Nieuw horloge: suggesties als alternatief?

Goedemorgen Robert, gelukkig heb je nog even de tijd voor je zoektocht. Denk ook aan de hier genoemde Baltic, maar je kunt ook kijken naar Aevig, Boldr, Spinnaker, etc.
Je bent al bekend met Seiko en Oriënt en zou ook kunnen kijken naar Citizen, Certina en Tissot. Veel plezier in elk geval, de reis is ook veel waard. Hou je ons op de hoogte?

1 like

Je hebt zonet een Junghans Max Bill omschreven.

Af en toe staan er hier te koop. Een mooie tweedehands moet lukken met je budget. (Laatste puntje check je dus niet af).

5 likes

Goedemorgen, Robert! Erg leuk dat jij oude horloges weer een nieuw leven geeft!
M.b.t. jouw zoektocht, ja de '60s serie Presage vind ik ook een erg fraai en lekker retro model! Vraag me alleen af waarom jij voor de open heartversie kiest en niet voor deze, die wat rustiger oogt.


Of deze, die wat beter in balans is, imo.

Verder, heb je ook aan een Orient Bambino gedacht? Die is er, sinds kort, ook in een iets meer bescheiden maat (38mm).

2 likes

Waardevast gaat je niet lukken voor een nieuwe van €600.

Het klinkt alsof jouw ideale horloge een Max Bill is, al moet je dan je budget ietsjes oprekken. Ik heb de mijne als met plexi voor €700 gekocht. Misschien dat de handopwinder met saffier dichterbij je budget zit al weet ik niet zeker of ze op die ook saffier aanbieden.

2 likes
  • niet te grote of grove (RVS) kast :white_check_mark:
  • smalle bezel :white_check_mark:
  • liever geen vlak glas maar bol :white_check_mark:
  • smaakvolle combi materialen :white_check_mark:
  • rustige vormgeving en neutrale kleur :white_check_mark:
  • moet met (bruin) lederen bandje uit te rusten zijn :white_check_mark:
  • liefst een automatisch mechanisch uurwerk :white_check_mark:
  • krasbestendig materiaal (mineraal glas, saffier etc.) :white_check_mark:
  • merk met historische waarde en waardevastheid :white_check_mark:(zolang je hem niet nieuw koopt)
  • bij voorkeur nieuw (uitlopend model is ook prima) :white_check_mark:

afbeelding afbeelding

Hij is er ook in andere toffe kleuren: de Hamilton Intra matic 38

11 likes

Geen idee of die er nog is maar een Seiko Sarb065 tikt volgens mij alle boxjes af.

1 like

Volgens mij zijn we klaar hoor :wink:, deze suggestie van Ed;

Gaaf!

5 likes

Misschien is een Tissot PR-516 GL wat voor jou ?

Of een Tissot Seastar of Seastar Visodate ?

1 like

mineraalglas moet je gewoon vergeten. raakt altijd bekrast. ook het zgn. hardlex. gewoon gaan voor saffier.

1 like

Bedankt, goeie tip! :+1:

1 like

Inderdaad een heel mooi en minimalistisch ontwerp. Misschien iets te minimalistisch voor mijn smaak, maar kan hem zeker waarderen!

Ik heb inderdaad ook zitten kijken naar een Tissot. Powermatic 80, erg mooi model.:ok_hand:

1 like

Prachtige suggesties Ed, hier loop ik wel warm voor. :blush:

Het open hart komt denk ik ook voort vanuit m’n voorliefde van techniek. Het oogt inderdaad wat drukker bezet op de wijzerplaat, maar dit kan ik nog wel hebben. Zo vind ik je suggestie met nanosecondewijzer(?) onderin ook erg fraai.:ok_hand:

1 like

De Cocktail serie is inderdaad ook erg gaaf!:heart_eyes:

Ben even onderweg, dus die suggesties hou je tegoed.

Drie zaken:

Mineraal glas is niet krasbestendig. Integendeel. Je kunt beter voor saffier kiezen, want krasbestendig, of voor acryl/plexi, want sexy en makkelijk bij te polijsten.

Ten tweede moet je op een vintage ogend horloge helemaal geen hoogglans keramische bezel willen. Dat is dood ogend materiaal wat ik op moderne horloges al verschrikkelijk vind, maar wat op deze Seiko al helemaal als een lul op een weduwnaar slaat.

Het leeft niet, het krijgt geen wabi-sabi en het oogt wat vulgair, keramiek.

Tot slot zou ik de gewone sixties style zonder open hart aan willen raden. Als je het voor de lange termijn koopt is het rustiger, als je het wilt verkopen is het couranter.

3 likes

Budget ietsje oprekken :thinking: :wink:

4 likes

Ik ga geen betere suggestie doen voor dat geld.

2 likes

Ah, dit is natuurlijk een HF traditie in dergelijke topics. Laat ik dan nog een voorstel toevoegen:

7 likes

Uuughhh, die clous de Paris bezel.

Ik stem ook voor die.

4 likes

Dit is ook wel heeel erg chique…:ok_hand::kissing_smiling_eyes: