Nieuw horloge, maar welke...

Dag allemaal,

Enige tijd geleden dat ik hier actief heb gepost. Studie, werk en privé etc. kwamen allemaal naar voren. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe horloge om eind dit jaar aan te schaffen. Dit ter gelegenheid van zowel het samenwonen met mijn vriendin en het (tegen die tijd) behalen van mijn scriptie en dus afronden van de opleiding. Het moet dus zowel in het teken staan van een nieuwe, prachtige periode met mijn geweldige wederhelft, alsmede een soort afsluiting voor iets wat mij de afgelopen jaren in de weg heeft gezeten om meer te bereiken op zakelijk front (oftewel: de studie).

Ter inspiratie: de volgende horloges staan enorm hoog op mijn wishlist, en ik wil graag een horloge met witte wijzerplaat. Is echter geen harde eis.

• Cartier Santos, denk de medium maar zal even passen bij de AD
  • Tag Heuer Monaco of Carrera
  • Breitling Navitimer
  • Omega Speedmaster/ Seamaster
  • Longines Hydroconquest of eentje van de Master Collection

Momenteel heb ik als meest uitgebreide horloge een Frederique Constant Slimline Perpetual Calendar met moonphase liggen. Dit is echter niks voor mij en gaat dan ook het llefst gisteren dan morgen de deur uit. Dus het mag best een simpel horloge zijn.

Hoor graag welke adviezen jullie eventueel hebben. Geniet van jullie zondag!

3 likes

Budget is 5k-10k??

1 like

Witte wijzerplaat?
De Santos dan! In Medium sowieso.

2 likes

Ik mis een Zenith (A384 bijv) in je lijstje.

2 likes

Met een witte plaat kan ik momenteel ook niks beters bedenken dan een Santos M of een Seamaster (wel op rubber).

1 like

Omega speedmaster met witte plaat
afbeelding

5 likes

Ik zou lekker voor een nieuwe Speedmaster gaan. Seamaster is ook altijd goed. Die is eventueel ook in een mooie uitvoering met witte plaat te vinden.

1 like

Gefeliciteerd allereerst met de te behalen mijlpalen en super om daar een horloge voor te kopen!

“I love you to the moon and back”-> dan past de Speedy je natuurlijk goed.

Hou je veel van je vriendin -> neem dan die Santos Medium, kan zij hem ook lekker dragen.

Serieus, ik zou voor Santos of Speedy gaan, mooie tijdloze modellen. En Santos met witte plaat, helemaal mooi, toch?

1 like

Yes!

Begin dit jaar het geluk te hebben gehad de Santos in Gent te mogen passen, en het is wel echt een betoverend horloge inderdaad.

1 like

Mooi idee zeg!

1 like

Je keuzes gaan trouwens wel alle kanten op en zijn ook een beetje de voor de hand liggende keuzes. Niks mis mee. Ik heb zelf ook 3 horloges uit de voorstellen die je doet.

Omdat je aangeeft dat je FC de deur uitgaat zou ik zelf voor een veelzijdig horloge gaan dat bij elke outfit past. De Aqua Terra (eventueel met witte plaat) is een mooi horloge.

6 likes

14 likes

8 likes

Welkom terug.

Gefeliciteerd met al die aanstaande wapenfeiten. Evengoed kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het een verschraling is wanneer je je studie als iets op het zakelijke front ziet. :slight_smile:

Ik hou er zelf ook niet van. Mijn meeste horloges zijn drie-handers, maar ik heb ook nog een verdwaalde chronograaf liggen, en twee stuks met een GMT wijzer.

Ik heb zo’n ding, en het zijn geweldige horloges. Ze zijn plat, comfortabel en ook uitstekend draagbaar op leer. Helaas zijn Richemont een stel greedy corporate cunts, dus als je een bandje wilt kun je niet meer naar Delugs toe, want die hebben ze met rechtzaken bedreigd. Je zult dus leer van Cartier moeten kopen. Evengoed is het het waard om er een dressy band bij te scoren. Ik heb wat frivolers, met cordovan en een cross stitch, maar toch.

Twee kleine nadeeltjes aan de Santos:

1. De bezel is van EverCowSteel gemaakt. Dat is een Cartier-eigen legering waar ze roestvast staal mengen met roomboter, voor die zijdezachte glans. Dit is wat een half jaar met een Santos doet, in huize Fate:

2. De band. Die is op papier heel vernuftig met die gereedschaps-loze aanpassing en die push button quick release. Maar je zit aan de banden van Cartier vast, en hij heeft noch snelverstelling, noch halve schakels, zodat ze pasvorm is wat het is. Voor mij draagt hij comfortabel, maar eigenlijk te los.

Dit leidt mij naar m’n volgende tip en direct m’n favoriete horloge:

Een Grand Seiko SBGW231. De varianten met lichtblauwe en zilveren linen/kirazuri dials zijn ook prachtig, maar gewoon de OG simpele GS is wat mij betreft een vingeroefening in schoonheid en ingetogenheid.

En hij is nog sterker dan de Santos ook. Gisteren reed er één of andere mafkees met een supermarkt kar tegen m’n horloge aan, en daarna heb ik er mee getuinierd, maar dat ding geeft, in schril contrast tot de duurdere Santos, geen krimp.

Uiteraard negeer ik verder alles wat je op die lijst had staan, want als ik binnen jouw kaders antwoord is het alleen ter bevestiging van jouw keuzes en niet ter inspiratie. Ik ben fan van lichte platen, en kan je een bloemlezing geven van wat er hier zo allemaal de revue is gepasseerd.

M’n twee favoriete witte dials ooit zijn uiteraard van Japanse huize. De ene is een Kirazuri patroon, de ander is een Washi-papieren wijzerplaat:

Dan volgt er een hele rits andere opties, van Sterling zilver tot aan sunbursts:

Pro-tip? Kijk nog eens naar Japan. :slight_smile:

Maar als we dan toch gaan dromen wil ik Zwitserland er niet buiten laten:

Niks beters bedenken dan een Santos en een Speedy… wat een armoe troef.

19 likes

Altijd leuk dit soort topics. Nog een paar opties waar ik vrolijk van word (naast vele van de hierboven gesuggereerde horloges):

10 likes

Nee. Ik wil niet weer over ziel beginnen, maar GS (en Credor al helemaal) krijgt hem op de een of andere manier gewoon niet gekieteld bij mij.
Niet met dezelfde beleving als Zwitsers of Duits in elk geval.
Ik weet het, dat ligt helemaal aan mezelf, maar dat ga ik zonder professionele hulp niet kunnen oplossen in mijn hoofd.

3 likes

Kijk. Dat zijn leuke ideeën. :ok_hand:

2 likes

Mooi voornemen.

Ik zou naast de door @MisterTaab aangedragen Club zeker nog andere modellen van Nomos overwegen. Bijvoorbeeld de Zürich Weltzeit:

Of de Metro:

Of de Metro Update:

4 likes

Horloges hebben, net als mensen, geen ziel. Althans, het is nog nooit bewezen. :slight_smile: Maar dan nog, een Santos en een Speedy? Kom op. Niet zo lui.

image

Kijk. Je was me voor. Ik heb voor @Flowert de Den Haag editie gekozen. Dan raakt ie misschien nog extra geïnspireerd.

6 likes