Mijn mening is als volgt: Als je geen specifiek horloge op het oog hebt waar je echt van droomt, niks kopen.
Blijkbaar twijfel je, en dus heeft niks je gegrepen, en ben je aan het nadenken over een duur horloge omwille van het hebben van een duur horloge. Dat vind ik jammer.
Wat ik voor dat budget kocht is het volgende:
- Nomos Ahoi Neomatik Dunkel, want 200m WR, beach to boardroom en cleane bauhaus.
- Maar ja, ik wilde nog een Grand Seiko. Dus kocht ik de SBGV239, omdat die kast perfectie is.
- Toen miste ik nog wat lume, dus kocht ik nog een SBGV245, omdat ie zo mooi sportief was.
- Maar ja, de Citizen Promaster met Washi paper dial lonkte nog. Dus die ook nog maar gekocht.
Zoals je ziet: Wees voorzichtig. EƩn pronkstuk kan ook de opmaat zijn naar grote uitgaven.
In mijn optiek wordt het onder de 3000 Euro niet beter dan een ordinaire Citizen quartz.
Gewoon kopen wat je mooi vindt en de kop niet gek laten maken. Die Citizen van hierboven is mijn absoluut favoriete horloge, maar de helft van het forum roept dat quartz kut is, dat Japanners naar zijn of dat ze nooit 2700 Euro aan een quartz, citizen of seiko uit zouden geven.
Zelf vind ik van Tag alleen de Aquaracers mooi op dit moment. Daar zou ik er wel eentje van willen hebben. Breitling vind ik OK, maar ik wordt er ook niet echt heel warm van. Op het eind van de rit zou ik je bijna een willekeurige Oris aanraden of een Sinn 356 chronograaf in zalmroze. 
Nieuw of gebruikt? Ik zou voor een grailwatch (tenzij het vintage is) zelf liever nieuw kopen, dan wordt alle wabi-sabi van mijzelf. Just my 2 cents.