Onlangs hoorde ik van een goede maat die, tegen mijn advies in, een horloge kocht op vakantie in Italië, dat zijn nieuwe horloge 45 min. tot een uur vooruitloopt binnen een periode van 12 uur nadat hij het meerdere malen op tijd zette.
Het gaat hierbij om een nieuw horloge met een van een Sellita SW200-1 afgeleid uurwerkje van iets meer dan EUR 1000,- van een niet onbekend merk. Gekocht heeft hij het bij een AD op de laatste dag van zijn vakantie en is inmiddels weer terug in NL
Nu hoorde ik dat als horloges niet op tijd lopen je je normaliter niet kunt beroepen op garantie en dat je het beste naar een willekeurige horlogemaker kunt gaan om het horloge te laten afregelen. Gelet op de, in mijn ogen, toch zeer grote afwijking, vraag ik mij af of opnieuw afregelen wel de oplossing is en of je zoiets moet accepteren. Ik kan het me eigenlijk nauwelijks voorstellen.
Ik zou dankbar zijn als iemand mij iets zou kunnen vertellen over de mogelijke oorzaak van de afwijking en hoe dat zit met herstel of vervanging onder garantie.
Als het zoveel voor loopt, lijkt het gemagnetiseerd te zijn.
De versimpelde versie, doordat de veer magnetisch is geworden “trekt” deze te hard en loopt het voor.
Het kan komen door bijvoorbeeld te lang, te dichtbij een zware batterij gelegen te hebben. Of door magnetische velden vanwege scanpoorten op vliegvelden, te dichtbij een stroomkabel in de vitrine gelegen, etc.
Een willekeurige juwelier zou als het goed is een demagnetiseerapparaatje moeten hebben.
Je kunt dan namelijk bij een lokale NL AD binnenstappen en je beroepen op internationale of Europese garantie.
Alternatief kan je vriend bij een willekeurige horlogemaker binnenstappen met de vraag het horloge te demagnetiseren, of zelf aan de slag gaan met zo’n apparaatje. Als dat niet helpt -of het juist erger maakt- kan je vriend zich altijd alsnog op de garantie beroepen.
De magnetisering als oorzaak klinkt plausibel. Ik zal het doorgeven Thx.
Dat ik adviseerde geen horloge in Italië te kopen, was 'm vooral gelegen in het feit dat hij eerder mijn mening vroeg over een vintage Longines van meer dan 7k te koop bij een grijze muis. Dat blijf ik een riskant idee vinden. Maar goed. Wellicht allemaal onterecht. Ook in dit geval denk ik dan maar: beter voorkomen dan genezen.