Ik probeer te leren van dit forum, maar ben zeker geen kenner. Ook ben ik van nature niet erg voorzichtig. In de video staan zes tips die mij wel ergens een belletje doen rinkelen, maar waar ik mij ook niet al te veel van aantrek. Kortom, ik ben dure horloges voorlopig nog niet waard. Anders gezegd, mijn score qua zorgvuldigheid moet eerst flink omhoog.
Mijn score?
1 datum verzetten tijdens de slechte uren - failed (wist ik niet, let ik niet op)
2 alert zijn op magnetisme - failed (vooral bij gsm)
3 oppassen voor schokken - failed (motor)
4 voorzichtig omgaan met een schroefkroon - ok
5 horloge opwinden of tijd verzetten om de pols - failed (bij handopwinders)
6 netjes opbergen - failed (tijdens douchen op de wastafel)
Met een score van 1 op 6 heb ik nog veel te leren.
Heeft het invloed op mijn horloges? Zeker wel. Mijn Obris Morgan was nauwkeurig afgeregeld door en gekocht van @horlogista loopt nu flink voor.
Wat is jullie score?
En wat vinden jullie van deze tips?
Het zal ongetwijfeld waar zijn (want volgens mij staat het ook in de gebruiksaanwijzing van de meeste Seiko’s), maar een goede technische uitleg van waarom ben ik nog nooit tegengekomen. Het wordt ook altijd gemeld als “het kan slecht zijn voor je horloge”, en ik lees nooit dat er mensen zijn die hiermee ook echt hun horloge hebben beschadigd, dus ik ben wel benieuwd wat er dan precies fout moet gaan om je horloge te beschadigen met een datum-wissel.
Ik ben ook geen techneut, dus pin me er niet op vast.
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat het uurwerk vanaf een bepaald moment op de dag start met het voorbereiden van de datum overgang. Als je dan handmatig ingrijpt kan dit problemen geven.
Anderen kunnen het vast beter verwoorden
Edit: Had het filmpje nog niet gekeken, maar alleen de tekst van TS gelezen. Mijn uitleg wordt ook in het filmpje gegeven.
In belgië zijn we een kei in slechte banen leggen… en vooral met veel putten erin vandaar de vraag op de 1 of andere manier lijken al die schokken niet echt gezond
Ook hiermee bekend. Bij serieus risico op schokken quartz of helemaal geen horloge om.
Schroefkroon ben ik ook zo voorzichtig mogelijk mee.
Wind een horloge nooit op terwijl ik het nog om heb. Dus:
Leg mij horloge niet meer op m’n nachtkastje (sinds ik er een keer per ongeluk een afgeramd heb), maar op de zachte tapijtvloer, direct naast mijn bed. Maar niet op een plek waar ik er dan weer op kan gaan staan. Hier dus ook: