Goed, op een forum waar ‘tijd’ toch zeker een belangrijke plek heeft, is het de hoogste tijd om mij eindelijk eens voor te stellen.
Een kleine 2 jaar geleden, 30 december 2020, ben ik toevallig op het forum terecht gekomen. Nadat ik al eerder, bijna 25 jaar geleden, een sluimerende interesse in horloges ontwikkelde door mijn huisgenoot in die tijd, was het vlak voor het ingaan van 2021 ineens echt raak. Ik wil niet beweren dat het samenhang had met de oplopende leeftijd (41…kuch midlife…kuch), maar wat de reden ook was, mijn account was aangemaakt.
Nu lagen mijn interesses qua hobby in lijn met de vrij voor de hand liggende zaken: auto’s, hifi en sport. Met name de nog enigszins bereikbare doelen hierin. Met het steeds regelmatiger doorsnuffelen van HF, en dan met name ook het blauwe deel, werd het sluimerende virus steeds actiever, begon ik te merken.
Stukje achtergrond op het gebied van mijn horlogebezit tot voor kort:
Tot mijn 16e heb ik altijd wel iets van een goedkoop quartz horloge gedragen, vaak een marketing give-away. Zonder horloge kon, en kan, ik gewoon niet de deur uit, voelt gek. Op mijn 16e verjaardag kreeg ik mijn eerste ‘serieuze’ horloge van mijn ouders cadeau: een Pulsar Titanium chrono waar ik erg trost op was en waarmee de eerste zaadjes van mijn interesse eigenlijk al geplant waren.
Jaren later, hoeveel precies weet ik het niet meer, maar het zal zeker ruim 10 jaar later geweest zijn, kwam pas de ‘uitbreiding’ van de collectie. Hoewel ik het op dat moment vooral zag als vervangingsaankoop. Dat werd de Seiko Premier kinetic SRN005P1; geen chrono meer, maar meer een sportieve dresser met datum- en dagcomplicatie en een hybride aandrijving. Een volledige automaat leek mij niet praktisch destijds namelijk, hoewel de logica daarachter mij nu volledig ontgaat…het was immers feitelijk het enige horloge dat ik zou dragen, hooguit af en toe afgewisseld met een dagje Pulsar titanium.
Mijn volgende ‘uitbreiding’ van de collectie vond zo’n 5 jaar gelden plaats. Ik kocht een funwatch voor mijzelf, namelijk de Casio A168WG-9EF en wilde eens een smartwatch uitproberen met de Samsung Gear S3 Classic.
En daar bleef het eigenlijk bij, zoals gezegd tot voor kort.
Want nadat ik mijn account op HF had aangemaakt, bood ik mijn sluimerende interesse in horloges steeds meer de ruimte. Zo vulde ook mijn YouTube geschiedenis met steeds meer filmpjes over horloges. Let wel: ook hier vooral de horloges die in mijn ogen bereikbaar zouden moeten zijn. En ik weet dat dit enorm relatief en persoonlijk is, dus voor de beeldvorming plakte ik daar in beginsel een bedrag op van maximaal 1500 euro en gluurde ik naar horloges tot maximaal 5000 euro. Wel in de overtuiging dat ik dat bedrag nooit uit zou geven aan een horloge, maar wie weet wat er tweedehands nog eens mogelijk is.
Met alle informatie die ik tot mij nam, werd al snel duidelijk dat ik een voorkeur had die voortkwam uit mijn eerdere ervaringen met zowel mijn horloges als mijn fascinatie met het land en de producten die er vandaan komen: Japanse makelij.
Even een fast forward dan naar juli van dit jaar waarin ik over wilde gaan tot een ‘nieuwe’ aanschaf en het blauwe deel actief aan het monitoren was. 2 gegadigden trokken de aandacht: een zwarte Seiko Astron SSJ005J1 op het forum welke binnen mijn zelf opgelegde (thuis te verantwoorden) budget lag en een (nieuwe) Presage SRPB41J1. Ik ben naar een AD gegaan om ze in het echt te bekijken en wellicht te passen. Daar kwam ik tot 3 conclusies:
- De Presage klikte totaal niet bij mij
- De Astron wel
- Ik kreeg nog een mooie Meistersinger te passen die ruim boven mijn budget lag waar mijn vrouw erg positief over was…
Tja, en zo werkt het dan (voor iemand herkenbaar?), een zelfopgelegde grens heeft weinig nodig om doorbroken te worden. Deze kleine externe aanmoediging was voor mij voldoende aanleiding om vol de focus te verleggen naar de aanbieding die KBM in het blauwe deel had gedaan: de Grand Seiko SBGP005! Een schitterend kunstwerk, met indrukwekkende techniek, een case met historie en een dial om in te verdrinken. Eigenlijk veel te hoog gegrepen voor mij, vond ik, omdat ik deze hobby nog maar net ruimte aan het geven ben. Maar ja, wat wil je. Jullie kennen het allemaal wel; als de knop om is, dan is ie om!
Kortom, dankzij KBM ben ik sinds begin augustus de trotse eigenaar van de SBGP005 en helemaal verloren in de hobby. Ik had nooit iets met duikers, maar nu vind ik ze ineens schitterend en ben ik hard op zoek naar de perfecte duiker voor mijn collectie (welke voorlopig een Seiko focus krijgt).
Groeten,
Yuri