Nieuw of gebruikt horloge kopen?

Beste forumlezers, ik ben benieuwd wat mensen beweegt om gebruikte horloges te kopen. Of toch liever nieuw. Als je een gebruikt horloge koopt, met titel z.g.a.n. en enige tijd later blijkt er toch iets mee aan de hand te zijn. Dan is het niet aantoonbaar dat de verkoper wist dat er iets aan mankeerde. Vaak zijn horloges goedkoper, maar dan moeten er geen dure reparatiekosten bijkomen. Forumleden met verstand van horloges zullen eerder geneigd zijn om gebruikte horloges te kopen. Maar ik als liefhebber maar wel een leek zal me toch nog eens bedenken. Gelukkig vielen de kosten nog mee maar een gerespecteerd horlogemaker constateerde dat er aan het horloge was " gewerkt". Enkele verkeerde schroefjes gebruikt met de verkeerde draad, pakking niet goed aangebracht. Hierdoor kreeg ik last van condens. Gelijk onderhoud laten doen. Ben nog steeds blij met mijn horloge. Indien er in eventuele discussie gevraagd word welk horloge of welk forumlid dit is geweest zal ik antwoord verschuldigd blijven. Ik wil geen mensen beschadigen ondanks indrukken die ik heb opgedaan. Maar zoals de titel luidt, nieuw of gebruikt, wel of geen risico lopen. Is het gebruikelijk om het horloge allereerst na te laten kijken? Of zijn er nog andere tips.

4 likes

In veel gevallen ben je dief van eigen portemonee als je nieuw koopt. De nieuwe Seiko 5 sportrs GMT kostte 470 euro en verschillende mensen kochten die bij release (er was wellicht wat korting mogelijk bij aanschaf maar betwijfel of dat 20% was of uberhaupt mogelijk was). Een paar dagen later stonden ze al in het blauwe deel te koop voor 400 of 350 euro. Waarom zou je hem dan nieuw kopen? Zit dan ook nog fabrieksgarantie op.

7 likes

Was het niet zo dat ik een armoedige hond ben, dan koop ik een Rolex liever nieuw, bij de AD. Tweedehands zijn ze namelijk hoger in prijs.

De rest boeit me geen reet eigenlijk, als ze maar niet helemaal afgebeukt zijn.

Je kan soms echt pareltjes scoren op de tweedehands markt.

5 likes

Ik vind horloges uit de jaren 50/60 leuk. Dat is lastig nieuw kopen.

Preowned of nieuw heb ik geen voorkeur voor, als de prijs maar goed is voor de staat.

5 likes

Dit klopt idd. Als er garantie op zit geen probleem. Soms zie je jonge horloges vaak van eigenaar wisselen.

Mensen op HF kopen iets impulsief want leuk, dragen het even , hebben het gezien en flipperen want opzoek naar de volgende high.

1 like

Ik heb maar een paar horloges nieuw gekocht, toeval of niet 2 daarvan moesten binnen een paar weken/maand terug naar de fabricant!!! Toeval? Vast wel maar sindsdien maakt me echt niet uit of het nieuw is of gebruikt. Wel indien mogelijk binnen de garantie en idd zgan (mogelijk). Het kan soms honderden of zelfs duizenden euro’s schelen. Dat gezegd hebbende, ben echt geen flipperaar…anders had ik misschien wat meer nuances gebruikt.

2 likes

Juist, je zit zelfs hier op het forum Rolex te koop met 50% extra vraagprijs bovenop de nieuwprijs, ook dus courante aanbod…belachelijk!

4 likes

Mankementen aan nieuwe horloges kan natuurlijk ook. Vervelend, ook heb je garantie. Terug naar de a.d. , horloge opsturen, periode horloge kwijt, vertrouwen een deuk. Dan begrijp ik dat gebruikt kopen met garantie en een scherpe prijs een goede optie is.

Zoals altijd, buy the seller. Ook hier op het forum. Dan heb je al veel minder kans op verassingen.

3 likes

Een 2e hands IWC gekocht van een forumlid. Maar ik kon hem nog met 8 jaar garantie als nieuw registreren bij IWC zelf.

2 likes

Er is al heel wat afgediscussieerd, hier op HF, over nieuw kopen vs. gebruikt. Ik heb best veel horloges nieuw gekocht en ben niet bang voor een beetje afschrijven. Zolang ik m’n hypotheek en boodschappen nog kan betalen -en dat lukt nog prima, thank you very much :wink:- mag een hobby van mij best wat geld kosten. Dat gezegd hebbende, heb ik van de laatste drie horloges die ik kocht, er twee gebruikt gekocht. Van een betrouwbaar HF-lid of een betrouwbare handelaar durf ik best gebruikt te kopen. Maar zo’n vers, helemaal perfect, glanzend nieuw horloge, helemaal compleet en met volle garantie, vind ik toch ook nog steeds fijn, hoor. Ach, ieder z’n ding, toch?! :grin:

4 likes

Precies dit. Als ik erover nadenken kan ik alleen maar zeggen, 10 x liever nieuw.
Toch waren de laatste 3 horloges die ik gekocht heb tweedehands.
En ik denk van de laatste 15 ( mijn forumtijd) zegge en schrijven 3 nieuw. 12 tweedehands.
Het is natuurlijk ook maar net waar je tegenaan loopt.

2 likes

Wat mij betreft, tweedehands in prima staat als het kan, nieuw als het moet.

1 like

Ik snap best wel wat je bedoelt, als je zelf niet kan sleutelen aan een horloge dan liever nieuw of 1 waar nog garantie op zit. Dit gezegd hebbende heb ik best wel een aantal horloges van HF leden overgenomen, maar wel eerst even checken in het groene gedeelte. Moet zeggen dat ik geen negatieve ervaringen heb bij het kopen van HF leden.
Als een betrouwbaar lid je een horloge aanbiedt en zegt dat hij prima in orde is en er blijkt toch nog wat mis mee te zijn, dan helpt hij/zij je wel uit de brand. Verder heb ik de meeste van mijn horloges nieuw gekocht.

Natuurlijk heeft nieuw altijd de voorkeur. Ook het moment van koop -zeker in het hogere segment- is altijd een leuke ervaring- maar daar betaal je dan ook voor. Maar als je een mooie tweedehands kunt kopen binnen de garantieperiode of een horloge dat net aantoonbaar een servicebeurt heeft gehad bij een official service center van het betreffende merk, dan zie ik geen redenen om dat horloge te laten liggen.

He van mijn vrienden blijf je af he :grimacing:, zolang hij zich aan de regels houdt en iemand dat er voor over heeft dan is het toch oke en of het belachelijk is dat mag iedereen voor zichzelf bedenken. Je hoeft het niet te kopen hoor, dan net als ik wachten tot die op list komt maar dan moet je heeel veeel geduld hebben :wink:

1 like

Het gaat me niet om de mensen die iets kopen/verkopen als liefhebbers maar de situatie. Een wat mij betreft smerige trucje van Rolex en bepaalde andere belangen. Ik zou eigenlijk wachten wel, je gaat niet dood door gebrek aan Rolex… :sunglasses:

2 likes

Ik heb een sterke voorkeur voor nieuw. Dat voelt toch altijd vertrouwder.

2 likes

Dit mag op een tegeltje, mag ik deze quote in de toekomst gebruiken?