Nieuw Nederlands merk: Koolhoven!

Ik had gedacht dat Maurice Rutten het zelf wel zou melden…? Maar dan doe ik het maar, er is een nieuw Nederlands horlogemerk, Koolhoven. Knipperdeknip:

[i]Rutten Watches is er trots op zijn eigen horlogemerk te mogen lanceren! Het merk is vernoemd naar de Nederlandse vliegtuigbouwer F. Koolhoven. Voor WOII heeft hij zo’n 60 verschillende vliegtuigen gebouwd. In de lijn van deze grondlegger van de luchtvaart heeft Rutten Watches een nieuw horlogemerk opgericht. De horloges zullen allen van zeer hoge kwaliteit zijn en naar eigen ontwerp van Rutten Watches.

ref.: F.K. 23
mat.: edelstalen kast + keuze uit rubberen, lederen of stalen band
size: 42 mm
mov.: Zwitserse automatische chronograaf, Valjoux 7750
glas.: 4mm dik ontspiegeld saffierglas
1000m (1km!!) waterdicht

Bijzonder: dit horloge wordt voor u op bestelling gebouwd. Het is mogelijk uw naam in de achterdeksel te laten graveren. Levertijd ongeveer 2 weken.

995,00 euro [/i]

Ik vind 'm erg mooi, het is ook een erg goed initiatief, gefeliciteerd Maurice!
Wel jammer dat ik er maar 1 foto van kan vinden… http://www.ruttenwatches.nl/N_grp_26-1.html en er nog geen eigen website van is.



Mijn beste,

Hulde aan het Nederlandse ‘Vakmanschap’.
Het geeft altijd een goed gevoel als iemand van zijn hobby zijn (semi)beroep kan maken. Dat doet de mens deugd. Zeker in een zo’n specifieke sector als het mechanische horloge. Deze start alleen al verdient een pluim. (tu)

Ik wens je dan ook in de traditie van de naamgever een “vliegende start

Overigens heb ik het horloge kunnen bewonderen tijdens de laatste ‘Rikketik’ en behoudens de lunette welke ik meer voor een duiker geschikt acht dan voor een vliegenier, is het een schitterend horloge geworden voor een zeer acceptabele prijs. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Ik heb het horloge op de Rikketik beurs even gezien. Vooral de wijzerplaat vind ik behoorlijk geslaagd.

Een mooi initiatief, en ik hoop dat het een succes zal worden.

Ziet er op de foto’s goed uit, ook qua afwerking.

Pluspunten (mijn smaak):

  • De kleur van de plaat staat mij wel aan.
  • De luchtvaart/militair-achtige cijfers (12 en 6) vind ik leuk gevonden
  • De rode puntjes van de chrono-uren en minuten zijn, hoewel bij het niet gebruiken van de chrono moeilijk te zien, goed gevonden, dat geeft het een “bite”.
  • Het logo vind ik mooi strak.
  • De gewone minuten- en urenwijzers zijn niet te lang of te kort en erg goed afleesbaar en staan mooi.

Minpuntjes:

  • Het ontbreken van een tachymeterschaal, ik had die ipv de duikers-achtige bezel genomen.
  • Het ontbreken van indexering op de twee chrono subdials is voor de afleesbaarheid lastig. Maar dan hadden de voor het design erg bepalende 12 en 6 er weer niet ingepast, dat gemis vind ik verdedigbaar.
  • De prijs vind ik (te) hoog.

Mooi horloge. Wishlist waardig? Durf het nog niet te zeggen. Moet hem toch in het echt zien, maar afgaand op de foto’s en de beschrijving…misschien toch wel.
Vraagje… De band op de foto’s, is dat rubber in een oyster model?

Groet,

Michel

Tijdens de Rikketik heb ik het horloge even in handen (mogen) hebben en was zeer onder de indruk. Dat was ik nog niet toen de eerste foto’s werden getoond op een ander forum. Sinds die tijd is er toch het één en ander aan het ontwerp veranderd en het totaal is wat “rustiger” geworden. Al met al een zeer geslaagde en gedurfde poging om een nieuw horloge/merk op de markt te brengen.

Maurice, veel succes (tu)

Ik vind het gewoon jammer dat het eigenlijk een Nivrel is met een andere wijzerplaat. Om dit nu een eigen merk te noemen…

Wat ik gewoon een designfout vind is om geen referentiegetallen neer te zetten bij de bovenste subdial van de chronograaf.
De 7750 heeft standaard een 30 minutentotalisator dus je kunt het niet aflezen als een gewone minutenwijzer.
BIj een 60 minutentotalisator (zoals de nieuwe Sinn U1000) kun je dit gewoon vergelijken met een normale klok.

Ik vind het een schitterend horloge. Ik ben nooit zo chauvinistisch maar dit is een mooi stuk nederlands vakmanschap. En ik vind de prijs absoluut netjes.

Heel veel succes met dit initiatief!

Paul
Leeuwarden

Mooi horloge maar weer een van de zovelen met een valjoux 7750 movement is daar geen opvolger van zo langzamerhand…

De 12 en 6 vind ik erg mooi bedacht. Geeft het horloge direct en eigen ‘smoel’. De bezel vind ik minder; past niet echt bij een vlieger-horloge.
Het initiatief is daarentegen weer super. Hopenlijk wordt het wat!

Groeten, Gerwin

Heel origineel inderdaad, echt hollands

Ja klopt… Iemand zoekt een horloge uit met de uitstraling van een duikhorloge (mét chrono!), laat een andere merknaam op de plaat zetten en presenteert zijn eigen horlogemerk als zijnde een flieger hehe. Moet niet gekker worden zou ik zeggen. Misschien iets voor een piloot van een watervliegtuig, met een slechte onderhoudshistorie :slight_smile:

Oeps, ik vind de Koolhoven, nu ik de Nivrel heb gezien, een fout horloge. Copycat aktie met inderdaad leuk gevonden detail veranderingen maar het origineel is zoals het naar mijn smaak zou moeten zijn…

Ondanks de kleine wijziging vind ik de Koolhoven als nieuw horloge zwaar door de mand gevallen nu ik de Nivrel gezien heb.
Daar word je stil van zeg…:frowning:

Het is een strak horloge voor een mooie prijs.

Ga nou niet allemaal beweren dat het gewoon namaak is want een origineel tijdloos ontwerp is gewoon bijna niet meer te bedenken zonder dat je weer op een reeds bestaand ontwerp lijkt.

Dus niet zo zeuren Nederlanders!

Paul
Leeuwarden

Kopietjes van elkaar? Ordinaire plagiaat?

Tsjah, deze lijkt er ook wel wat op:

Maar als we alle merken bij langs gaan die een vergelijkbaar model hebben, zijn we waarschijnlijk nog wel een tijdje bezig. Ik ben allang blij dat ze het niet letterlijk gekopieerd hebben…

Bovenstaande horloges lijkt op elkaar. De Koolhoven is gewoon het zelfde horloge met een nieuwe wijzerplaat. Is wel een verschil lijkt me. Koolhoven is op deze manier gewoon een half plakmerk.

Frank