Nieuw hier, tevens een "projectje"

Goeiemiddag,

Het lijkt me wel zo netjes om mezelf even te introduceren.
Van beroep ben ik gereedschapmaker, met een voorliefde voor “kleine mechaniekjes”… ik zit dus ook regelmatig op Youtube filmpjes van horlogemakers te bekijken…

Ik bezit wel een bijzonder horloge, maar het is geen duur exemplaar van een exclusief merk… hij begon zijn “leven” in 1989 toen ik em kocht als een gewone Quartz Seiko…
In de eerste jaren na aanschaf vervulde ik mijn militaire dienstplicht, en werkte ik als lasser… desastreus voor een horloge…kast… het uurwerkje bleef gewoon lopen.

Toen ik als gereedschapmaker eens een reststukje van een Poedermetallurgisch koudwerkstaal in mijn handen kreeg… was het besluit dan ook snel genomen… niet gehinderd door enige kennis van het horlogemakersvak, heb ik met beperkte middelen de oude kast opengewipt, het uurwerkje eruit gepeuterd, en de kast opgemeten…
Met die maten, een nieuwe kast ontworpen, en in de pauzes op mijn werk van dat reststukje speciaalstaal een nieuwe kast gemaakt… eerst de holte voor het uurwerk gefreesd, toen het materiaal omgedraaid, en de zitting voor het glas gefreesd, waarna ik op de draaibank de voorzijde van de kast kon bewerken…

als laatste de zitting en boring voor de kroon erin gefreesd en geboord…
en thuis 2 dagen bezig geweest met het polijsten… dit staal is veel harder dan RVS, dus dat kostte de nodige zweetdruppels…

Uiteindelijk dus een nieuw glas, met ring besteld, de tubus uit het oude kastje overgezet in de nieuwe, en vervolgens het uurwerk erin… stiftje op zijn plek… deksel erop, bandje eraan… en Presto!

Degelijk, elegant, en zeldzamer dan welk merkhorloge dan ook…

Arie is tevree… :~

Hey Arie,

Ik lees met verwondering jou voorstelling. Ik zit ook in de mechanische branche maar dit lijkt me toch niet zo evident te zijn geweest :#
Proficiat !

Hartelijk welkom ,mijn petje af ,prachtig gemaakt. :}

Welkom en wat een geweldig project. Ziet er goed uit!

Welkom :}

Dank,

Ik heb 't vak van gereedschapmaker geleerd in de praktijk… zo ben ik ook met horloges begonnen.
Nou is de nieuwe kast voor de oude Seiko een vrij simpel projectje geweest…
more to come, maar daar open ik wel een ander topicje voor…

Gaaf! En welkom.

Knap! Petje af! En welkom uiteraard!

doe het je niet na.

Welkom.

Groet
herman

Arie, wat een leuk verhaal en mooi project! Welkom hier!

Mijn beste,

Ik sluit mij hier volmondig bij aan!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Welkom Arie, interessant en een leuk verslag (tu)

Ook van mij een hartelijk welkom, ik heb je andere topic met veel plezier en open mond zitten lezen en bekijken.
Een waardevol nieuw lid naar mijn idee.

groetjes

Lenno

Knap en welkom!

Welkom,en hoe gemakkelijk lijkt het wat je maakt, zeker op de manier zoals je het
vertelt en laat zien wat je doet.(tu)

Welkom, en mooi verhaal! Er zijn er hier maar weinigen die dit kunnen (ik helaas ook niet).

Ben benieuwd naar je volgende projecten.

Leuke topics die je post, welkom! :slight_smile:

Welkom en geweldig leuk om te zien/lezen waar je mee bezig bent (tu)

mvg

van harte welkom en petje af voor de prestatie!

Beste Arie,
Je hebt in ieder geval al een hoop kabaal gemaakt!L
Jan