Nieuw of gebruikt horloge kopen?

Gebruikt? Alleen als het niet anders kan, bijvoorbeeld een model dat uit productie is. En dan nog alleen als er zéér weinig gebruikssporen op zitten. Daar ben ik erg allergisch voor.

En quartz bijvoorbeeld alleen als het binnen 1 jaar na nieuw is. Veel schade ontstaat door ondeskundig openen/sluiten na vervangen van de batterij. Bij mechanisch is die kans veel kleiner, omdat die in principe niet open hoeft.

Maar hoofdregel: liefst nieuw.

1 like

De horloges die jong gebruikt waren, heb ik gekocht bij een erkend adres, Ten2two Jaap.
Die waren nog nieuw of maar een paar maal gedragen, daar ben ik dan niet zo bang voor.
Een paar Seiko’s gebruikt gekocht via dit forum en Marktplaats, die prijzen waren dermate laag dat ik het risico op de koop toe neem…
Met geen van de horloges, 8 automaten 1 Accutron quartz, problemen. :wink:
2 Tag Heuers en 1 Longines nieuw gekocht.

Dit klopt wel hetgeen je schrijft. In het groen controleren… tegoedertrouw van beide zijdes. .aar als toch iets niet blijkt te kloppen. Dan aankloppen bij verkoper, discussies, pak dan het verlies, betaal de kosten, viel gelukkig mee. Kijk dan iets anders naar verkoper. Heeft hij het geweten…? En door verkocht…? Zal het nooit weten. Toch wat goede tips. Kopen met doorlopende garantie. Dat zal ik wel nog doen.

1 like

Graag zelfs :joy:

1 like

Ik koop het liefst (met garantie) tweedehands. Dameshorloges schrijven enorm af dus dat vind ik zonde. En nu kan ik 2 hele mooie kopen waar ik er anders 1 nieuw voor had, en mocht ik ze ooit weg willen doen zal ik er niet (veel) op verliezen :wink:

3 likes

Ik koop hoofdzakelijk vintage, ofschoon ik ook wel modern spul heb.

Meestal koop ik gebruikt, maar in goede staat.
Dat is vaak veel voordeliger en ik ken de wegen.
Als reparatie of een beurtje nodig is dan komt het wel goed. Dat kan veelal ook voor minder dan het prijsverschil (t.o.v. nieuw).

Ook heb ik veel meer interesse in modellen die op dit moment helemaal niet te koop zijn.

Mijn 4 laatste aanwinsten:

11 likes

Reeds 2 horloges z.g.a.n. hier gekocht. Uitermate tevreden van.

1 like

Dat is dus iets waar ik zelf geen ervaring mee heb.
Anderen wel? Dat je een horloge koopt waar nog garantie op zit, en dat er tijdens de garantie iets stuk gaat. Doet de juwelier of webshop dan moeilijk? Onder het mom van “ik heb geen overeenkomst met jou gesloten. Garantie was voor de oorspronkelijke koper”.

Mocht ik zoiets meemaken -nadat ik een horloge doorverkoop met nog garantie- zou ik er aan meewerken als mijn koper het via mij wil retourneren onder de oorspronkelijke garantie, en dat ik het dan indien voor garantie waar ik het heb gekocht.

Of is dat niet nodig?

Garantie zit op het horloge.

Ik heb het eens nagezocht, maar het ligt wat gecompliceerder. Verkopersgarantie en fabrieksgarantie kunnen worden uitgesloten van overdraagbaarheid.

Als dat het geval is, heeft een volgende koper enkel nog de wettelijke garantie. Het verschil zit erin dat je dan in het eerste jaar niet hoeft aan te tonen dat het jouw schuld is dat het product defect is (ondeugdelijk produkt) tenzij de (nieuwjverkoper aantoont dat het jouw schuld is. Na dat 1e jaar ligt de bewijslast bij jou.
Dus is de resterende garantie bij doorverkoop nog anderhalf jaar en de verkoop-/fabrieksgarantie sluit overdragen uit, heeft de koper nog een halfjaar dekking zonder bewijslast. Daarna zal hij aan moeten tonen dat het produkt niet goed was (non-conformiteit).
Zo begrijp ik het tenminste.

2 likes

Leuk topic, maak van uw hart geen moordkuil, u komt er wel :innocent:

1 like

Zo ken ik dat niet van horloges of auto’s, als Omega een horloge verkoopt met 5 jaar garantie en na 1 jaar ben je de 2de eigenaar heb je nog steeds recht op de resterende 4 jaar zonder te moeten bewijzen wat de oorzaak is. 7 jaar garantie op een Kia is ook niet bij doorverkoop 2 jaar later afgelopen of dat de bewijslast bij de gebruiker ligt.

Volgens Consuwijzer zit het zo:

Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.

Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.

2 likes

Het gaat volgens mij voornamelijk om het garantiepasje dat je hebt. Je hoeft ook niet langs bij waar je het horloge gekocht hebt, je kunt hem ook bij een dealer in jouw stad wegbrengen terwijl hij aan de andere kant van het land verkocht is of je kunt hem direct opsturen naar de fabrikant.

3 likes

Hangt dus van de voorwaarden af.

Moet eerlijk zeggen dat ik het nooit nodig heb gehad en dus ook nooit de garantievoorwaarden tot dat niveau heb uitgediept. Dus geen idee of- en hoe vaak er uitsluiting is van overdraagbaarheid tijdens de (niet-wettelijke) garantieperiode.

Da’s een vrij paranoïde houding. Alles wat vrij jong gebruikt was op dit forum was prima. Vintage is een mijnenveld, dat klopt, dat doe ik nooit meer. Maar jonggebruikt? Kom op.

Koop de verkoper.

Bingo. Met als uitzondering Rolex, die vinden het normaal dat je zodra je de AD uit loopt 3000 Euro meer vraagt dan de nieuwprijs.

Shit happens. Horloges zijn machines met ontstellend veel onderdelen, en het kan gebeuren dat er iets fout gaat. Mijn vertrouwen krijgt helemaal geen deuk wanneer ik merk dat een merk of AD het mankement goed verhelpt en de zaak serieus oppakt.

Neem mijn Nomos. Hield binnen 3 maanden op met lopen, maar zelden heb ik zo’n bedrijf zo snel zo veel zien doen om dat te verhelpen. Zelfs met een excuusbrief voor het bestaan van het mankement er bij en de hele rambam. Vriendelijk, correct, vlot en vakkundig.

Mijn vertrouwen in Nomos is gestegen dankzij een fabricagefout. Ik zou er zo nog een derde bij kopen.

Ik zou zo blind een 20 jaar oude grand seiko quartz kopen, want die uurwerken kun je van brandende gebouwen in de zee gooien om ze daarna schoon te hozen met zoutzuur, waarna ze gewoon zullen blijven tikken. Ik chargeer, maar de ene quartz is de andere niet, en je kunt gewoon naar de staat kijken.

Maar hoe gaat het nou met die Pequignet dan?

Ik vind dit soort topics altijd lullig. Want je kunt ook gewoon plat de vraag stellen “hee, kopen jullie nou liever nieuw of tweedehands” zonder steeds door te laten schemeren dat dat ene horloge van dat niet nader te noemen forumlid dan toch een gebrek had, en dat je dat toch herhaaldelijk zeer naar vindt.

Schik je affaires in alle discretie met de betrokken persoon, en hou er verder je mond over, of doe een duit in het “ervaringen met…” topic in kwestie. Dat zijn de correcte opties zoals ik ze zie.

4 likes

Ik heb meermaals gedoe gehad met een horloge na aanschaf, defecten enz.

Tot dusverre echter slechts met nieuwe horloges.

Het record staat op naam van een Omega ultrathin.
Dead on arrival.
3 reparatiepogingen (sindsdien géén vertrouwen in het servicecentrum in Brussel) voor ik een werkend horloge had.
De laatste x kreeg ik gewoon een volstrekt nieuw uurwerk gemonteerd.

1 like

Zoiets snap ik dus echt niet. Natuurlijk kan er eens een fout gemaakt worden. Geef de klant dan gelijk een nieuwe, en maak die defecte weer als nieuw of vernietig hem. Zo slecht voor je naam zoiets. En zeker bij de duurdere merken. Dat kan er gemakkelijk vanaf met die marges.

2 likes

Ik heb het op HF nog nooit gehoord van iemand dat de garantie niet meer geldig was omdat hij niet de eerste eigenaar was. Over het algemeen posten boze mensen vaak en posten mensen graag klachten dus als dat het geval geweest was had ik het vast wel eens gelezen op hf. :upside_down_face:

Het ergste:

1. je loopt de juwelier uit met het horloge, blijkt 5 min. later dus gewoon stil te staan. Meteen terug.
  2. 6 -8 weken per reparatiepoging dus in totaal ca 20+ weken later heb je weer een defect horloge in handen, er allang voor betaald en begin je wel echt geïrriteerd te raken.
  3. als de juwelier in je aanwezigheid pislink belt en een manager eist te spreken en uitlegt dat dit toch echt niet kan, kan er binnen de week een nieuw uurwerk geplaatst zijn en is het horloge er voor je.
1 like