Op dit forum gaat het vaak over merken, referenties en marktwaarde, maar soms zit de echte waarde ergens anders.
Dit topic is bedoeld voor horloges die sentimentele waarde hebben — niet omdat ze duur, zeldzaam of gewild zijn, maar omdat ze een verhaal dragen.
Misschien een horloge van een ouder of grootouder.
Eén dat je droeg in een belangrijke periode.
Of gewoon dat ene horloge dat altijd is gebleven, terwijl andere kwamen en gingen.
Objectief stelt het misschien weinig voor.
Subjectief is het onvervangbaar.
Voor mij geldt eigenlijk dat al mijn horloges een verhaal hebben en daardoor dierbaar zijn — ik zal er dan ook nooit één wegdoen, maar als ik er één moet noemen, dan is dat mijn Tissot PRX. Die kreeg ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag en is tevens het horloge waarmee de gekte bij mij is begonnen. Dat maakt hem voor mij onvervangbaar.
Ik denk deze.
Een paar jaar geleden gekocht op Kos, bij GM Gold… jaja bij George en Michael, je verzint het niet
Maar dit was een impulsaankoop die ik denk ik nooit meer weg doe.
Dit was ook de eerste foto die ik ervan genomen heb en gedeeld met wat horlogemaatjes.
Makkie! Dit horloge is van m’n oude buurman Jan geweest. De beste man is in zijn 90’er jaren nog gestart met computerles bij mij. Dat werd wel eens stiekem afgesloten met een pilsje.
Mijn minst en gelijktijdig meest waardevolle horloge in mijn collectie.
Een jaartje of 14 geleden gekregen van mijn vriendin voor kerstmis. Ondertussen de beste vrouw die ik kan wensen en moeder van onze 2 prachtige kinderen.
Dit horloge gaat nog steeds om als we eens samen uit eten gaan. Er zou enkel nog eens een nieuw glaasje in mogen. Langs de andere kant geeft dit het horloge dan weer het karakter en verhaal dat het heeft gekregen door bijna 11 à 12 jaar dagelijks te dragen.
O.k., leuk onderwerp, maar toch even 'n paar dingen. In mijn beleving gaat het op HF niet zozeer vaak over
maar over restwaarde. Ik ben daar zelf niet zo mee bezig. Ik ben geen horlogebelegger en wil dit ook nooit zijn. Ik koop wat ik gaaf vind en dat zijn eigenlijk vrijwel nooit de ‘likeskanonnen’ of ‘restwaardekampioenen’. Vind ik helemaal prima, verder.
Dan,
Ik bedoel dit niet hautain ofzo. Maar naarmate je langer in de horlogehobby zit, ga je andere dingen willen. En, na verloop van tijd, blijken horloges waarvan je nooit dacht dat je ze zou verkopen, opeens toch vervangbaar. Simpelweg omdat je, als je een beetje actief blijft op fora/social media en in GTGs, gewoon steeds weer nieuwe en geweldige dingen gaat zien. Ook hebben de meeste van ons niet onbeperkte middelen of zitten we te wachten op een verzameling van 100+ horloges. Een horloge verkopen maakt dan middelen vrij om er iets mooiers/gavers voor terug te kopen. Vaak met een beetje bijleggen. Je gaat je grenzen steeds verder verleggen.
Dat gezegd hebbende. Deze zit nu ruim 30 jaar in de collectie. Het was m’n eerste grote horlogeliefde en legde de basis voor mijn liefde voor het merk, die er nu nog steeds is en misschien wel sterker dan ooit.