Nieuw fenomeen in het blauwe deel: "Dit is een particuliere verkoop..."

Ik zie verkopers in het blauwe deel duidelijk maken dat het een particuliere verkoop betreft. Daarbij verschijnen dan teksten als: “Dit is particuliere verkoop, ik bied geen retourname en garantie op hetgeen aangeboden”.

Een trend die mogelijk uit Duitsland is overgenomen. Maar het lijkt me in het blauwe deel evident dat het een particuliere betreft, dat is immers de forumregel.

Dan houden we over “ik bied geen retourname en garantie op hetgeen aangeboden”. Hoewel ik de insteek begrijp, vind ik het wel kort door de bocht.

Het kan niet zijn dat als je iets verkoopt dat, laten we zeggen, afwijkt van de omschrijving, je fluitend op je uitgesloten aansprakelijkheid kunt terugvallen.

Lijkt me niet de forum’s.

Andere meningen?

38 likes

Helemaal mee eens.

Mensen die dit al in een advertentie vermelden zouden een waarschuwing moeten krijgen en als zij toch voet bij stuk houden, hun ad verwijderen.

7 likes

Het lijkt me zowel tegen de geest als de regels van het forum in.

Marktplaats gedrag. Zou graag een oordeel van de beheerder hier over hebben @Jur.

Zo ga je niet om op een interne “markt” voor liefhebbers :disappointed_relieved:

2 likes

Ik denk dat dit vrij lastig gaat worden. Ik denk dat wat je verkoopt aan de omschrijving moet voldoen. Maw, daar kun je iemand nog wel aan houden. Maar als je het na openen niet direct retour geeft aan de postbode, wie garandeert dan dat je het object niet hebt laten vallen? Als je het 24u later terugstuurt onder de noemer: ‘loopt niet’ wie garandeert mij dan dat je het niet in de gootsteen hebt laten vallen en daarna in een bakje rijst gelegd hebt zodat er geen watersporen meer zijn?

Bij 2e hands goederen met verlopen fabrieksgarantie wordt het allemaal vrij lastig denk ik - juridisch gezien.

Daarom: spreek af. Kijk en beoordeel. Koop dan pas. Of bij kleinere bedragen, neem risico en vertrouw op sympathie gebouwd op forumspirit. Reken juridisch nergens op.

Dat is in ieder geval hoe ik erin sta.

42 likes

Helemaal eens, en bij voorkeur gewoon lekker afhalen anders neem je zelf bewust een risico.

5 likes

En “verzending op risico van de koper” is ook iets wat ik op internationale fora (tz-uk) niet tegenkom, daar is het net heel erg expliciet andersom, de verkoper moet er daar voor zorgen dat het horloge goed verpakt en verzekerd verstuurd wordt.

Maar ik zeg het als verkoper hier ook…het valt me hier gewoon op en ik weet niet of het als het er op aankomt wel wettelijk is…

1 like

Dat krijg je met al die (al dan niet stiekeme) handelaren hier. Al komt het waarschijnlijk ook door mensen die na een deal plotseling gaan mekkeren

6 likes

Als foto’s en beschrijvingen duidelijk zijn, maar de koper toch het horloge minder mooi vind dan verwacht en daardoor wil afzien, snap ik dat het lastig wordt. Ik heb ook eens een horloge verkocht met beschadigingen. Deze heb ik goed op de foto gezet. De koper zei vervolgens dat hij de beschadigingen ergen vond dan de foto deed lijken. Tja… ik zou zeggen: haal hem op, dan zie je het. Het zou betekenen dat je als verkoper dan weer een horloge terug krijgt met misschien wel meer beschadigingen. Koper kan ophalen en oordelen óf zelf een risico nemen vind ik.

Overigens: zou ik een horloge opsturen en de koper zegt dat hij niet meer loopt, dan zou ik uiteraard het horloge terugnemen omdat ik wel een eerlijke verkoop wil en geen troep verkoop.

1 like

de vraag is alleen: kun je verwachten van een particulier dat hij een horloge opstuurt en 14 dagen retourrecht geeft. Naast verkopers kunnen ook kopers kunnen zeer oneerlijk zijn helaas.

2 likes

Ben geen jurist, maar het is mij vooral te doen om de factor “postbezorging”. Als verzender weet ik dat ik het heb ingeleverd, maar een pakket kan kwijt raken in de post.

Bij een koop bij webwinkel zijn zij verantwoordelijk.
Tussen consumenten is het afhankelijk van onderlinge afspraken.

Als een pakket kwijt raakt… tja. Ik wil dan niet terug betalen…

Oneerlijk gedrag. Simpel, gewoon een levenslange ban. Ik heb het sowieso gehad met het marktplaats gedrag van sommige gebruikers hier. Juridisch kun je hele bomen opzetten. Op het moment dat dat de weg hier gaat worden kun je tent wel sluiten. De charme van het forum is dat men iets voor elkaar over heeft. Gaat er eens iets mis dan los je dit samen op, ben je daar niet toe in staat ga dan lekker op marktplaats zitten en blijf hier weg.

18 likes

Horloge moet wel werken als beschreven natuurlijk. Maar stel na een paar maanden gaat er iets stuk, door iets wat de verkoper ook niet kon weten, dan lijkt het me logisch dat je niet terug naar de verkoper op HF gaat voor ‘garantie’.

Zo logisch dat ik het er niet bij zet overigens.

13 likes

Das een webwinkel ding. Tussen particulieren heb je nergens recht op volgens mij.

Want?

Dit is voor mijn oneerlijk gedrag als je dat met je “want” bedoelt.

Dacht dat je reageerde op de zichttermijn van 14 dagen.

Dat vind ik anders dan hetgeen ik heb beschreven. Daar berust het niet op een afwijking en daarmee vind ik dat ook risico voor de koper.

Dit vind ik dan weer lastig… ervanuitgaande dat t liep en je het goed verpakt verstuurd hebt… wie zegt dat de koper het niet kapot gemaakt heeft of heeft laten vallen.

Overigens zijn mijn aankopen/verkopen via het forum/MP tot nu toe altijd vlekkeloos verlopen…

2 likes

Huh? Heb je nooit Ally McBeal of Suits gekeken? :joy:

Ik adverteer altijd met ophalen. Bij bezorging wil ik niet verantwoordelijk zijn voor de wanpraktijken van PostNL! Wel met track&trace natuurlijk. Dit risico sluit is dus uit.

1 like

Lastig, maar ik ga toch uiteindelijk uit van het goede van de mens. Ik zou overigens eerst het horloge willen ontvangen tot ik overga tot betaling. Dan kun je ook inderdaad zien of het horloge uberhaupt wel in dezelfde staat terugkomt

Succes dan. Ik Kan me voorstellen dat dit bij jou dan vaak een punt van discussie is. Ik zou nooit een horloge of iets anders opsturen vóór betaling heeft plaatsgevonden.