Nieuw of gebruikt horloge kopen?

:thinking: :ok_hand:

Je hebt elkaar nodig. Degene die liever horloges koopt ‘waar de kop af is’ kan dat niet als er geen mensen zijn die ze nieuw kopen en ze na enige tijd verkopen en de afschrijving voor lief nemen. De flipperaar die liefst nieuwe horloges koopt kan die niet verkopen om nieuwe aankopen te financieren, als er geen mensen zijn die bereid zijn gebruikte horloges te kopen. Ieder weegt de voor- en nadelen tegen elkaar af en maakt zijn eigen keuze.

8 likes

100% mee eens :grin:

Hangt heel erg af van hoe hard een bepaald horloge afschrijft. Voor 10 of 20% minder ga ik geen tweedehands kopen, want ik heb toch liever een volledig nieuwe. Maar ik heb ook wel eens een 1,5 jaar oude Tissot gekocht die minder dan de helft van een nieuwe kostte. En was nagenoeg in nieuwstaat. Dan is de keuze snel gemaakt.

Maar gebruikt kopen heeft uiteraard ook nadelen. Tegenvallende staat of bijvoorbeeld het risico dat je een fake koopt omdat je de herkomst niet kunt achterhalen.

Overigens ben ik vooral een liefhebber van vintage horloges en die kun je nou eenmaal niet nieuw kopen. :sunglasses:

2 likes

Simpele vraag.

Koop jij je auto nieuw of gebruikt?

Je least waarschijnlijk :rofl:

Ach en dat zijn er best een paar​:slight_smile::stuck_out_tongue_winking_eye::crazy_face::kissing_heart:

1 like

Ik koop eigenlijk alleen nieuw, omdat ik simpelweg happy wordt van ‘nieuw’.
Los daarvan kun je natuurlijk denken dat een ‘jong gebruikte’ wat geld bespaard, maar vaak is het verschil toch vrij weinig en kun je dus ook beredeneren dat je dat verschil dan ook wel kan/wil betalen.

Het is maar net hoe je het bekijkt….

1 like

Nieuw met zoveel korting dat het voelt alsof je voor een tweedehands betaalt.

Of tweedehands. Met nog meer korting.

3 likes

Sterker nog, sommige modellen en merken zijn al decennia niet meer te koop.
Daarnaast is het met een tweedehands horloge hetzelfde als met een tweedehands auto…
De een wilt minder uitgeven en kiest voor een oudere die meer gelopen heeft en misschien meer kosten gaat brengen…
De andere wil een jongere die minder gelopen heeft… maar of dat automatisch inhoud dat je minder problemen hebt…

Het is zelfs met een nieuwe al geluk hebben… en bij goed onderhoud maakt het uiteindelijk niet meer uit…

2 likes

Hear hear …
Ik zou het zeker proberen op te lossen met het mede HF lid als er aan het horloge is gewerkt maar niet vakkundig. En ik gebruik het ervaringen topic zeker. Daarnaast, bij echt dure horloges, voor mij boven de € 3 K. of van bepaalde merken liever drie keer navragen bij bevriende forumleden die veel van dat merk weten, of inderdaad gewoon bij de “hofleveranciers” zoals Jaap of Ramon, die verkopen geen troep en zijn zeker aanspreekbaar.

Voor mij dus bijna altijd gebruikt. En bij een leuke niet te dure vintage uit het jaar kruik neem ik het risico dat service of het echt weer in goede staat brengen de waarde van het horloge zwaar overschrijdt. Na een dergelijke economisch niet verantwoorde investering neemt de emotionele waarde van het betreffende horloge voor mij alleen maar toe. Geld is leuk maar horloges zijn leuker.

6 likes

Idd bij bedragen boven de €1000 ga ik liever naar een bekend adres zoals Jaap van Ten2Two, daar heb ik bv een Oris nieuw in de stickers gekocht voor een occasionprijs en een Tag Heuer F1 Cal.5 van een jaar oud die een paar maal gedragen was, vlamnieuw voor mij dus!
Geeft me wat meer zekerheid bij een betrouwbaar adres!

Ik koop graag zaken nieuw, dat geldt voor alles. Van auto’s tot meubeltjes, van kleding tot gereedschap. En dus ook horloges.
Ik zie mezelf nog niet lopen met de zweetband van een ander om de pols.
Uitgezonderd uiteraard verzamelobjecten.

1 like

Van de horloges die ik heb zijn er 2 nieuw, de resterende 15 allen tweedehands. Ik zoek voornamelijk Casio’s, eerste werk is steeds demonteren, reinigen en nieuwe bandjes erop (makkelijk via Ali Express en degelijke kwaliteit).
Ik koop niet om te kopen maar hou van wat ik zelf de ‘jacht’ noem. Een degelijk horloge vinden voor een prikje, ik maak ze terug in goede conditie, en eventueel verkoop ik ze verder, dit steeds al met winst.

Voorbeeldje, Casio Pro Trek PRT-30 uit 1995 gekocht voor 7,5€ en opgemaakt. Nadien gewisseld voor een Casio GDB-800 van december 2021. Recent verkocht 65€. Met dat bedrag afgelopen maand een Casio DW-9550 (15 €) en een GW-M5610 (50 €) gekocht. Dus aankoop/verkoop financiert zich steeds zelf verder.

Bandjes vervang ik vrijwel standaard.

1 like

:wink: ach allemaal tientjes werk toch wat jij hebt gezien :grin:, je hebt er al weer een paar gemist :smile:. Nog op vakantie geweest @Sisinnio ?

Een leer bandje is zo vervangen. En voor staal of rubber volstaat een badje in pure Ajax en of de ultrasoon reiniger.

1 like

Ik koop eigenlijk uitsluitend nieuw. Heb alleen een Apple Watch hier overgenomen omdat mijn AW door vrouwlief in beslag genomen was en ik weer activiteiten wilde tracken.
Verder vind ik het gewoon veel te leuk om er een gezellig uitje van te maken. Lekker even naar Culemborg, kopje koffie met wat lekkers bij Brownies en Downies, gezellig praatje bij Bouman, struinen langs de vitrines om dan met een heerlijke NA helemaal happy naar buiten te stappen.

4 likes

Ik loop echt heel graag in een mijnenveld.
En het is heerlijk. Echt heerlijk.

Enig idee hoe het voelt als je voor een grijpstuiver iets prachtigs koopt wat vervolgens na wat onderzoek perfect werkt? Ik heb het echt vaak meegemaakt. En nieuw blijft niet nieuw. Van nieuw kan je alleen naar beneden en vintage heeft de potentie erg veel geluksmomenten te geven. Vind ik dan.
En soms … ja dan valt het enorm tegen. En dan is alles wat je daarna aanschaft weer een meevaller. Het is een mooie cirkel.

Dus om antwoord te geven op je vraag:

Wat wil jij? Waar word je blij van? Durf je een risico te lopen? Of speel je liever op zeker? Neem je een horloge wat anderen je aanraden of heb je een ruggengraat wat betreft smaak en wat je echt mooi vindt. Pun intended.

Ik heb ook nieuw gekocht, en geniet wel echt van al dat maagdelijks. Maar zoals altijd is maagdelijkheid inherent aan enige pijn. Waarbij vintage wat gebeuk kan hebben.
Okay. Dit is een smakeloze vergelijking.

Liefs. Een mijnenveger.

11 likes

Nieuw zou mijn keuze zijn, is altijd mooier. :+1:

4 likes

Vind ik ook :sunglasses: @flowert

1 like