Kan je je opmerking mbt tot het quartz toelichten? Ik heb gelezen dat horloges van oorsprong mechanisch zijn, en dat mechanische automaten de duurdere varianten zijn. Maar met een quartz uurwerk is verder niks mis toch? Het doet zover ik weet niks af aan de betrouwbaarheid van een horloge, of wel?
En wat betreft de verslaving. Ik ben benieuwd Merk dat ik horloges erg interessant vind. Ik denk met name in combinatie met dit forum dat het uit de hand kan lopen. Heb al iets van 4 horloges in mijn collectie, maar sinds dit forum is de interesse behoorlijk gegroeid
Quartz heeft zijn voor en nadelen. Als een quartz kapot is, is het moeilijk te repareren (doorgaans wordt het uurwerk vervangen). Batterijen zijn wel gemakkelijk (zeker in vergelijking met een opwinder). Quartz is erg nauwkeurig (uitzonderingen daargelaten).
Ik heb alleen minder emotie met een quartz. Een mechanisch model doet me meer.
Van harte welkom! Ga voor de Tissot, imo het enige
echte horloge van de drie die je noemt. Veel
plezier hier.
Hans
Wetende hoe oud de Japanse cultuur is en die er ook een is van precisie en handwerk (denk:samouraizwaarden), vind ik dat een vreemde opmerking. De Japanner is net zo trots op een prachtig product als de Zwitser en het gaat hem niet in de eerste instantie op geld + productie.
Kan je je opmerking mbt tot het quartz toelichten?
Ik heb gelezen dat horloges van oorsprong
mechanisch zijn, en dat mechanische automaten de
duurdere varianten zijn. Maar met een quartz
uurwerk is verder niks mis toch? Het doet zover ik
weet niks af aan de betrouwbaarheid van een
horloge, of wel?
Met quartz is inderdaad niets mis. Maar ik zie quartz, om een auto analogie te gebruiken, als een Toyata Prius. Vast heel verstandig, zuinig en betrouwbaar, maar niets voor mij.
Mechanisch loopt van een Lelijke Eend, oude Fiat500 via een Alfa naar Maseratiās etc.
Niet even betrouwbaar, duur in onderhoud, maar stuk voor stuk meer emotie.
Ik heb alleen minder emotie met een quartz. Een
mechanisch model doet me meer.
MartinB Schreef:
Met quartz is inderdaad niets mis. Maar ik zie
quartz, om een auto analogie te gebruiken, als een
Toyata Prius. Vast heel verstandig, zuinig en
betrouwbaar, maar niets voor mij.
Mechanisch loopt van een Lelijke Eend, oude
Fiat500 via een Alfa naar Maseratiās etc.
Niet even betrouwbaar, duur in onderhoud, maar
stuk voor stuk meer emotie.
Groeten,
Martin
Heren, bedankt voor de toelichting!
Ik heb me onlangs ingeschreven op dit forum omdat ik geĆÆnteresseerd ben in horloges en dit me een uitstekend forum leek om dingen op te steken, meningen en ervaringen te lezen etc. Op dit moment gaat het voor mij om een horloge dat ik mooi vind, en ik wil ook verzekerd zijn van kwaliteit voor mijn beoogde bedrag (+/- ā¬300 is voor een student toch aardig veel voor een horloge :)). Na alle bovenstaande reacties twijfel ik niet over de kwaliteit van een Tissot. Wellicht dat ik ooit de meerwaarde van een mechanisch horloge zie op dezelfde manier als jullie. Kan het me op dit moment alleen niet veroorloven om het dubbele uit te geven voor een automaat, en heb dat er ook (nog) niet voor over.
Ik zit alleen nog wel met een vraag. Ik heb begrepen dat het quartz uurwerk ondanks de nauwkeurigheid heel goedkoop is om te maken. Is het het dan in het algemeen wel waard om meer dan ā¬50 te betalen voor een quartz horloge?
Ik heb alleen minder emotie met een quartz. Een
mechanisch model doet me meer.
MartinB Schreef:
Met quartz is inderdaad niets mis. Maar ik zie
quartz, om een auto analogie te gebruiken, als
een
Toyata Prius. Vast heel verstandig, zuinig en
betrouwbaar, maar niets voor mij.
Mechanisch loopt van een Lelijke Eend, oude
Fiat500 via een Alfa naar Maseratiās etc.
Niet even betrouwbaar, duur in onderhoud, maar
stuk voor stuk meer emotie.
Groeten,
Martin
Heren, bedankt voor de toelichting!
Ik heb me onlangs ingeschreven op dit forum omdat
ik geĆÆnteresseerd ben in horloges en dit me een
uitstekend forum leek om dingen op te steken,
meningen en ervaringen te lezen etc. Op dit moment
gaat het voor mij om een horloge dat ik mooi vind,
en ik wil ook verzekerd zijn van kwaliteit voor
mijn beoogde bedrag (+/- ā¬300 is voor een student
toch aardig veel voor een horloge :)). Na alle
bovenstaande reacties twijfel ik niet over de
kwaliteit van een Tissot. Wellicht dat ik ooit de
meerwaarde van een mechanisch horloge zie op
dezelfde manier als jullie. Kan het me op dit
moment alleen niet veroorloven om het dubbele uit
te geven voor een automaat, en heb dat er ook
(nog) niet voor over.
Ik zit alleen nog wel met een vraag. Ik heb
begrepen dat het quartz uurwerk ondanks de
nauwkeurigheid heel goedkoop is om te maken. Is
het het dan in het algemeen wel waard om meer dan
ā¬50 te betalen voor een quartz horloge?
Gr. Peter
Ja.
Ook in Quartz heb je verschil in kwaliteit zitten. natuurlijk betaal je niet alleen voor het uurwerkje met een batterijtje maar ook voor de kast, wijzerplaat, band enz.
Ik weet zeker dat wanneer ik je de Ingersoll om doe en daarna de Tissot die je eerder liet zien je het verschil voelt.
Een tissot klopt (0ver het algemeen) gewoon. De pasvorm en de gebruikte materialen is vaak een stuk beter dan eerder genoemde merken.
Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten. Een quartz kan echt wel zijn geld waard zijn. Er zijn zelfs quartz van 2000 euro. (Breitling) hoewel dat iets andere techniek is dan die in jouw Tissot zal zitten
Dat is hetzelfde met autoās een Volkswagen Passat is net zo goed als een BMW 5 serie.
Niet alle quartz uurwerken zijn/werken hetzelfde. En het uurwerk is ook maar een onderdeel van een horloge. Daarnaast heb je de band (leer, plastic, textiel, staal), de wijzerplaat, een chrono dan wel niet, dag en of datum aanduiding, etc.
Ga vooral voor look en feel, daar heb je een horloge voor. Als ik de tijd exact wil weten kijk ik wel op mijn iPhone