Niet taperende banden verpest zelfs top horloges

Misschien een onpopulaire mening, maar ik kan echt niet wennen aan niet taperende banden.

Voor mij haalt een rechte band meteen iets weg van de uitstraling van een horloge. Het oogt gewoon minder verfijnd, eigenlijk bijna een beetje “lomp” :grimacing:, terwijl een mooie taper juist zorgt voor een vloeiende lijn van kast naar clasp.

Een goed voorbeeld is de Omega Seamaster Diver 300M, dit vind ik oprecht een fantastisch horloge, maar die relatief rechte band houdt me echt tegen:

Op rubber wel weer oké omdat dat weer iets taperend loopt.

Rolex banden hebben allemaal een subtiele taper wat voor mij veel meer in balans voelt. Enkele voorbeelden:

Ik vind dat taperende banden gewoon fijner dragen, vooral omdat horloges dan minder lomp aanvoelen op de pols. Taperende banden zijn voor mij inmiddels onmisbaar en eigenlijk wel een vereiste te noemen, het liefst gecombineerd met een geïntegreerde kast en band. Alleen dan draag ik een horloge met plezier. Zie enkele voorbeelden

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Of zijn er hier juist mensen die bewust voor non tapered gaan en waarom?

33 likes

Nee hoor. Eens! Liefst van 20 naar 16.

2 likes

Helemaal mee eens :wink:

1 like

Mij houdt de lelijke stalen band van de Omega SMP 300 elke keer weer weg van het model, ook al heb ik hem meerdere keren gehad. Afschuwelijke looks en maken het horloge zelf goedkoper/lelijker/ouderwetser ogen.

Voor de Omega PO geldt hetzelfde, ook hier twee keer het horloge weg gedaan vanwege de lelijke band.

3 likes

Helemaal met je eens. Mijn Seamaster SMP300 leeft op de Uncle Straps US1479! Plaatje gejat van hun website omdat de mijne weg is voor onderhoud.

4 likes

Ik laat een horloge er niet om liggen. Maar idd, wat taper is wel mooier. Toch is een band makkelijk te vervangen en wordt deze bij mij, indien ik 'm niet al zo koop, uiteindelijk altijd vervangen door rubber of leer. Zo ook m’n SMP300. De tramrailsband is sowieso an acquired taste. Maar die ligt dus netjes in de Omega doos te niksen. Dus ach, niet echt een probleem, voor mij.

1 like

Helemaal mee eens. Als Omega nou gewoon een 20/16 stalen band voor de Seamaster maakte (en hem dan ook maar gelijk een 40mm kast gaf) zou hij zomaar een Sub killer kunnen worden IMO.

7 likes

Absoluut niet volkomen mee eens.

Jeps… de band is de grootste reden dat ik hem heel snel weer weg heb gedaan…

1 like

Zo recht mogelijk.

Anders wordt het snel een meisjes horloge.

12 likes

Grimmig sfeertje ineens. :grimacing:

11 likes

Helemaal mee eens… taper van 20 naar 16 is mooi! Van 20 naar 18 ook nog ok. Van 22 naar 18… prima.
Maar de band van de Seamaster is een mooie band, maar met een taper zou dat een nog groter succes worden.

Of ben ik de enige die dat zo ervaart?

De Speedmaster trilogy kwam ook op een non-taperband:
17755054493197108760643759152207

Die heb ik meteen vervangen door een aftermarket tapered band:

5 likes

Niet of HF hoor. :sunglasses:

Mij juist niet, ik vind het erg goed passen bij deze dikke duiker en het draagt ook nog eens heel erg fijn. Vind ik.

Mooi hè, smaak … :innocent::joy:
Het zou maar saai worden als we allemaal hetzelfde mooi vinden. :wink:

3 likes

Ik ben me na enige tijd verdiepen in horloges bewust geworden van meerdere dingen, waaronder het effect van taper op de band op de looks en uitstraling van het horloge. Nu ik me daarvan bewust ben, vind ik inderdaad een volledig rechte band echt afbreuk doen. Ik verbind het (misschien ten onrechte) met goedkope banden. Het is immers duurder om meer diverse links te maken, maar het doet echt wat voor de uitstraling en draagcomfort.

1 like

Helemaal eens maar heb sinds kort een uitzondering, de Seamaster 120m met 18mm lugmaat. Dat geeft gelijk een ander gevoel bij de band en maakt het dat het soort van klopt. Maar in de regel geef ik je helemaal gelijk.

1 like

Ftfy.

19 is het nieuwe 20
#krimpflatie

Ik waarder een mooie getaperde band, maar ik heb zowel een SMP (staal+rubber) en een sub.

Ik vind ze allebei tof en zou niet weten hoe je de tramrails band mooi zou taperen. Ik draag de SMP 50/50 op rubber en staal.

Ik ben wel heel blij dat de Speedmaster nu een getaperde band heeft! Nu ik dit zeg bedenk ik me dat die band van de SMP ook een mooie taper zou kunnen hebben! :face_with_raised_eyebrow:

Ik blijf het een mooi horloge vinden en met de nieuwe Omega prijzen hou ik het zo denk ik!

4 likes

Precies de reden waarom ik mijn Seamaster op een Forstner band draag! De tramrails band is weliswaar iconisch, maar draagt gewoon onnodig lomp…

3 likes

Ik vind het heel lastig om niet originele banden op mijn horloges te dragen.

Tenzij:

• leren banden op Speedmaster
  • leren banden voor vintage horloges

Prachtige Seamaster trouwens mits op de originele band

3 likes