Nieuw fenomeen in het blauwe deel: "Dit is een particuliere verkoop..."

Nee… maar daarnaast denk ik dat een aanzienlijk deel van HF wel juridisch is onderlegd :smile:… en heb geen zin in juridische praat. Ben :large_blue_circle::bear: niet.

Waarschijnlijk doe ik hetzelfde…

Bij een retour? Nee hoor. Ik wil best coulant zijn en een koop “ongedaan maken” maar geld krijg je pas terug als ik m heb, tevreden ben dat er niet gerommeld is en t in dezelfde staat is als toen ik verzond.

5 likes

Lastig, vertrouwen is goed, maar soms is controle nodig helaas.

Oh sorry, ik dacht bij een aankoop.

2 likes

Ik probeer duidelijke foto’s te maken en doe er nu een timegrapher foto bij. Benoem beschadigingen/mij bekende problemen. Ben zelf wel kritisch… dus beschrijf horloges waar ik vanaf wil ook zo.

De rest is coulance wat mij betreft.

Ik ben wel benieuwd welke gedrag van sommige HF-leden daar onder valt?!

1 like

Huh? :astonished: Kan dat hier op het forum?

Dat denkt een aanziendeel deel van HF ook van zichzelf, maar dat maakt het nog niet waar :joy:

12 likes

De regel ansich vind ik ook een beetje onzinnig, maar misschien komt het voort uit een ervaring waarbij iemand moeilijk ging doen. Als iets meteen kapot blijkt, dan lijkt het me logisch dat je er samen uit probeert te komen. Niet zoals omschreven is al een stuk subjectiever (wat is een staat van 9 uit 10?), maar wat als de koper hem gewoon niet mooi vindt?

Misschien moet men ook een regel opnemen mbt afterpay mogelijkheden :joy:. ik zal dit nooit doen

1 like

OTot nu toe heb ik hier gekocht en verkocht met vertrouwen dat telkens ook van de andere kant gegeven werd. Dát is voor mij de charme van een club als het HF :ok_hand:t3:!
Ik handel op bescheiden schaal, maar als ik hier iets koop is het om te dragen.
De enkele keer dat er iets mis was met de kwaliteit werd het vriendschappelijk opgelost, prettig gewoon, hoop dat het zo blijft en dat we ons niet hoeven te beroepen op “juridische” teksten :crossed_fingers:t3: :kissing_heart:.

7 likes

Ik denk dat er veel juristen horloge mensen zijn…

3 likes

“Geen garantie”=Er is iets vreselijks mis waardoor ik er dringend vanaf wil

1 like

Omdat de geciteerde zin van de TS letterlijk uit mijn advertentie komt (maar in andere vormen ook in andere advertenties staat) zal ik ook even reageren.
Ik sta 100% achter de kwaliteit van de horloges die ik aanbied en probeer in mijn advertentie zo compleet mogelijk te zijn. Mocht er onverhoopt toch een probleem zijn, veroorzaakt door transport of andere verwachtingen van de koper dan is mijn ervaring in de afgelopen 10 jaar dat beide partijen ‘des forums’ in gesprek gaan en er zonder veel omwegen een oplossing gevonden wordt.

Wat ik met de regel over retourname en garantie wil uitdrukken is dat een koper niet per definitie de rechten heeft zoals hij dat van bv. webwinkels gewend is (wellicht en gelukkig voor veel leden vanzelfsprekend). In enkele gevallen in de afgelopen 2 jaar heb ik discussies gehad met kopers, die bv. meenden het horloge terug te moeten kunnen sturen omdat het toch te groot op de pols valt, of, omdat ze het horloge ná aankoop ergens anders toch voor een betere prijs hebben gevonden … Dat is het type aanspraak dat ik met mijn ‘disclaimer’ probeer voor te zijn want daar heb ik als verkoper geen verantwoordelijkheid voor. Mogelijk wat overdreven (en inderdaad geïnspireerd door Duitse Ebay advertenties), maar niet als escape en om

:wink:

22 likes

Daar heb ik op zich wel begrip voor. Wat jammer is dat het daarmee meteen zo’n juridisch karakter krijgt, en dat is nou juist niet wat je als vriendschappelijk forum wilt.

5 likes

Ik bedoel meer in de zin van ‘als er iets mijn met mijn horloge is dar ik heb verkocht’ en die gene wil hem retouren, dan wil ik eerst mijn horloge terug hebben, voordat ik het geld retour geef.

1 like

@Sebastiaan bedoelde bij een retour. Als een koper na een verkoop van de koop af wil zien.

2 likes

Vraag mij even oprecht af hoe de beide partijen dat gaan “bewijzen”. Neem je dan veel foto’s die niet allemaal in de advertentie staan maar als back-up/bewijs worden bewaard?

Ik ga zelf ook uit van het goede van de mens en gelukkig heb ik dit soort discussies over niet werken, andere staat etc (nog) niet gehad.

Ik vind ook dat als er iets is wat niet klopt dat dat gewoon tussen de partijen wordt opgelost.

1 like

Ben ik het principieel helemaal mee eens, ik had eerlijk gezegd ook überhaupt niet verwacht dat het bij anderen zou kunnen overkomen als

Dat is natuurlijk niet de indruk die ik in advertenties wil wekken :joy:

Nu dat ik er verder over nadenk laat ik de disclaimer in de toekomst waarschijnlijk gewoon weer weg. :smile:

1 like

inderdaad. Er wordt gedaan alsof het ‘heel juridische is’ of

en dergelijke. Maar ik weet zeker dat het gros hier de beste bedoelingen heeft en ook coulance toont. Hier op het forum gaan we gewoon met elkaar in gesprek, ipv elkaar te belazeren.

2 likes

Ik begrijp wel waarom leden expliciet vermelden dat er ‘geen recht op retour’ is. De ‘hedendaagse consument’ (blabla…) koopt tegenwoordig alles maar online en het liefst in 4 maten tegelijk, want je kan het toch weer gratis retour sturen. Voor mij is het duidelijk dat dat bij een koop tussen particulieren niet zo werkt, maar dat geldt lang niet voor iedereen.

Even een horloge in het blauwe hoekje ‘bestellen’ want als het horloge me toch niet staat kan ik hem toch binnen 14 dagen terug sturen? Ja toch?? :penguin:

7 likes

Doe ik ook altijd. Ik ben geen handelaar dus ik kan dat niet aanbieden. Als er onverhoopt iets is, dan probeer ik wel coulant te zijn en in oplossingen te denken. Maar het is de toon die de muziek maakt.

Ik heb hier ooit een akkefietje gehad omtrent een horlogedoos die postNL kwijt had gemaakt. Het forumlid “pakte” mij op het feit dat dit niet in de advertentie stond, en wilde zijn geld terug. Om dat gezeik in de toekomst te voorkomen, zet ik dat er tegenwoordig erbij.

Haha schei uit man :joy: het is des forum om dingen van de markt te plukken en met een premium op je website/instagram te zetten. Het is des forum om te lowballen op marktconforme vraagprijzen. Het aantal liefhebbers hier is maar 10% van het ledenbestand, en bij hun bestaat forumspirit nog wel. Voor die overige 90% heb je disclaimers in je ad.

22 likes