Nieuw hier EN onbekend horloge

Hoi, ik kijk al een tijdje mee en vond het nu wel tijd om me aan te melden.

Ik was vandaag in de kast van m’n pa aan het snuffen en kwam daar deze beauty tegen. Na even geschud te hebben liep ie meteen en inmiddels uren later loopt hij nog steeds. En op tijd!

Het is een eind jaren 60, begin jaren 70 automaat voorzover ik heb kunnen achterhalen. 2 uur googelen heeft verder niets opgeleverd.

Als iemand enig idee heeft hoor ik het graag. Ik ga hem nu uit elkaar halen om de staat van het binnenwerk te bekijken. Verder begin ik met het glas te polijsten. Nadere foto’s volgen!

Er bestond wel een Heika AG in Zwitserland. Dit was een handelshuis. Zijn in 2004 opgeheven. Misschien heeft het er iets mee te maken.

Groet,

Paul
Leeuwarden

Welkom! Helaas kan ik je niets vertellen over het uurwerk maar chapeau dat je bij je eerste post meteen een leuke foto hebt weten te plaatsen. (tu)

Ik heb net het horloge schoongemaakt en het dekseltje er afgewipt. Het loopwerk is in prima staat al zit er wel wat stof aan de binnenkant van de ring. Het is een 26 jewels loopwerkje, ziet er fraai uit. Als ie stil staat maak ik 'm opnieuw open en neem ik wat foto’s.

gr,rob

Mijn beste,

Welkom op dit magnifieke horlogeforum.
Je zal je draai hier snel hebben gevonden en met het lezen van de verschillende horlogeposten de materie der horlogemagie weten te doorgronden.

Het advies omtrent merk, historie en de technische zaken van dit horloge laat ik graag over aan de deskundigen welke hier in ruime mate op het forum aanwezig zijn. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Dit is wel leuk. We zijn inmiddels 32 uur verder en het horloge loopt nog steeds met een afwijking van slechts 5 seconden. Ik wordt nu toch wel erg benieuwd naar de achtergrond…

Het is een klassieker! Om meer te weten te komen heb ik een mail naar een duits horloge museum gestuurd en een dag later heb ik al antwoord. Nu snel een bijpassende blauwe leren band monteren en dan is ie af. Morgen de foto’s.


Die Uhr stammt aus Pforzheim und müsste in den 70er Jahren hergestellt worden sein. Ich glaube bei dem Gehäuse handelt es sich um ein Stahlgehäuse der Firma Richard Pfisterer, evtl an der Bodenaufschrift RP oder discusafe zu erkennen.

Das Automatic-Werk dürfte von PUW oder Durowe stammen. Das Uhrband ist wohl später montiert worden - günstiges Fernostprodukt, das es seit etwa 1980 im Handel gibt.

Über Karl Heintz ist mir nichts bekannt es gibt aber noch eine Firma “Heinz Uhren”, die sich hinter dem Namen verbergen könnte.

Dieser Typ von Uhr wurde meist mit blauem oder schwarzem Lederband ausgeliefert. Es ist ein echter Klassiker.

Beste Uhrengrüße aus Pforzheim
Hansjörg Vollmer

Ik ben benieuwd naar de veranderingen en opknapbeurd. Het is een leuk horloge.

Hallo Rob,

Welkom op dit bijzondere forum! Aan je berichtjes te lezen heb je er behoorlijk veel zin in. Da’s altijd leuk om te zien. :slight_smile:
En je hebt duidelijk interesse in horloges!

Over jouw fraaie vondst kan ik je niets zinnigs vertellen, maar dit soort vondsten is wel altijd leuk! Lekker dragen en vooral van genieten!! (tu) En niet boos op ons worden als je merkt dat 't allemaal verslavend werkt… :wink:

Hallo blackSP

Welkom op dit forum. En zo te zien al meteen aan het ‘sleutelen’. Bij mij loopt het (helaas) niet zo’n vaart, dat gesleutel.
Maar ik kan de foto van het horloge niet zien. Enig idee?

Groeten, Tom Vreeken.

Leuk hier, gaat me geld kosten, ik zie nu al weer ongeplande uitgaven in het verschiet…

Ik heb de boel wat opgekalefaterd, de krassen zijn van de behuizing af en het glas is gepolijst, je kan er weer fatsoenlijk doorheen kijken. Het blijkt echter dat het bovenste ‘ding’, dat rond draait op beweging, wat moeilijk ronddraait. Ik ga 'm dus wegbrengen om hem te laten reinigingen etc. Verder loopt ie als een tierelier, als ie is opgewonden heeft ie ongeveer 40 uur gang reserve. Niet slecht voor zo’n oudje!

Hebben jullie een idee wat zo’n schoonmaakbeurt mag kosten?

Overigens, ik heb nog een Omega Speedmaster uit 2006 en een Omega kaliber 266 uit ongeveer 1952. Ik zal wat foto’s plaatsten als de Speedmaster terug is uit Zwitserland (er zat wat vocht in de kast…)


Leuk en apart horloge; trouwens ook heel erg goede service van dat Duitse museum zeg, daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben!
Dat bovenste ding wat ronddraait is de rotor om het PUW uurwerk automatisch op te winden, maar op jouw horloge ontbreekt zo te zien het komplete rotorgewicht, hopelijk zijn zulke onderdelen nog te vinden!

Groet,
Paul

He Paul. Waar zit dat rotor gewicht dan precies? Op de rotor, eraan of eronder?

Hoi Rob,

het gewicht zit normaal gesproken vast aan de buitenkant van de rotor:

op jouw horloge zit enkel de naaf nog, automatisch opwinden zal dus niet werken; ik denk dat je op zoek moet naar een komplete rotor.

Het plaatje is geleend van Ranfft.

Groet,
Paul

Mmmm, dat zal wel niet lukken aangezien zo ongeveer niemand van dit type heeft gehoord. Ik zal er nog 'ns een mail naar dat museum aan wagen.
Maar kan er niet een andere rotor met de zelfde maat op worden geplaatst? Dat zou het probleem oplossen natuurlijk.

Hebben jullie overigens wat links naar goede technische sites? (Wikipedia is toch vrij oppervlakkig).

Thanks!

Nou, 't zal wel meevallen, van die PUW uurwerkjes zijn er wel meer als 1 gemaakt hoor… Gewoon zoeken naar een uurwerkje op Ebay of op de Rikketik of zo, wel even kijken wat precies het kalibernummer is (staat meestal wel ergens onder de balans ingeslagen, 1560 misschien?) want je moet wel precies de goede rotor hebben, zijn niet uitwisselbaar tussen verschillende kalibers en/of merken.

Groet,
Paul

De firma Richard Pfisterer bestaat niet meer onder die naam, het heet nu Reister en Nittel GmbH in Keltern bij Pforzheim.
Je kan proberen ze een mailtje te sturen met een foto. Wie weet is er nog een oldtimer, die die kast kent.
Overigens, als ik het me goed herinner, maar we hebben het nu over de jaren 70/80, maakte Richard Pfisterer waterdichte kasten met een drukbodem volgens een speciaal patent. Jouw horloge ziet eruit alsof het een schroefbodem heeft, of zie ik dat verkeerd?

Succes

Maurits, deze heeft een druk bodem met rubber afdicht ringetje. Ziet er niet speciaal uit maar is wel 30m waterdicht (maar ga ik niet uitproberen :slight_smile: