Nieuw horloge loopt bijna heel uur voor

7k voor een Longines, daar gaat het al fout.

4 likes

Eens!

Waarom zo vaag? Wat heeft ie gekocht?

Magnetisme, het is al meerdere malen gezegd. Simpelweg even door een degausser (laten) halen bij een AD die het merk doet.

Onzin. Als een horloge binnen de door de fabrikant gestelde specificatie loopt (zeg dat ze -20 tot +25 seconden per dag garanderen, en jij bent niet blij met -15) dan gaan ze er niks aan doen, omdat het horloge voldoet aan de specificatie.

Maar +45 minuten binnen 12 uur is een gemagnetiseerd horloge. Of dat garantie is is een tweede, voor hetzelfde geld heeft hij met z’n horloge om een luidspreker staan bouwen met een sterke magneet er in. Los van de culpabiliteit loopt het horloge dus buiten de specificatie, en zou dat onder garantie moeten vallen als hij niks raars met magneten heeft gedaan.

Hoe dan ook, het is voor een AD echt drie minuten werk om 'm even te de-magnetiseren. :+1:

Overigens hoeft hij het niet bij een AD gekocht te hebben. Ook als je horloges grijs koopt zit er gewoon een garantiekaart bij, en met het bewijs van aanschaf (de bon) kom je er ook gewoon. Mijn lokale juwelier doet daar bijvoorbeeld echt niet moeilijk over.

Voordat we dit te veel vinden, wederom, wat voor Longines was het?

Je hult alles in nevelen, dat vind ik niet leuk. :slight_smile:

5 likes

Oh nou. Als het zo belangrijk is…
Het gekochte horloge is een Frederique Constant FC-303MN5B4. Not my cup of tea, maar uiteindelijk moet HIJ het mooi vinden en niet ik.

Die Longines was een Honour and Glory als ik me niet vergis. Maar maakt ook niet uit of dat te veel is of niet. Zulke bedragen zou ik -als leek- niet uitgeven bij een grijze sjacheraar. Risico zou het me gewoon niet waard zijn.

Hartstikke leuk ding! Ik ben wel van de dressertjes met een guilloche-achtig wijzerplaatje. Het is geen goedkoop ding. Ik weet niet of ik het horloge 1000 ballen waard vind, maar het is zeker een mooi klassiek dressertje.

Maar inderdaad, het FC303 caliber is letterlijk een SW200. Vrijwel ongemodificeerd als ik naar de foto’s kijk.

Er staat van FC niet bij of het Standard of Top grade is, maar het ziet er uit alsof het standaard of elabore is, dus mag hij waarschijnlijk -12 - +30 lopen per dag. Of -7 - +20.

Ach. Bij wie dan wel? Want de vintage markt is een mijnenveld, ook als je een AD binnenloopt om iets tweedehands te kopen. :slight_smile:

Want je bent bekend met de verkoper ? Lekker om dat zomaar te zeggen.

Wow. Ben het gewoon een keer met je eens :+1:

Tot nu toe altijd verborgen problemen gehad. Maar goed, zijn wel de leukste horloges.

Italië is een lastig land. De mooiste horloges zijn er verkocht en er is veel vraag en aanbod in mooie vintage… maar ook de grootste geredialde rommel komt er vandaan.

Goed opletten dus :zipper_mouth_face:

3 likes

Oh ik vind die blauwe gedeeltelijk geguillocheerde wijzerplaat ook niet onaardig. Ben zelf ook meer van de elegantere horloges. Zelf zou ik echter nooit kiezen voor goud/rosé icm met blauwe plaat. Ook de combi van indices en Romeinse cijfers treft mijn smaak niet helemaal. Maar as said. Iemand anders moet het mooi vinden.

Vintage is ook een mijnenveld. Daarom zou ik ook niet zo snel vintage kopen. Kan het immers niet beoordelen en op waarde schatten, dus daarom brand ik mijn vingers er nu niet aan. Al helemaal niet voor zo’n bedrag. Maar goed we dwalen af. De vraag ging hier ook niet over of Italië nou een geschikt land is om vintage horloges te kopen van partijen niet zijnde AD. Gelukkig lijkt de oorzaak voor het probleem nu helder en kan ik daar iets mee. Veel dank voor de heldere uitleg.

2 likes

Even het technische verhaal - was een beetje de klok en de klepel eerder in het draadje (geeft niet hoor). Het punt is vooral dat de windingen van de balansveer (er zijn twee veren, de andere is de opwindveer) tegen elkaar aan zullen kleven.

Je balansveer hoeft maar een fractie gemagnetiseerd te zijn om het horloge al te laten lopen als een natte krant. Als het echt erg is, kleven er meerdere windingen tegen elkaar. De effectieve lengte van de balansveer wordt daardoor veel kleiner, alsof je de regulator veel verder in de plus hebt gezet dan normaal mogelijk is.

Ik heb een eenvoudige Zwitserse Etic, waarvan de Chinezen een kopie maken die een vijfde kost of zo. Is altijd een beetje trial and error; en alleen doen i.c.m. uitlezing op een afregelapparaat. Dan weet je tenminste meteen wat het resultaat is. :ok_hand:

Horloge er vlak boven houden, knop indrukken, en meteen daarop een vloeiende beweging van het apparaat weg (omhoog) maken.

8 likes

Ik zou voor een schorsing vragen. :+1:

3 likes

Wie heb je nu weer ontriefd PLP? :sweat_smile:

4 likes

Geen idee ik straal enkel liefde uit, de ontvanger zal zijn antenne niet juist hebben ingesteld.

7 likes

Iemand die twee weken lid is maar zich al zeer goed thuisvoelt. :slightly_smiling_face:
Goed genoeg om “Jur! Jur! Hij doet het weer” te roepen. Die zal niet blij zijn dat hij hier midden in de nacht voor moet opstaan. :grin:

Jur, als je hier inderdaad voor bent opgestaan, maak ik van de gelegenheid gebruik om te vragen waarom @Mafkees en ik TL-2 zijn geworden. Is het iets wat we hebben gezegd?

8 likes

Nou bedankt Blauwbeer, ik denk fijn krijg wat support.
Maar nee hoor gewoon even de eigen agenda pluggen. :face_with_monocle:

9 likes

Nou dan ga ik meteen even mijn ING App openen.
Verdorie, het staat er nog niet op…

6 likes

Ok boomer.

9 likes

Dag allemaal. Ik ga onder de zure lappen. Onder de melancholieke klanken van Peter Kingsbery.

2 likes

Ik ertussen, trusten

Als ik als katholiek dat allemaal had gevlagd de afgelopen jaren had Jur mij het forum afgesodemieterd.:sunglasses:

4 likes

Vertel maar eens wat waar staat over het gebruik van bastaardvloeken. Dan zal ik je vertellen wat er staat over querulanten :wink:

4 likes