tag-Heuer gedragen. Wilde eens wat anders. Maar irl gewoon echt wel indrukwekkend. Althans, ik zie er wel aan af dat het geen Ingersoll is.

Hmmm… dat is dan zeker gelukt :rofl:

Het gebruikte lettertype maakt m klassiek denk ik idd. Probeer m eens voor te stellen met een ander lettertype …

Leuke van dit horloge voor een twintiger is de contradictie in het totaal plaatje, wat ik wel mag (als je begrijpt wat ik bedoel :thinking: ) je maakte er iig een statement mee :grin:

1 like

Mooi horloge, denk dat e.a.a. nog meer opknapt op een mooi leren bandje. (waarom denim?)

1 like

Prachtig horloge !

1 like

Mooie horloges, zeker met die ui-vormige kroon!!

1 like

Ik droeg hem altijd op zwarte alligator. Maar daar heb ik heb zo lang op gehad, dat ik eens wat anders wilde. En denim maakt hem wat minder klassiek.

2 likes

mooi verhaal, merk was mij onbekend. Geniet ervan.

1 like

Ik vind hem best wel cool eigenlijk.

1 like

Altijd een zwak voor dit merk gehad. Fraai hoor!

1 like

Ik vind hem ook erg mooi. Ik heb er meerdere gehad, alleen waren ze net te klein voor mijn pols. Waren ze 42 mm geweest, dan had ik ze gehouden.

1 like

Bedankt voor het plaatsen van dit inspirerende verhaal over een horloge, dat een beetje een buitenbeentje is. Maar wel een heel fraai buitenbeentje.

1 like

Als ik het horloge bekijk, dan zie ik een liefhebbers horloge.
Een horloge die je voor jezelf koopt, zonder te luisteren naar anderen.
Jou horloge, jou visie.

Chronoswiss komt uit Luzern, en het is bedacht door een meester horlogemaker.

2 likes

Goede conditie voor 16 jaar oud horloge, zeker bewaren voor een volgende generatie.

1 like

Ik heb ook een Chronoswiss in m’n collectie, de timemaster restrograde day:

Ik zie dat de jouwe de typische chronoswiss kroon nog niet heeft, dat is dus een nieuw fenomeen.
Chronoswiss kwam ooit voorbij in de serie “Las Vegas”, waarna het merk is blijven hangen en ooit moest er eentje komen.
Helaas schrijft het af als een Lada, maar goed, ik het deze niet gekocht met inruilwaarde in gedachten, wel omdat ik het een mooi horloge vind.

1 like

Toch wel de kroon hoor. Alleen op latere versies (timemaster enz) werd de kroon groter. Van welk jaar is die van jou?

Ow ja nu zie ik het! Had er naast gekeken omdat ik het inderdaad minder subtiel gewend ben :slight_smile: vind het wel veel mooier bij jou.

De mijne is van 2018

1 like