Nieuw binnen: Seiko Sumo

Hallo allemaal,

we kennen natuurlijk allemaal de bekende modellen en ik heb er een flink aantal gehad en nog steeds: Monster (al dan niet gemod), SKX007 en 009, SPR043 (de Spork), 7002-700A en 6309-7290. Ik heb heb nog steeds heel veel plezier van deze horloges.

Maar Seiko maakt ook nog heel veel horloges die in een wat duurder segment vallen, denk bijvoorbeeld maar eens aan de Ananta-serie. Deze kunnen de vergelijking aan met de echte high-end merken voor een iets vriendelijkere prijs maar minimaal dezelfde zo niet een betere kwaliteit. Of het past bij de naam Seiko…er is natuurlijk altijd nog zoiets als traditie, historie en niet te vergeten: status! Leg maar eens uit dat je een Seiko draagt die € 4.000,00 kost, met een willekeurige Rolex heb je daar geen probleem mee.

Nu zit er ook nog het een en ander tussenin, de Seiko Sumo is daar een mooi voorbeeld van.

Dit is een horloge dat een tijdje geleden verkocht werd voor prijzen < $ 500,00 maar tegenwoordig (net als meerdere Seiko-modellen) een flink stuk duurder geworden is, je betaalt al vlug prijzen tussen $ 600,00 en $ 800,00. Op dit moment zijn ze voor zover ik weet niet te krijgen, geen voorraden, ook niet bij de fabriek. De Sumo is verkrijgbaar in zwart (SBCD001, stalen band), blauw (SBCD003, stalen band) en oranje (SBCD005, rubberen band), onderdeel van de Prospex-lijn.

Ik moet zeggen dat ik er niet aan gedacht zou hebben om zeg > € 500,00 te besteden aan een Seiko, maar via een ruil met de Halios Laguna ben ik sinds gisteren eigenaar van de SBCD001: de zwarte Sumo!

De Sumo is een JDM-model, oftewel een Japanese Domestic Market, alleen bestemd voor verkoop in Japan. Hij wordt uiteraard via de grijze markt aangeboden buiten Japan, daarnaast zijn er een paar gerenommeerde webshops zoals Higuchi en Seiya waar je inc. verzending naar NL rond $ 600,00 kwijt bent. En natuurlijk Monsterwatches!

De gegevens: 44mm diameter, 13,3mm hoogte, 50mm lugafstand en 20mm bandbreedte. Gewicht bedraagt ca. 220 gram op volledige stalen band. Het horloge is uitgerust met het automatische Seiko 6R15-uurwerk, handwinding en hacking, powerreserve ongeveer 50 uur.

Mijn grootste “angst” was de band die van 20mm terugloopt naar 18mm aan de sluiting, maar de band is werkelijk waar top. Okay, hij is misschien niet zo “stoer” maar hij past uitstekend bij de Sumo, is zeer goed afgewerkt en zit heerlijk.

Ik heb zojuist wel een 22mm Anvil besteld bij Harold (Yobokies) met gebogen 20mm endlinks, hier een foto van deze band (niet de mijne).

Is de Sumo zijn meerprijs waard t.o.v. bijvoorbeeld de Monster? Deze vraag is al vele malen gesteld op verschillende fora, mijn antwoord is een volmondig JA!!

De afwerking, de vormgeving van de kast, het uurwerk, alles bij elkaar maakt dat dit horloge voelt en oogt als een horloge uit minimaal 1 klasse hoger. Ik zou zelfs zover durven te gaan om te zeggen dat je hiervoor gemakkelijk twee of drie keer zoveel voor zou betalen…als het Swiss Made zou zijn geweest.

Als ik een nadeel zou kunnen/mogen noemen: geen saffierglas, maar dat los je voor € 65,00 op bij Monsterwatches. Hier nog wat plaatjes:

De twee 22mm velcro straps van Rockin’ Ron staan ook niet verkeerd, gelijk een andere uitstraling.

Natuurlijk is de lume weer helemaal zoals ie moet zijn!

Kortom, ik ben weer een tevreden mens!

Eric

Mooi - veel draagplezier van deze meer dan monsterlijke Seiko.

Nice Eric !!

Heel mooi. Veel draagplezier.

Gr. Martin.

Veel draagplezier van dit mooie horloge.

Groet, Matthijs

Erg mooi, staat ook nog op mijn lijstje voor ooit (tu)

Tof ding!

Mooi man, bedankt voor de review!

Erg mooi klokje.

Ik moet zeggen dat ik -vanaf de foto’s te beoordelen- niet zo wild ben van het bandje. Hoe bevalt ie in de praktijk ?

Paul.

Paul Jenner Schreef:

Erg mooi klokje.

Ik moet zeggen dat ik -vanaf de foto’s te
beoordelen- niet zo wild ben van het bandje. Hoe
bevalt ie in de praktijk ?

Paul.

Hi Paul,

dat was ook mijn gedachte, maar het bandje is echt top qua afwerking en kwaliteit. Hij draagt door de vormgeving wel erg comfortabel.

Qua uiterlijk, helemaal met je eens, het past niet helemaal bij het horloge. Daarom heb ik ook de Anvil besteld die het horloge direct een geheel andere uitstraling geeft. Ik draag hem momenteel ook op de zwarte velcro, een band gemaakt voor de Sumo, super comfortabel.

De originele band is net te klein/smal om het geheel de uitstraling te geven die ik het liefste zie, dus nog maar even een weekje wachten op de Anvil…zeker in de 22mm uitvoering is dat een groot verschil…hoop ik!

Groet,
Eric

Mooi, de mijne (blauwe) is bijna bij me… DHL heeft 'm onder zich. Hij gaat meteen naar Rob voor een saffierglas! In tegenstelling tot velen, vind ik de stalen band dus WEL helemaal goed. Juist de 20mm in combinatie met de maat van het horloge zelf, is heel traditioneel Seiko (denk maar eens aan de UFO).

Ik droeg mijn vorige vaak aan een band van Gasgasbones (eentje met blauw stiksel) of aan een Seiko velcro (jaha!) van Yobokies. Dat laatste zit echt het beste.

Menno

Hier een foto van Yobokies’ site:

Gefeliciteerd, mooi hoor. Goede ruil ook met de laguna qua prijs :slight_smile:

mcfr Schreef:

Gefeliciteerd, mooi hoor. Goede ruil ook met de
laguna qua prijs :slight_smile:

Ach, Marco, soms zitten dingen mee, soms niet…:)o

Groet,
Eric

Oh, even nog een vraagje! Het horloge ziet er op je foto’s relatief plat uit, is hij dat ook echt, of is het een optische illusie?

thieuster Schreef:

Mooi, de mijne (blauwe) is bijna bij me… DHL
heeft 'm onder zich. Hij gaat meteen naar Rob voor
een saffierglas! In tegenstelling tot velen, vind
ik de stalen band dus WEL helemaal goed. Juist de
20mm in combinatie met de maat van het horloge
zelf, is heel traditioneel Seiko (denk maar eens
aan de UFO).

Ik droeg mijn vorige vaak aan een band van
Gasgasbones (eentje met blauw stiksel) of aan een
Seiko velcro (jaha!) van Yobokies. Dat laatste zit
echt het beste.

Menno

http://i161.photobucket.com/albums/t208/yobokies/B
racelets%20and%20Straps/DSCN4721.jpg

Mooi, die band, Menno. Ik zal eens kijken op zijn site. Bedankt voor de tip!

Waarom heb je de vorige eigenlijk weg gedaan, als ik vragen mag?

Eric

thieuster Schreef:

Mooi, de mijne (blauwe) is bijna bij me… DHL
heeft 'm onder zich. Hij gaat meteen naar Rob voor
een saffierglas! In tegenstelling tot velen, vind
ik de stalen band dus WEL helemaal goed. Juist de
20mm in combinatie met de maat van het horloge
zelf, is heel traditioneel Seiko (denk maar eens
aan de UFO).

Ik droeg mijn vorige vaak aan een band van
Gasgasbones (eentje met blauw stiksel) of aan een
Seiko velcro (jaha!) van Yobokies. Dat laatste zit
echt het beste.

Menno

http://i161.photobucket.com/albums/t208/yobokies/B
racelets%20and%20Straps/DSCN4721.jpg

Man wat gaaf die Velcro!

Heel mooi Eric! Ik twijfel voor mezelf erg over het formaat. Kun je zeggen hoe groot hij draagt vergeleken met een 6309 of een 007?

EricPP Schreef:

mcfr Schreef:

Gefeliciteerd, mooi hoor. Goede ruil ook met de

Ach, Marco, soms zitten dingen mee, soms
niet…:)o

Groet,
Eric

En het mooiste is dat ik hetzelfde vind met de Laguna :-), dat noemen ze dus win-win…

(andere) Eric

JTrapman Schreef:

Oh, even nog een vraagje! Het horloge ziet er op
je foto’s relatief plat uit, is hij dat ook echt,
of is het een optische illusie?

He Jeroen,

Dat is denk ik een optische illusie, hij is net zo hoog als bijv. de Forty Four GMT.

Eric

poster Schreef:

EricPP Schreef:

mcfr Schreef:

Gefeliciteerd, mooi hoor. Goede ruil ook met
de

Ach, Marco, soms zitten dingen mee, soms
niet…:)o

Groet,
Eric

En het mooiste is dat ik hetzelfde vind met de
Laguna :-), dat noemen ze dus win-win…

(andere) Eric

Kijk, Eric, zo houden we elkaar tevreden, allemaal blij!

Groet,
Eric