Voor dat geld moet je al best een eind komen hoor. Daarbij denk ik ook dat het veilig is om te zeggen dat er horloges van 40 euro zijn die meer charisma hebben dan sommige horloges van duizenden euro’s.
Wat je eens zou kunnen doen en wat mij hielp in het begin is lekker meelezen en het blauwe gedeelte in de gaten houden. Er is zo veel en als je er zo een, twee, drie eentje tegen komt die perfect lijkt, is er de week erop een die net toch weer leuker/beter is.
Voor nu denk ik dat je eens moet kijken in de richting van de Tissot gentleman en Seiko SARB033/035. Iets boven budget, maar wellicht dat het je inspireert en er iets te vinden is wat erop lijkt.
Mocht je zeggen dat je zo veel mogelijk uit je centen wil halen, dan kan ik je ook nog San Martin of wat voor AliExpress horloge aanbevelen. Dit klinkt misschien wat stom, maar de kwaliteit en afwerking is echt ongeëvenaard voor het geld. Het zijn vaak wel homages, maar als je daar niet vies van bent zou ik je dat van harte aan kunnen bevelen!
Uiteraard gaat het er in de eerste plaats om wat je zelf mooi vindt. Het merk dat op de wijzerplaat staat is daaraan ondergeschikt-- als je het horloge niet mooi vindt kan er nog zo’n mooi merk op staan- dan ga je er toch geen plezier aan beleven (en het uiteindelijk toch niet dragen).
Kijken en oriënteren! Er is heel veel moois beschikbaar, ook zeker voor jouw budget. Over het algemeen zou ik kijken naar merken die een geschiedenis in horloges hebben zoals o.a. Seiko, Casio, Oriënt, Citizen en wegblijven van modemerken zoals Diesel, Tommy Hilfiger, Gucci, Fossil, MVMT, Daniel Wellington en dergelijke. Bij die laatste categorie kun je ervan uitgaan dat je heel veel teveel betaalt voor een kwalitatief uitermate teleurstellend product.
Oriënt is al door een aantal mensen genoemd, maar als je op zoek bent naar een quartz zou ik ook zeker Casio niet voorbij lopen-- de Edifice-lijn zijn zeker mooie en goed gebouwde horloges, tegen een keurige prijs! De prijzen van Seiko zijn redelijk gestegen de laatste jaren en ik denk niet dat zij nog de min of meer automatische keuze zijn als entree in de horlogewereld-- waarmee ik niet wil zeggen dat een Seiko 5 (al dan niet Sports) een slechte keuze zou zijn.
Als je horloge niet nieuw hoeft te zijn komt hier op het blauwe gedeelte een keur aan horloges voorbij waar vaak “de kop vanaf” is waardoor zelfs oorspronkelijk duurdere horloges binnen bereik komen. Blader er eens doorheen!
Het belangrijkste is dat je een horloge uitkiest dat je aanspreekt, en dat een poosje mee kan- van een goed horloge heb je jaren plezier!
Het hangt er een beetje vanaf wat je wil … met het budget wat je voor ogen hebt kom je doorgaans het meest uit op Quartz horloges … daarin is denk ik best veel te kiezen … als je focus op automatische horloges ligt wordt je wel beperkt … dan zou ik kijken naar Oriënt, Seiko 5, … maar ik heb ze zelf overigens nooit gehad dus andere forumleden kunnen je beter informeren of dit kwalitatief wat is … als je in staat bent om je budget wat op te hogen: ik heb toevallig gisteren een Hamilton khaki field automaat besteld bij een Duitse grijze handelaar, waarvan het horloge nu onderweg is … die was 450,- en hoewel misschien enigszins vloeken in de kerk koop je voor iets meer dan 400,- ook een duikhorloge van Steinhart. Qua originaliteit schurkt het naastig aan Rolex, maar ik heb er onlangs 2 in handen gehad en ik vind dat ze verdomd veel kwaliteit leveren voor het aankoopbedrag!
Welkom, Walter en nog veel plezier op ons forum. Het is al eerder gezegd. Al brandt het geld in je broekzak, eerst een poosje lezen op het forum doet wonderen.
als je op zoek bent naar een alledaags horloge dat je eigenlijk overal mee kan dragen zou ik eens kijken naar de Orient kamasu mako 3.
heeft tegenwoordig ook saffierglas en het belangrijkste zijn eigen stijl, niet een directe kopie van een submariner.
voordat je iets gaat kopen zou ik eerst eens naar een winkel gaan en kijken wat je mooi vind staan bij jezelf. op het internet heb ik al zovaak gehad dat ik dacht … “wat ziet dit horloge er groot uit”… en in het echt ziet het compleet anders uit en kleiner vaak.
Wat je ook koopt, koop iets waar je gek op bent en niet omdat andere het mooi vinden.
Welkom Walter! Misschien is dit iets voor je, staat hier in het blauwe gedeelte. Vind ik zelf erg tof maar zeker ook veelzijdig. TK: Tissot PRX blauw
Succes met de zoektocht!