Pontiac Hydraulica, wie kent ze niet? Compressor kasten dwz water- en condensdichte kasten.
En niet zoals tot dan toe het meest gebruikelijk met een geschroefde bodem maar met een vastklikkende bodem.
Het zijn krengen om te openen en te sluiten.
Ze zijn er met automatische werken, met handopwinders, met en zonder datum.
De kasten vind je in verguld, verchroomd en staal.
EN: goud op staal.
Zoals dit exemplaar. Modelnummer 46009 een automaat zonder datum.
Het is een exemplaar met een gecombineerde kroon. Zowel met arcering als met het merk Pontiac.
Bij de eerste compressor kasten leverde Piquerez de kronen mee. Dat waren de kronen met alleen arcering. De bekende compressor kroon.
Later mochten de fabrikanten de kronen – uiteraard volgens Piquerez specificaties – zelf bestellen. In het begin werden dat bij Pontiac de gecombineerde kronen, later hadden ook de Compressor kronen alleen nog maar het Pontiac merk erop.
Wat is het verschil tussen verguld en goud op staal?
Ten eerste – zoals de naam als zegt – de ondergrond. Een vergulde kast is – meestal – van messing, met een – meestal – galvanische laag waarvan de dikte variëren kan. De vorm en de facetten van de kast zitten in de messing kast zelf en worden door de dunne goudlaag bedekt en zijn daardoor net iets minder scherp. En polijsten zonder beschadigen kun je het natuurlijk niet.
De goedkopere merken hebben een flinterdunne laag.
De duurdere zoals Omega gingen tot 40 micron, bij de Pontiac Hydraulica vind je over het algemeen 10 en 20 micron. (1 micron µ = 1/1000 van een millimeter)
Goud op staal is een ander procede: Op een stalen kast wordt een tamelijk dikke (1 – 1,5mm) laag goud geperst. Deze laag heeft zelf de vorm en alle facetten die de bovenkant van de kast hebben moet. Voorzichtig polijsten kan dus.
Destijds was ook de stempeling anders. Op een vergulde kast werd “plaqué or” of “plaqué G” gestempeld met een getal voor de dikte.
Bij Omega waren er o.a. Constellation modellen met een “Coiffe Or” met de letters CD voor het modelnummer.
Een goud op stalen kast kreeg een goudpons. Als er genoeg plaats was op het goud en anders in het staal.
Hier zie je de pons A + K van de importeur
En je ziet meteen ook de dikte van de goudlaag.
Als je de kast van de zijkant bekijkt zie je ook de twee lagen metaal. Bij een vergulde kast is de hele buitenkant met het laagje bedekt.
Pontiac had een serie met het submerk Golden Arrow waarvan alle modellen (tien Ă vijftien stuks) een goud op stalen kast hebben.
Bij de Hydraulica reeks zijn mij twee modellen met goud op stalen kast bekend: dit exemplaar en nog één in mijn archief, bij de modellen met alleen 3 sterren heb ik er één in mijn archief.
Een stopwatch van Pontiac?
Nog nooit eerder gezien. Maar dat zegt natuurlijk niets.
Eén rondje van de grote wijzer is 30 secondes. De totalisator gaat tot 15 minuten.
De vorm van het logo wijst volgens mij op een exemplaar van voor de oorlog.
Aangezien ik het werk niet thuis kan brengen kan ik dat niet gebruiken om het horloge te dateren.
Wie het weet mag het zeggen.
En nu: logica waar ben je gebleven?
Vier Pontiac horloges. Vier keer hetzelfde modelnummer, toegegeven gedeeltelijk met een kleine variatie.
Twee keer 1252 met 67 in een driehoek, één keer 1251 met een 2 er achter en één keer 1252 met een 3 er achter.
1252 met 67: op één wijzerplaat staat alleen Nageur en Maillot Jaune
op de andere wijzerplaat staat ook nog Dialite. Binnenin een ETA 1080
Maillot Jaune het submerk dat herinnert aan de triomf en de tragedie van Wim van Est.
@climholland heeft me ooit eens gevraagd wat Dialite betekent. Ik heb toen geantwoord dat ik dat alleen maar kon raden en dat het misschien – uitgaande van de woordspelletjes die met de modelnamen bij Pontiac gespeeld werden – misschien Daglicht zou kunnen betekenen. Vanwege de brede laag lichtgevend materiaal rondom de wijzerplaat.
1252 2 Alleen Maillot Jaune op de plaat binnenin een ETA 2390
Tenslotte het horloge dat net binnengekomen is:
1252 3 Alleen Prize Winner op de wijzerplaat en binnenin ook een ETA 2390
Zo te zien is het twee keer dezelfde wijzerplaat met alleen een ander submerk erop gedrukt.
In mijn archief heb ik nog een voorbeeld van hetzelfde modelnummer met twee verschillende submerken. Ook één keer Maillot Jaune en één keer Prize Winner. Dit keer met nummer 12120. En er bestaat ook nog een 12120 3
Zoals ik al schreef heeft de 1252 een ETA 1080 met een dikte van 4.15mm
De 1252 2 en 1252 3 hebben een ETA 2390 met een dikte van 3.60mm
Dat zie je ook aan de vorm van de bodem.
Waarom al die verschillen bij hetzelfde modelnummer?
Zoals ik al schreef: wie het weet mag het zeggen.